Montera bindningar

JonCla

Medlem
Montera bindningar
Jag håller på att monterar ett par bindningar, tror det är salomon sth 12, ca 8 år gammla.
Jag började först att provmontera på en träbit och stötte då på ett par frågetecken.

20231205_181531.jpg

Vad är den skruven till för? Ska den också skruvas ner i skidan? Isåfall är det 5 st skruvar i hälen.
20231205_181227.jpg

Ska den springan vara där?

Montera bindningar
Urtaget under tådelen är förmodligen anpassat för någon form av förspänningsreglerande "friflex"-ish metallarm eller liknande som sitter på någon av Salomons integrerade bindningssystem på pistskidor. Och sen används samma delar. Så på din bindning saknar det betydelse och det är bara att köra.

Salomons skidstoppers har alltid haft lite kass passform på den serien bindningar så den glipan i första inlägget är normalt. Se bara till att du får i de två metallklackar som finns i framänden på skistoppern i motsvarande byglar på häldelen och sen trycker du ner bakre delen på stoppern och drar åt. Stoppern ska sättas i först i typ 30-45 graders vinkel med framkanten ner först. Jag har ingen bild nu, men du fattar enkelt om du granskar konstruktionen. Superenkel princip. Men missar man där är det stor risk att man böjer metallklackarna på stoppern och/eller att stoppern pajar sen vid åkning.

Snödjup

Tillbaka
Topp