moment bibby pro bra skida?

davmyr

Ny medlem
tjenare!

jag har ställt in mig på att köpa nya skidor till i år, som det ser ut nu kommer den här säsongen framför allt handla om offpist i gränsen med omnejd. jag har ställt in mig på Moment bibby pro https://www.freeride.se/prylar/skidor/2013/moment/bibby-pro.html eller någon liknande skida. Det som hindrar mig från att köpa dom är att jag inte hittar ett enda ställe som har kvar i lagret eller som skeppar till Sverige. Någon som vet en bra sida som säljer dem?

Jag är 192cm lång och väger 82 kilo, ser mig själv som en avancerad åkare. tror ni dessa är ett bra val eller har ni andra tips?

Skidorna kommer till Europa i börjar av okt. De finns på Skistore att förbeställa. De finns inte på någon "lågpris" website i Europa. Och de skeppas tyvärr inte från USA till Europa.

Har du flera frågor så är det bara att fråga.

//Hasse

Det finns ju en lite sekt hær på FR som ælskar dem (mig inkluderat). Vældigt fin skida som gør det mesta, och dessutom vældigt bra.
Okej, den chargar inte som ett par Dynastar XXL eller lika lekfulla som ett par EP Pro. Men den ær djævuskt allround!
Jag sæger, KØP!

PNyberg sa:
Det finns ju en lite sekt hær på FR som ælskar dem (mig inkluderat). Vældigt fin skida som gør det mesta, och dessutom vældigt bra.
Okej, den chargar inte som ett par Dynastar XXL eller lika lekfulla som ett par EP Pro. Men den ær djævuskt allround!
Jag sæger, KØP!
PNyberg, har du testat Völkl Katana vs Bibby Pro nån gång? isf vad tyckte du, sett med icke sekt ögon.

coldplaze sa:
PNyberg sa:
Jag sæger, KØP!
PNyberg, har du testat Völkl Katana vs Bibby Pro nån gång? isf vad tyckte du, sett med icke sekt ögon.
Pillard har kört de båda vet jag...

coldplaze sa:
PNyberg sa:
Jag sæger, KØP!
Jag har bara testat båda, men det var Katana 198. Det var en bææææst! 191 hade nog vart en fin skida før att køra fort med. Bibby ær ju bra mkt mer lekfulla, men inte lika dæmpade, samt flyter som korkar!

Vad sägs som Bibby Pro VS Atomic's Bent Chetler? Verkar vara liknade skidor så kanske kan vara något för dig? någon som testat atomics?

Precis som Hasse skrev så körde jag bägge förra vintern. Min lite förenklade beskrivning är att Katanan är en ruggigt kompetent skida och den fungerar i precis alla underlag och är rejält stabil och trygg. Trots sin trygghet ger ändå fullrockern en skida som är förhållandevis lätthanterad. Om ni nu börjar ana att jag hyllar Katana så har ni helt rätt. Grejen med Bibby (så länge vi pratar om 184/190-modellen) är att den gör precis samma sak men den sätter också ett stort leende tvärs över ditt ansikte.

Lite mer sakligt skulle jag säga att Katanan går före Bibby när du står på en alptopp och tänker sluka fallhöjdsmeter i pisten i osunt hög fart. Bibbyn är mer lekfull och kommer hela tiden att bjuda in till att hoppa och leka i snön. Båda är dock bland det mest allround du kan hitta så man behöver verkligen inte förska något för att få dessa skidors spetskvalitet inom vissa områden.

När det gäller Bibby kontra BC så har jag inte provat BC men dock Rocker2. R2 och BC är ju rejält lika i sin form och jag antar att mycket av det som gäller för R2 även gäller för BC. En dag i uppkörd hård puckeloffpist i Argentiere på R2 så undrade jag ifall mitt knä skulle överleva veckan och åkningen var faktiskt ganska medioker. Som ur var behagade Norwegian få fram mina borttappade Bibbys till dagen efter och de 5 millimetrarna gjorde en enorm skillnad för allroundegenskaperna måste jag säga. Sen att R2 och BC troligtvis går som en dröm i puder betvivlar jag inte, men det gör Bibby med ;)

Tillbaka
Topp