Mont Blanc - skidåkning ned till mellanstationen

Hej,

Jag och 3st polare håller som bäst på att planera våran bestigning och skidåkning ned från MB topp i maj 2015.

Klättringen är vi ok med, då flera i teamet, har bestigit MB olika vägar. Men, finns det någon som har tips för nedåkningen? dvs. vägen ned från nordsidan för att slutligen landa ned mot mellanstationen...

Kanske någon har ett bra GPS-tracks? Kända sprickor, lavinområden, svårighetsgrad och hur lång tid tar nedåkningen?

TACKSAM för alla svar och idéer

Peo

camptocamp är alltid en bra resurs när det handlar om åkning och klättring kring Chamonix:
http://www.camptocamp.org/routes/46950/fr/mont-blanc-par-les-grands-mulets-arete-n-du-dome

Det är egentligen inga tekniska svårigheter på väg upp eller ner... utan det är mer höjd och väder som kan ställa till det. Åkningen på väg ner är ca 35 grader som brantast... Beroende på förhållandena så är det lavinfarligt och vissa delar är exponerade för seracfall...

Gissningsvis kommer det vara massor av folk och inga problem att hitta på väg upp eller ner...

Senast var i mitten av Maj i år. Tog liften upp till mellanstationen och gick upp till Gand Mulets hyttan första dagen. Inga problem på vägen upp dit förutsatt att man är van att traversera med stighudar. Inget riktigt exponerat men några ställen som man inte ska halka. Enda som var lite "intressant" var förbi jonction där det var några smala snöbryggor att korsa. Då det var rätt varmt knöt vi in oss för en kortare del.

Andra dagen till toppen... tidig start men annars väldigt rätt fram. På hudar upp till Vallot med skidorna på ryggen och stegjärn till toppen. Åkte sedan nord sidan ganska rakt ner mot Grand Mulets. Fin åkning men häng inte för länge och kolla på utsikten då det är exponerat för seracer.

Se till att ni har några dagar att välja på då det är väldigt väderberoende. Helgerna speciellt med bra väderprognos blir och snabbt fullbokat i hyttan.

Stort tack för fin kommentar.

Vår idé är acklimatisering Argentiere hut 2dygn med off-pist åkning Col d Argentiere, Col du Tour Noir och sedan avsluta med Col du Passon och ned till Le Tour. Vi bor i Argentiere (mina svärföräldrar bor sedan 20år tillbaka vid kabinstn). Dagen efter upp till Cosmique som huvudalternativ, tidig start och klättra Tacul/Maudit vägen till toppen. Sedan åka ned och hem... 2st reservdagar och vår idé är 1:a eller 2:a veckan i maj. vad säger du om konceptet?

Peo

Låter som ett vettigt upplägg. Om ni går från cosmiques så se upp med vägen upp på Mont Blanc du Tacul. Notoriskt lavinfarligt, kolla läget med OHM, och personalen i cosmiques först. Annars är vägen rätt direkt, lite brant upp till Col du Maudit inga problem med stegjärn och (en) isyxa...

Hej igen,

TACK för dina kloka ord och gedigna erfarenheter.

Vi ska ta med detta & reservalt 1= Grand Mulet -- MB, reservalt 2: Gouter -- MB (som alla vi gjort)

Hör gärna av dig om du kommer på mer värdefull info. Det som är knepigt att finna, är den "direkta vägen" från MB topp nordväggen -- via Grand Mulet -- mellanstation! Det finns en fransman som jag kommit i kontakt med som har ett "gammalt GPS-spår" och jag är nere i Argentiere 22/12 -- 5/1 och tränar järnet. Ska prata med de svenska guider som jag känner på plats!

MVH
Peo

Snödjup

Tillbaka
Topp