Monsters,legend el Extrem Bullet....annat?

mcwede

Medlem
Testade ett par Head monster 82 i helgen,o e helt såld.....bättre skida får man söka efter,men hur står dom sig emot Dynastar legend o Extrem bullet?
En del tycker att monsters 82 e tunga?....inget jag reagerade över men har ju inte testat de andra skidorna.
Åker skidor ca 2 veckor/år i 50/50 offpist-pist,väger ca 80 o 1,78 lång....testad längd var 1,72cm.
Är duktig o gillar fart i pist o hyfsad teknik i offpist.
Så....vilka skidor e bäst/prisvärda?o ge gärna synpunkter på andra modeller med ca 80-84mm bredd på midja.

Peter

Hallå,haha.....e det ingen som har nå synpunkter o har testat ovanstående skidor mot varandra eller individuellt?
Mkt intresserad av synpunkter på extrem bullet skidan :) el andra alternativ.

Hei

Jeg er fra Norge, så dette blir på norsk. Vekt 63 kg. Høyde 176cm

Jeg har ikke testet Monster 82, men har hørt at dette er en god ski.
Jeg kjører selv på Head Monster IM 88 (175) med R8 Cobra. Dette er en knallgod ski flyter
godt i pudder og sitter som på togskinner i pisten. Vekt ca 2kg pr ski.

Med fast hel kjører jeg på Dynastar Legend Mythic Rider m/Marker Baron (184)
"I LOVE THIS SKI" Denne skia er fartstabil, svingvillig, og leken som bare F**n til tross for sine 88mm under foten. Vekt ca 1.7kg pr ski.

Fikk også testet Vølkl Mantra m/Marker Jester i helgen. i lengde 177 så var dette en morsom og stabil ski som flyter godt og sitter godt i pisten. i lengde 184 synes jeg at Mantraen ble litt kjedelig og tungkjørt for meg.

Skulle jeg ha valgt en av disse skiene ville jeg ha valgt Dynastar Legend Mythic Rider 184. DENNE SKIA HAR ALT. Den beste egenskapen er den fine kontakten du får med underlaget. fin respons og helhet over denne skia.

Mantraen har mere bredde på midten og er mykere i tuppen. Monster 88 har litt mere innsving enn Dynastar, totalt sett synes jeg at disse 3 skiene har ca de samme egenskapene men Dynastar skiller seg litt ut med den gode snøkontakten (feedback & control VELG DYNASTAR...:)

Jag är också väldigt intresserad av synpunkter på Extrem Bullet, om det är någon som har det?

Åkt en dag på Bullet. Bara pist och relativt hårt underlag i Åre. Mycket positivt intryck rent generellt. Ingen skida som jag efter att ha testat den skulle tveka på att köpa om jag var ute efter en kompetent pistskida till relativt bra pris. Väger lite mer än du och är lite längre och brakar på i god fart.
Annars om du är utanför pisten och fladdrar ibland så är ju Extrem patriot 181 ett enligt mitt tycke ett mycket bra alternativ. Lite bredare men med hyfsat tight radie för att vara kul i pisten.

Själv så kör jag på Elan magfire 82 Ti som också är 82 mm i midjan. Tycker att det är en väldigt bra allround skida som både fungerar bra i stenhård pist och mjukare fören, har hittills bara testat dom i ca dm löst. Skidan är ganska mjuk men är väldigt vridstyv vilket gör att den är lättåkt samtidigt som den har ett bra grepp och är stabil. Den har lite snävare radie än monster 82 så jag skulle tro att den är roligare i pisten än den om man gillar lite snävare svängar.

Här är en test på skidan från Ski-Mag http://www.ski-mag.com/en/ski/clanak.php?id=19384

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp