Montera bindning

DrPepper

Aktiv medlem
Montera bindning
Har precis köpt ett par Nordica Soul Rider, vilket är mina första egna skidor! Nu är jag lite osäker på var jag ska montera bindningarna. Kommer åka mest i pist och offpist när det bjuds på lössnö, med något sporadiskt parkbesök då och då (så det är inte prioriterat).
Classic mount känns isf som ett givet val (istället för true center). Men vad jag undrar är om det finns någon anledning att justera fram eller bak från classic mount? Vissa hävdar att +- 1cm gör världens skillnad! Denna uppgift får mig att bli alldeles kallsvettig, perfektionist som man är.

Så vad jag står och velar mellan nu är att montera ett par "vanliga" bindningar vid classic mount, eller att köpa Marker Griffon Schizo som har ett justeringsspann på 6cm. Och om jag köper Schizo, var bör man montera den isf? Finns det någon anledning att justera bak så mycket som 3cm från classic mount?

Grymt tacksam för svar!

Montera bindning
Man brukar säga att 0-(-2) för park, -4 för allmountain, -6 för offpist och -8 för big mountain, samtliga mätt från true center. Läste ett par reviews och dom verkar ha monterat på -4 från tc (+3 från classic) och det är omkring där jag själv hade monterat dem för det ändamål du beskriver. Det ger en bra balans mellan flyt och lekfullhet och kommer funka hyffsat i parken också de gånger du besöker den. Angående ifall någon centimeter hit eller dit påverkar så mycket så kan jag säga att jag nyligen monterade om mina gotama från 0 till -2 och sedan till +5. Visst är +5 (-3,5 från TC) mycket skönare än 0 och -2, men nog fasiken gick det att åka med samtliga monteringspunkter. Vissa bryr sig absolut inte alls om vilken utrustning de kör med, andra lägger galet stor vikt vid det vilket jag kan tycka är lite fjantigt. Någonstans i mitten är nog bäst och rimligast. Att 1 cm skillnad i monteringen skulle vara något annat än psykolgiskt är inte rimligt om man inte jagar hundradelar. Någon kommer garanterat komma och säga att jag har helt fel men här har du min åsikt...;)

Montera bindning
Tack för svaret, mycket nyttigt där!
Så classic mount (-6.5cm) är alltså lite offpistinriktat enligt tumregelsguiden du nämnde. Om jag får ställa några följdfrågor, blir det fartstabilare med lite mer bakmonterat? Och hur påverkas carvingegenskaperna? Mina skidor är aaaningen korta på 169cm (enda storleken som fanns kvar) så lite extra fartstabilitet skulle vara bra. Dock är jag bara 2-3 cm längre än skidorna, och fjädervikt, så det ska nog gå :)

Det känns som att om jag monterar mina schizo med center på +1 från classic så har jag ett bra spann mellan dryga -2 och -8 från true center för olika typer av åkning. Parkbesöken kommer nog vara sällsynta och rotationsfria, så true center hoppar(!) jag...

Montera bindning
takurua sa:
Tack för svaret, mycket nyttigt där!
Så classic mount (-6.5cm) är alltså lite offpistinriktat enligt tumregelsguiden du nämnde. Om jag får ställa några följdfrågor, blir det fartstabilare med lite mer bakmonterat? Och hur påverkas carvingegenskaperna? Mina skidor är aaaningen korta på 169cm (enda storleken som fanns kvar) så lite extra fartstabilitet skulle vara bra. Dock är jag bara 2-3 cm längre än skidorna, och fjädervikt, så det ska nog gå :)

Det känns som att om jag monterar mina schizo med center på +1 från classic så har jag ett bra spann mellan dryga -2 och -8 från true center för olika typer av åkning. Parkbesöken kommer nog vara sällsynta och rotationsfria, så true center hoppar(!) jag...
Generellt så blir det mer stabilt med en montering längre bak men skidan blir samtidigt slöare i reaktionen och kan upplevas som lite svåråkt dessutom blir stödet från tailen mindre vilket kan göra att skidan upplevs som lite svår att lita på (lite bakvikt kan t.ex straffa sig mer). De flesta skidor har en "sweetspot" inom vilken bindningen bör monteras och går man för långt ifrån den kan skidan uppvisa lite underliga beteenden. ett sådant är att skidan blir överstyrd då man får ett stort vridmoment framför bindningen vilket, framförallt i offpisten kan göra att skidan vill svänga mer än du tänkt dig. I pisten kan det bli så att du hamnar "fel i radien" vilket kan göra att skidan uppträder lite konstigt. Kan själv tänka mig att skidor med 5-punktsskärning är mer känsliga för detta än t.ex mina gotama som har en väldigt rak skärning. Detta då du procentuellt hamnar mer "fel" då den aktiva kanten på skidan med sådan skärning är kortare i relation till skidans längd.

Montera bindning
havreboll sa:
Generellt så blir det mer stabilt med en montering längre bak men skidan blir samtidigt slöare i reaktionen och kan upplevas som lite svåråkt dessutom blir stödet från tailen mindre vilket kan göra att skidan upplevs som lite svår att lita på ...
Kan hålla med om detta. Har aldrig testat Soul Rider, men mina K2 Kung Fujas har jag monterat på TC-7.5cm (FR recommended) och tycker att man behöver ha rättså bra plöstryck för att de inte ska överrotera när man svänger. Bärytan/stålkanten framför bindningen känns nästan som om den är dubbelt så stor som den delen bakom bindningen.

Montera bindning
Intressant det här med monteringsposition. Jag tror att schizo är bra för mig som förstagångsköpare, så får man testa sig fram till vad man gillar i olika lägen helt enkelt.

Hittade en text om att själv hitta monteringspunkten baserat på att sin balle ska vara precis på true center (ja, ni läste rätt, "ball of foot" översätts till balle på svenska http://www.shoegazing.se/2013/08/11/guide-fotens-anatomi/ ).
http://www.epicski.com/a/ski-binding-placement-fore-aft (Inlägget en bit ner skrivet av noodler)
Är det ett vettigt antagande?

Verkar duktigt meckigt att hitta dock, med tanke på att man inte kan se var sin balle är på utsidan av pjäxan. Men på de flesta skidor han testade så hamnade monteringspunkten en bra bit fram från recommended, men det varierar mellan olika tillverkare såklart.

Montera bindning
Ball-of-foot-metoden att bestämma pjäxmittens läge somnade väl in i samma veva som rockerprofiler gjorde sin entré bland skidorna... Den funkar fint när spannets kontaktpunkter med marken sammanfaller med skidans bredaste punkter fram och bak. Men så ser ju få skidor ut nu för tiden.

Strecken samt egna och andras erfarenheter är bästa guiden. Schizo eller demobindning har sina klara fördelar! :)

Montera bindning
Har åkt med grejerna nu, så uppdaterar med resultat om någon kan ha nytta av det.

Monterade Schizon med center liggandes +2 från classic, alltså -4.5 från true center. Nu är jag inte en superavancerad åkare och använder inte direkt våld mot backen, men står på någorlunda (tycker långa carvingsvängar i fullt ställ i röda backar ger skönast åkning) och jag tyckte monteringspunkten fungerade fint utan att behöva justera fram eller bak. Gjorde även en runda i parken och det kändes bra i små och stora hopp (inga rotationer). Hade inte så jättelång tid på mig att åka, så jag prioriterade skidglädje framför att testa olika bindningspositioner. Sparar det till nästa gång.

Tillbaka
Topp