Montera bindningar själv

Montera bindningar själv
Ja man behöver specialverktyg, nej du skall inte göra det själv.

Efter att ha jobbat en säsong i skidaffär i Chamonix och efter att ha sett hur många inkompetenta människor det finns som monterar bindningar (även vissa "professionella") så tycker jag nog att du skall fråga någon som kan mycket om skidaffärer och lyda hans/hennes råd. Om du har vägarna förbi Chamonix så säger jag bara Sports Alpins i Chamonix Sud.

Tomas

Montera bindningar själv
Vissa bindningar är ju lättmonterade med mall och dylikt. Men jag säger som Nesta. Gå till en som kan så det blir riktigt gjord..
Så slipper du borra och få massa hål i onödan..
Lycka till...

Montera bindningar själv
Tja!

Jag har jobbat i uthyrning och skidverkstad i 4 säsonger och jag kan verkligen hålla med om att du ej ska göra det själv.
Du ska helst ha en mall och rätt borr, annars kan det sluta illa. Det kan vara värt att betala en liten slant för att få det riktigt gjort.
Sen är det bara att köra hårt!

Montera bindningar själv
Eftersom du överhuvudtaget ställer frågan skall du absolut inte göra det själv!

Jag har en gång monterat en alpin bindning utan specialverktyg, dvs. på fri hand, utan mall. Det enda jag kan säga är. ALDRIG MER!

... inte så mycket mer att tillägga...

MVH/MM

Montera bindningar själv
Äh lyssna inte på de där torrisarna, klart du ska montra bindningen själv!! Va inte så konservativ -goör slag i saken o sätt borrmaskin i skidan. Jag brukar borra o fixa mä bindningarna varje vecka, bara för att de e sååå kungligt kul. Man kan stå å prata homofon t.ex. medans borren gör sitt. borr många (48) hål i skidan sedan ere bara å sätta bindningen i hålen där den passar bäst.
Fast.. gör inte som jag, borra ralt igenom å säst bindningen me mutter på undersidan av skidan, jag tror att det reducerar farten.
Ha de så kul med börren!! MVH /Rostad Lök

Montera bindningar själv
Tja,
Montera bindning är inte helt lätt och det beror mycket på vad du har för bindning. Är den 2 delad så blir det genast mycket jobbigare. Jag har en Tyrolia FreeFlex Racing som är ganska så förlåtande. Tå- och häldelen sitter ihop och plattan man skruvar fast i skidan kan flyttas utan att avståndet mellan tå- och häldel ändras. Dvs man kan ha upp till 1 cm fel i längs led mellan främre och bakre skruvarna. Dock måste skruvarna som hör till en del vara på rätt plats.

Specialverktygen som nämns antar jag är de snabbmallar man kan klämma fast över skidan och borra för glatta livet. Ett problem med dessa är att de ofta inte går över en fetingskida som har en midja upp emot 90 mm. En mall kan man göra genom att sätta ett styvt papper under bindningen och rita in hålen.

Att veta vilken dimension på borret man skall till en viss skruv är inte speciellt svårt att ta reda på. Det vet de flesta järnaffärer där man köper skruv och framförallt alla snickare. Men det kan säkert bero på vad din skida har för kärna också. Hur djupt man kan borra i en skida är också en svår fråga. Men även här vet hantverkare hur djupt en skruv måste dras. Tanken är ju att biindningen skall lösa ut innan bindningen släpper från skidan om man vill ha några knän kvar.

Som sagt var det är inte helt lätt och om man lämnar in skidan för montering får man förhoppningsvis garanti på jobbet också vilket kan vara bra om man har en skidan för x stycken tusenlappar.

/Rasmus

Montera bindningar själv
varför i helvette ska du göra det själv e du asfattig så har du väll inte ens råd med bindning så.....låt ngn som kan göra det göra det !!!!

Montera bindningar själv
Men satan, det är väl som en grundgrej att man skall kunna montera sin egen bindning. Lämnar ni in skidorna för vallning oxå? Ta en planka och provmontera på den om ni tror att det skall vara så oerhört svårt...

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp