Montafon - Era erfarenheter

HighOnLife

Medlem
Hej,

funderar på Montafon dalen 1 vecka i februari, eventuellt i kombination med 1 vecka i St. Anton efteråt (där jag säsongat för 3 år sen) och undrar lite om någon har erfarenheter från dalen:

- Hur är offpisten, både den pistnära och kortare turer runt 1 timme)

- Var i dalen skall man bo (Schruns, st Gallenkrich) Förstår att det är lugnt i allmänhet, men nån människa vill man ju se.

- Hur lätt-tillgängliga är systemen från de olika byarna med skidbuss etc.

- Gärna andra tips om ni har

Tack!

MVH

David

Jag var där en vecka i mars förra säsongen.
Offpisten var mycket bra! Dock är de bästa pistnära ställena förbjudna och kan leda till böter. Stötte på patrull en gång men lyckades snacka ner boten till 20 euro. Hittade fin skogsåkning i både Hochjoch och Silvretta. Folk åker rätt mycket \"laglig\" offpist men det körs inte alls upp i samma takt som i t.ex St.Anton. Åkte till Gargellen 4 dagar efter dumpet och där fanns fortfarande finfin åkning. Vi tog inga mindre turer så kan tyvärr inte hjälpa dig där.

Hela dalen är trevlig men rätt död. Bodde själv bortanför Gallenkirsch men om du vill träffa människor ska du nog bo i Schruns. Hade egen bil så vet inget om bussar tyvärr... Rekomenderar verkligen Montafon! Hoppas du scorar!

Silvretta Nova är helt underbart ur offpistsynpunkt, likaså Hochjoch som dock är aningens brantare och mer krävande av dig som åkare. Utelivsmässigt kan jag inte säga så mycket, finns en klubb uppe i en av bergsstationerna som man tar gondolen från Schruns till, annars ingen aning. Dock är ju Anton bara 3 mil bort.

Offpisten är riktigt fin. Precis som FreddieJ säger finns det offpist som är förbjuden. Detta gäller ALL form av skogsåkning med undantag för de få skiroutes som finns genom skogen. Även en dal (Gauertal) i systemet Golm är förbjuden att åka i, även där det inte är någon skog alls.

Vill man ändå åka i skogen så passar man på att göra det då det är dålig sikt (dvs. då man ändå gärna håller sig i skogen). Under de tre månader jag var i Montafon säsongen 08/09 såg jag inte till någon skidpolis alls då det var dålig sikt. De var förmodligen bara ute vid fint väder. Härlig och lättåtkomlig skog i Hochjoch.

Bor gör du bäst i Schruns. Då har du nära till systemet Hochjoch och blir på så vis inte beroende av skidbuss/tåg för att ta dig till och från systemet. Du har också lättare att ta dig till övriga system i dalen eftersom alla bussar och tåg till övriga dalar stannar vid tågstationen. Och det är lätt att ta sig till och från systemen i dalen, tänk bara på att tåg- och bussförarna har väldigt långa lunchraster...

Mina två bästa tips får bli offpisten i Gargellen samt baksidan av Silvretta.

I Gargellen finns det fin offpist i Täli. Två skiroutes finns markerade på pistkartan, Nidia (tror jag den ena heter, eller något liknande) samt Rinderhütte. Otroligt lättillgängliga samt roliga. Ett bonustips om du vill tura är att från Täli huda upp mot den Schweiziska gränsen. Det finns mycket information om dessa turer väl på plats.

Baksidan av Silvretta. Från toppstationen av Valisera II går du upp mot restaurangen (Valisera Hüsli, Bella Nova) och sen styr du skidspetsarna ned mot skogen, bort från systemet. Här finns en fin ränna i skogen. De flesta locals säger att det är ok att åka där enligt skidpolisen. I slutet på åket kommer man ned till vägen mot gargellen och precis här finns en busshållplats. Alltså är det bra att hålla koll på busstidtabellen så att man kan hoppa på bussen från Gargellen för att ta sig tillbaka till systemet igen. Bästa åket i dalen, skulle jag säga. Från Garfrescha II, skiers right om liften en bit bort finns en skiroute i skogen, nummer fem. Den blir uppåkt ganska snabbt, men mellan femman och liften finns det skog som är fin att åka i.

Fråga gärna om det är något annat du undrar över!

Edit: Man ska inte bekymra sig för mycket om skidpolisen. På tre månader så träffade jag på dom (personligen) två gånger. Första gången (skogen i Hochjoch) gick det utmärkt att spela dum och slippa undan böter. Andra gången var i Gaurtal i Golm. Här blev vi haffade av polischefen och några av hans kollegor. Inte lika lätt att slippa undan helt, men vi slapp få liftkortet indraget och skidorna beslagtagna. Vi kom undan med varsin bot på "endast" 70€... Men säsongskortet var ju så billigt!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp