Monte Rosa - Gressoney - Heliskiing

Been

Ny medlem
Vi är ett gäng som ska ner till Monte Rosa (Gressoney) slutet jan -början feb. Tredje försöket då vi fått boka om till andra ställen pga snöbrist 2005 (Andermatt istället) och 2006 (Arabba istället).

Tanken är att åka med guide några dagar för att pröva på den omtalade offpisten. Vi funderar även på att boka en dag med heliskiing om förhållandena är de rätta.
Är det någon som kört heliskiing därnere och som ge lite tips, var det värt pengarana etc etc. Mer info helt enkelt!

Tack på förhand!

/ Been

Flyga i Monte Rosa.
Mycket bra vid rätt förhållanden. Värdelöst vid dålig snötillgång då höghöjdsåkningen är mycket vindutsatt.
Lika Schweiz har man ett antal tillåtna toppar som är godkända för landning.

Jag har gjort några lyft i området.
De lyft vi gjorde startade strax nedanför toppen på sista äggliften från Gressoney.
Åkningen är mycket varierad med mycket inslag av crusing mellan crevasser.
Ett av åken vi gjorde var upp till Lyskam med ett åk ner till Zermatt.
Det krävs en bra snösäsong för att det skall vara värt pengarna. Snöbryggorna måste vara vär täckta. Vissa passager måste passeras inknutna i rep. Man får även räkna med att det blir en hel del väntetid.
Har man inte rätt guide blir man nog placerad i kön. Och man flyger alla dagar det är bra flygväder. Om snöläget är bra eller inte skiter helibolaget i.
Vid dom lägre lyften fög vi med en supermoderna helikopter. Vid Lyskamlyftet använde dom en gammal Aluette som har bättre lyftkraft.
Skall man köra Lyskam - Zermatt är det race tillbaka via Cervinia som gäller. Bor man i Gressoney är det inte mycket tid över för lunch och fikaraster. Det är en herrans massa distans att avverka och även ett riktigt offpiståk från Testa Griga ner till Ayas.

Det finns ett bättre heliskiområde inte långt därifrån. Val Grischence heter det..
Hittar ni en bra guide tar han er säkert dit om ni frågar.
Det kan vara problem att hitta en riktigt bra guide som är villig att ta bara enstaka dagar.
Dom mer kända gubbarna har oftast stamgäster som bokar guiden för hela veckor.
Många bokar samma guide år från år.
Det bästa om man tycker sej ha råd är att boka en guide för säg en vecka, då bedömmer han vilken dag det är läge att öppna lädret för några lyft.
Kul men dyrt att flyga är det.

Tack Gubbfan!

Får helt enkelt avvakta och se hur snöförhållandena är när vi kommer ner!

Satt och bläddrade i Pulvere Rosa i går, gåshud!

/ Been

Pulverrossa är grym, däremot får jag nog höja mer än ett varnignens finger för heliskiingen i området.

De flesta turer som vi såg guiderna göra gick till exakt samma ställe varje gång, de hade sina fyra eller fem landingsplatser... Vi fick mer puder på nån timmas knatning (eller bara rakt ut från liftarna under rekordsäsongen 2004)...

Men jag skulle nog fundera på en hel del annat innan jag betalade för lyft i monte rossa, iaf med de italienska guiderna som kändes lite hej och hå när man pratade med dom.

Det finns grymt mycket brant åkning som inte är i närheten av cruising mellan kravasser, men det innebär oftast knalla med stegjärn och som gubbfan säger, väldigt bra snötillgång.

Några tips på åk är Malfatta, Punta Victoria, Pass Zube (både direkt ner i Val de olen och långa cruisingen till Alagna...) finns också en mängd fina korridorer strax innan insteget på malfatta ner till Balma (eller om den är stängd ner till Alagna)...

Hoppas ni får mer snö än de sista två säsongerna, jag förstod aldrig vilket flyt vi hade säsongen 04 eftersom det var ganska lite snö i jämförelse med rekordsäsongen i Diableretes 03 ;-)

Stort tack, mycket bra info. Får skriva ner tipsen och ta med.
Känns som det får bli knatning istället för vispen (dags för gymmet!).

Tips på bra guider?

/ Been

Om ni bestiger Punta Gnifetti (Signalkuppe) för att köra t ex canalone Marinelli skulle jag av bekvämlighetsskäl eventuellt kunna tänka mig en helikopterresa tillbaks till civilisationen. Det blir en hemskt lång väg tillbaks annars med tåg, bussar, taxi eller mycket hyggliga polare. (Fast detta åk görs nog inte i feb iaf...)
Annars tycker jag som Christian och Putte, gå själva. Mer belönande, mer etiskt, mer real...

/K

Tillbaka
Topp