Moment rocker - ett bra köp?

Hippieolle

Ny medlem
Så var det dags, ännu en gång. Ljuva höst, härliga vinter. Efter ett olyckligt tillkortakommande så var jag tvungen att kränga iväg mina skidor på sluttampen av förra säsongen och står nu helt utan lagg. Det jag, i första hand, är ute och far efter är helt enkelt ett par allround-skidor, som skall gå att köra i såväl park som i skandinavisk snårskog. Rena puderskidor får bli ett senare projekt. Hursomhelst så satte månader av läsning på freeride griller i mitt huvud och nu vet inte jag inte riktigt vad jag vill ha, och vad jag skall välja. Det fick mig att söka mig till mindre tillverkare, på andra sidan atlanten och jag har nu fastnat för den rockade, breda, park/puder/pist-skidan från Moment, med det inte alltför spännande namnet Moment Rocker . Då jag sett att en internetförsäljare i Storbritannien har pangpris på just den skidan tillsammans med en tyrolia peak 12-bindning så undrar jag;

Är det någon av er (kanske PNyberg, Jarle, eller någon annan säsongsräv) som testat dessa, och isåfall, hur står de sig mot de etablerade Europeiska "nu-tillverkar-vi-breda-parkskidor-men-misslyckas-fatalt"-märkena?

För att slippa frågor så passar jag på att skriva;

193cm/77-82kg, pressar på sisådär medelhårt. Glad nybörjare i park, tar sig ned i pist, ger sig gärna ut utanför pisterna - men oftast inom/ i närheten av liftsystemen.

Tack på förhand,
En förtvivlad Olle.

Senast ändrad:
Känns inte helt riktigt jäkla allround med 90-ish midja, symetrisk skärning och en rocker som verkar vara anpassad för parkåkning i stil med alpha 1 och 2. 193cm och 80kg på 180-ish mittmonterad skida med 114mm tip känns som att det kan dyka rätt bra så fort det blir annat än hårt. Vart vill du lägga krutet? Park, pist eller offpist? Skulle valt en längre och bredare skida, kanske något med helt vanligt spann eventuellt med någon form av early rise eller tiprocker.

Det har du förvisso alldeles rätt i. Tanken har slagit mig också. Grejen är att jag mer eller mindre alltid åkt på kortare skidor. Jag vill ha ett par pålitliga lagg, som jag kan ta med mig alla dagar, utan att grämas för vissa typer av förhållanden i backen. Jag vet också att det är en svår kompromiss det där, men helst av allt så skulle jag väl vilja ha en bredare, lekfull skida, som inte är helt värdelös i pist (jag är inte en sådan som bara använder pisten som transportsträcka), som flyter i pudret och som tillåter småjibbs och någon 360 i parken. Någon typ av BC-jibb light, alltså.

Senast ändrad:
Hippieolle sa:
Det har du förvisso alldeles rätt i. Tanken har slagit mig också. Grejen är att jag mer eller mindre alltid åkt på kortare skidor. Jag vill ha ett par pålitliga lagg, som jag kan ta med mig alla dagar, utan att grämas för vissa typer av förhållanden i backen. Jag vet också att det är en svår kompromiss det där, men helst av allt så skulle jag väl vilja ha en bredare, lekfull skida, som inte är helt värdelös i pist (jag är inte en sådan som bara använder pisten som transportsträcka), som flyter i pudret och som tillåter småjibbs och någon 360 i parken. Någon typ av BC-jibb light, alltså.
Jag vet bara 2 här som har testat Moments skidor och det är Jarle och The_teo och jag tror ingen har testat just den skidan du söker.
Testa att söka lite på newschoolers är mitt tips :)

Tack för tipset :)

Efter att ha läst allt som skrivits om Moment Rocker på både Newschoolers och TGR så kan jag konstatera att det inte är riktigt vad jag är ute efter... Jakten fortsätter. Fan.

Senast ändrad:
För att hjälpa er andra (som kanske har samma, eller något sånär samma frågeställning) så sade Moment såhär när jag mailade dem och bad dem hjälpa mig;

"Night Trains would be a pretty fat, yet suitable, park ski and would totally shred pow, same goes for the Bibbys. The Rockers would be a super fun park ski and the rockered camber on them would give you some maneuverability in the pow. The Tahoe's might have the best shape and width if you're looking for a single ski to cover both pow and park."

Ser ut som att det kan bli en vild chansing på Tahoes i vinter, jag är sjukt sugen på något helt nytt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp