Extrem Project 90 vs 100 - eller något annat?

Slalompinne

Ny medlem
Hej på er,
Efter att ha hängt en del är på Freeride så har det blivit dags att ta tag i skidköpet.
Tanken är att skaffa ett par all mountain, med omkring 2 veckor i alperna och 2-3 helger i Norge per år som nuvarande målbild. Jag åkte en vecka på Nordica Soul Rider förra året, och kan väl tycka att de var något slagiga i pist.

Testade därför i Hemsedal nu i December en hel del, och fastnade där för Extrem Project 90. Men nu i dagarna har tankarna börjat vandra kring om inte 100 är med allsidig och därför ett bättre köp som enda par skidor? Jag åkte tyvärr aldrig 100 bredden i Hemsedal..

Vad tycker ni om att välja 90 eller 100mm i bredd? Eller är det andra skidor jag bör överväga? Priset är inte riktigt Extrems starkaste sida.. Nordica Enforcer, både 93 och 100, kom på en stark andra plats enligt mig, är de värda att fundera mer på kanske?

Sedan är det den eviga frågan om längd, jag är 190cm och väger runt 70 Kg. Tänkte väl omkring 186 cm i längd, tankar på det?

Jag gillar både Project och Enforcer mkt, mitt val föll till slut på Enforcer 100 då jag tyckte den var "skönare" än 93 och Projectvarianterna. Jag tror det beror på att den var den mjukaste av de fyra, i alla fall upplevde jag det så. Testa om du kan - men alltid roligare med en svensktillverkad åreskida tycker jag om du ska köpa osett.

Åker du mkt pist så kör på 100, åker du mest offpist så kör på något bredare. Jag gillar Extrem så från min sida så kör på dom, klart du ska köra handtillverkat svenskt!

Personligen hör jag inte till de som hyllar Project-serien, vill man ha en bra pistskida tycker jag det finns bättre alternativ (kan bero på att de jag testat möjligtvis inte haft riktigt bra kanter). Är du däremot ute efter en "all mountain" med ett visst fokus på offpist tycker jag Opinion- serien är betydligt roligare (lekfullare) skidor. Testa ett par 98or, där får du en skida med bra flyt i lössnön men inte gör bort sig i pisten ...

/MM

ElloK sa:
Jag gillar både Project och Enforcer mkt, mitt val föll till slut på Enforcer 100 då jag tyckte den var "skönare" än 93 och Projectvarianterna. Jag tror det beror på att den var den mjukaste av de fyra, i alla fall upplevde jag det så. Testa om du kan - men alltid roligare med en svensktillverkad åreskida tycker jag om du ska köpa osett.
Tycker du att den slår för mycket i hög fart i pisten, eller bara att den är lite mer "lekfull"/"skönare"? :)

LawndartGustav sa:
Åker du mkt pist så kör på 100, åker du mest offpist så kör på något bredare. Jag gillar Extrem så från min sida så kör på dom, klart du ska köra handtillverkat svenskt!
Ja med den motivationen bör jag definitivt välja 100 över 90 oavsett! Tack!

Mountain_Man sa:
Personligen hör jag inte till de som hyllar Project-serien, vill man ha en bra pistskida tycker jag det finns bättre alternativ (kan bero på att de jag testat möjligtvis inte haft riktigt bra kanter). Är du däremot ute efter en "all mountain" med ett visst fokus på offpist tycker jag Opinion- serien är betydligt roligare (lekfullare) skidor. Testa ett par 98or, där får du en skida med bra flyt i lössnön men inte gör bort sig i pisten ...
/MM
Okej, spännande! Snön var minst sagt begränsad i åre, varför lössnö inte fanns på kartan. Anser du att det är stor skillnad på Project och Opinion i pisten (100 vs 98)? Jag har haft som fokus just Project, men har aldrig åkt någon lössnö med dem alls tyvärr, så har ingen aning hur bra de står sig där.

Ang Enforcer 100 och 93 kände jag att 100 var mer lättåkt, kanske är 93 skönare för en bättre åkare. 100 superrolig och fartstabil för mig. Ang Project tyckte jag både var lättåkta och förutsägbara men lite "stumma". Bra men lite tråkiga kanske jag skulle beskriva dom.

@Slalompinne
Jag har åkt på tok för lite på de jämförbara Project och Opinion-modellerna och de finns de på forumet som har megakoll på detta! Men, ja, min känsla är absolut att Project är mer pistorienterade med Opinionen drar betydligt mer mot offpisten. Det är ju egentligen bara att ta en titt på "shapen" för att inse det och jag tycker det bekräftas på berget ... och ja, skillnaden är stor! :-)

/MM

Senast ändrad:
ElloK sa:
Ang Enforcer 100 och 93 kände jag att 100 var mer lättåkt, kanske är 93 skönare för en bättre åkare. 100 superrolig och fartstabil för mig. Ang Project tyckte jag både var lättåkta och förutsägbara men lite "stumma". Bra men lite tråkiga kanske jag skulle beskriva dom.
Mountain_Man sa:
@Slalompinne
Jag har åkt på tok för lite på de jämförbara Project och Opinion-modellerna och de finns de på forumet som har megakoll på detta! Men, ja, min känsla är absolut att Project är mer pistorienterade med Opinionen drar betydligt mer mot offpisten. Det är ju egentligen bara att ta en titt på "shapen" för att inse det och jag tycker det bekräftas på berget ... och ja, skillnaden är stor! :-)
/MM
Tog mig en funderare, och insåg att jag antagligen inte kommer att åka så fullt ut som Project kräver hela tiden (kompisar som är lite nyare osv), därför flyttar jag fokus;
Enforcer 100 eller Opinion? Och isåfall, 98 eller 108? Hur mycket tappar jag i pisten av att kliva upp till 108?
Tack för all hjälp hittills!

Du får väl prova...
Men 70 kg och 190 cm lång. Absolut en lång skida utan titanal. Och ganska klokt att inte titta åt en tråkig P100, bra pistskida men ganska tråkig om du inte har vikten och kraften. Då kan du lika gärna satsa på en Völkl Kendo, som för övrigt finns till bra pris på Sportbittl. Men du är ju lång och lätt så en skida med mindre mängd titanal i är nog att föredra. Men vad skall du ha skidorna till? Och vad menar du med slagig?
Skidprestanda hänger ju i hop med att du har skidor som passar just din vikt och åkstil.
Men, för att göra det enklare köp minst två par, svårt att finna nått som är bra på allt. Det finns många fina fynd att köpa. Och du får minst två par för för vad ett par Extrem kostar ute på nätet.
Och vill du ha pistprestanda är ett par smalare pistskidor oslagbara. Det kombinerat med ett par freeride skidor runt 110 mm så har du det klart. Inga problem att hitta det för mindre än ett par Extrem skidor.

/GC

Håller med alla om du väljer på 90 och 100 absolut 100 på P100. tycker det är en grym skida som funkar väldigt bra men kanske inte bäst på något men stabil:-)
Skulle intresse finnas har jag ett par 186 i bra skick med marker griffon bindning? Pmá isåfall . Men också så behövs många ggr fler än ett par skidor på gott och ont:-)

Tillbaka
Topp