Montera bindningar i befintliga pluggade hål

Landsten

Medlem
Tjabbare!
Som rubriken lyder så har jag funderingar på att montera ett par bindningar i hål som just nu är pluggade. Då den tidigare ägaren också körde Jester men efter ett tag valde att flytta bak bindningen är hålen pluggade. Då jag vill ha fram bindningen igen och vi har samma pjäxstorlek så tänkte jag ifall man på något sätt kunde borra upp pluggarna och använda hålen igen?

Var inne på den lokala skidhandlarn med fick där höra att det absolut inte gick utan att inserts isåfall var det som gällde. Men då jag har för mig att jag läst att de ska gå även utan inserts så vänder jag mig till er. Går det? Hur gör jag? Vad behöver jag?

Skidorna det gäller är ett par Cmd The Wizard och bindningen en Marker Jester.

Ha de gött, Landsten

Von_vettet

Medlem
Det är som skidhandlaren säger. eftersom du borrar upp ett gammalt hål med samma diameter så kommer du inte få samma grepp.ända lösningen är att gå upp i diameter ( typ inserts)

snej

Aktiv medlem
Håller inte med din skidhandlare,

borra upp pluggen som sitter där och skruva dit bindningen för hand. Du kommer märka om skruvarna drar fast eller om det drar runt. Har gjort så ett flertal ggr tidigare utan problem. Drar det runt så kan du använda inserts men innan du gör det så är det dumt att inte ha provat.

//jens

waxoff

Aktiv medlem
Inte är det säkert att du måste montera inserts bara för det. Testa att se vad hålen håller för först. Borra ur pluggarna med en 3,5 mm borr eller lite mindre. Skulle inte förvåna mig om pluggarna släpper innan du ens borrat klart.

Om hålen håller för att dra bindningarna lagomt hårt utan att skruvarna börjar spinna fritt så är det bara att köra. Dra ur skruven igen och pilla in några limdroppar i hålen och slutmontera sen. Glöm bara inte att plugga hålen som du inte använder.

Landsten

Medlem
Okej, prövar att borra upp pluggarna och se om det nyper. Ifall det nyper, vad för lim ska man använda, epoxy eller trälim för utomhusbruk?

@snej @xSooLx

Senast ändrad:

waxoff

Aktiv medlem
Epoxy är starkast men inte nödvändigt om du frågar mig. Det viktigaste är att limmet tätar och därmed att det är vattenfast.

mjonasson

Ny medlem
Är det vanliga plastplugg så är det bara att borra ett hål i mitten av dem med en liten borr, typ 2mm. Sen kan man trycka ner en liten spårmejsel i pluggen och gänga upp den. Gjort det flera ggr utan problem.

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp