Monopolställning??

Monopolställning??
Skistar som ägare till alla större skidområden i Norden finns en uppenbar risk att prisättning kommer bli till deras fördel. Vi skidåkare får bita i det sura äpplet och betala dyrt för vårt nöje. Hemsedal blev ju inte direkt billigare (ex.liftkort 2 dgr Nok 620 ca 705 SEK) . Bara hoppas att lågprisflygen fortsätter eftersom det i vinter varit billigare i många fall med en långweekend till alperna än i Norden. Så att detta i alla fall kan konkurrera.

Läste nyss på Göteborgspostens hemsida:

Skistar vill köpa norska Trysil

STOCKHOLM
Skistar lägger ett bud på samtliga aktier i Trysil, Norges största skidanläggning. Skistar vill köpa samtliga aktier i Trysilfjellet Alpin, Trysil Booking, Trysilfjellet Golf och Fjellbygg samt 35 procent av aktierna i intressebolaget Sportservice i Trysil och 33,5 procent av aktierna i intressebolaget Knettsetra, vilka tillsammans driver verksamheten inom skidanläggningen i Trysil.

Beslut om försäljning fattas av Trysilfjells bolagsstämma den 23 maj. Styrelsen i Trysilfjell rekommenderar ägarna att rösta för att sälja aktierna i volagen till Skistar, skriver Skistar i ett pressmeddelande.

Trysils omsättning uppgick i fjol till 230 miljoner norska kronor och vinsten före skatt var 24 miljoner kronor.

Hälsningar
DR Banne

Monopolställning??
Nu har du väl stavat lite fel! SKIT-STAR heter det väl, eller?
Ett helt sanslöst bolag. Tar lika mycker betalt för ett liftkort gällande några stolliftar upp för några små kullar, som man tar i alperna för system i storleksordningen 10-100ggr större än Åre!
Dessutom stannar liftarna stup i kvarten och experter från Schweiz(!) måste komma och laga.

Ett bra tips är att lämna in en anmälan till konkurrensverket. Det finns lagar som till för att motverka monopol.

Enda sättet att krossa deras monopol är nog annars att åka till deras konkurrenter i syd- och mellaneuropa.

Våga vägra SkitStar! Använd hudar i Sverige!

Monopolställning??
jag trodde man sänkte skidskatten till 6% förra året, lr har jag fel?

och så är d bara att instämma på att skistar suger!

Monopolställning??
Sänkningen med 6 % har väl ännu inte fått något genomslag pga att någon regelrtyttare lämnat in en överklagan.
Eller är jag helt ute och vimsar?

Monopolställning??
Off-topic: En sänkning på skidskatten skulle inte göra så stor skilnad. Men rätt ska vara rätt... 6%

Skistar har skyhöga priser därför att de vet att folk åker till deras orter. Hemsedal och Trysil är de orter i Norge som drar till sig mest folk så Skistar som företag gör ju helt rätt i att köpa Trysil men vi som åker förlorar på det.
Man kan ju tro att ju fler det åker till deras orte ju lägre borde priserna vara men det är just det att de vet att folk åker, även om priserna är höga.

Monopolställning??
Nu är iofs liftkorten inte så farligt skattade, lägre än mkt annan näringsverksamhet med sina 12% som jag tror det är idag, däremot jämfört med andra idrotter där folk har bollar på fötterna istället för plank är det ju lite högt. Större delen hamnar nog i skistars feta ficka =)

Monopolställning??
Varför förvånas över att de tar de priser folk uppenbarligen är villiga att betala? Vi lever i en marknadsekonomi (tack och lov) så varför skulle de som äger skidanläggningar vara annorlunda än andra vinstdrivande företag? Vinstmaximering är ganska självklart på mainstreamorter.

Lägg ner att åka dit istället om ni tycker det är för dyrt. Hur som helst är ändå sånna orter tråkiga som fan. Det finns annat, även utanför Europa. I år regerade Iran, nästa år Indien :) Här är lite folk som spårar upp terrängen i Pakistan: http://www.pakistanfreeride.com Men det är klart att det oundvikligen blir en och annan sväng i norden också men det finns mycket utanför skistars regi.

Monopolställning??
Vem fam gillar skistar egentligen, köper de upp trysil blir jag gramse
för där har de ju vart jävligt billigt de senaste åren.
Tror inte att jag betala tusen spänn en gång för 5 dagars åkning...

Monopolställning??
Om förslaget av Trysilfjellets styrelse går igenom hos aktieägarna ser jag en vision framför mig där Skistar försöker sälja Sälen-resor mha "dubbel-liftkort", en- till tredagars liftkort till Trysil som ingår i Sälen-kortet. Och såklart bussar som går en eller två gånger per dag.
Trysil är omåttligt populärt och Skistar kommer knappast att satsa mindre på den orten än de gör med andra, snarare tvärtom.

Frågan är varför Skistar skulle höja liftkortskostnaderna? Jag tror inte att de kommer göra det utan anledning. Nu ska ni inte tro att jag tycker om Skistar, men jag tänkte försöka ge ett annat perspektiv på det hela. Jag tycker att det är ett väldigt konstigt uppköp, det kommer att leda till att de konkurrerar med sig själva, för Trysil ligger väldigt nära Sälen. Kanske har Trysil en något bredare publik, medan Sälen mest riktar sig till familjer och ungt folk som vill partaja och inte bryr sig om skidåkningen så mycket.

Ska bli intressant att följa det hela.

Monopolställning??
Ja du Dr Snow, vad är fördelen med att konkurrera med sig själv?
Kanske är det att man inte behöver konkurrera!!!
Man kan t.ex höja priserna på båda ställena utan att behöva oroa sig för att fölora kunder till den andra orten...

Monopolställning??
Och vad händer om de höjer priserna på båda platser?

Just det, folk börjar leta efter andra alternativ. Det vill de ju knappast...

Monopolställning??
"Konkurrens på lika villkor

I övriga Europa finns ingen skidskatt. Skidanläggningarna har samma moms som andra idrotter. I vårt grannland Norge har man till och med gått så långt att man helt befriat skidliftarna från moms för att stimulera idrotten och även arbetstillfällena i glesbygdsregioner.

Skidanläggningarna utgör ofta motorn i svenska glesbygdsregioner – i exempelvis Malungs kommun är två tredjedelar av arbetstillfällena direkt eller indirekt beroende av vinterturismen.

Vi begär inte bidrag – det enda vi begär är att få konkurrera på lika villkor med andra idrottsverksamheter i Sverige och skidanläggningar i övriga Europa!"

Detta är vad som står på sajten "Slopa Skidskatt". Vad SLAO vill är att momsen på liftkort ska sänkas från 12% till 6%. De vill absolut inte att liftkorten ska bli helt momsbefriade eftersom de då tappar rätten att dra ingående moms på sina driftskostnader... Jämförelsen med Norge är dock intressant eftersom liftkorten i Norge är väl så dyra som i Sverige trots (eller kanske tack vare momsbefrielsen...) Ett dagskort i Trysil kostade 295 NOK i vintras om jag inte minns fel. (Omkring 330 SEK...)

Eftersom allt redan är svindyrt i Trysil (dyrare än i Sälen) torde inte ens Skitstar vid ett eventuellt förvärv höja priserna. Fast vem vet?

That´s all kids! / MM

Monopolställning??
FredrikB > Jag har redan koll på Dolomiterna, och det är inte 100 ggr större än Åre. Inte alls. Men skit samma...

Tillbaka
Topp