Montera bindningarna

sincan

Ny medlem
Montera bindningarna
Ska nu montera mina burton missionbindningar på min burton twin. Första gången jag monterar själv. Är det något speciellt jag ska tänka på? Nån som har ett tips på bra vinklar att välja på bindningarna till att börja med?

Montera bindningarna
Vinklar är sjukt personligt.. själv kör jag +15° & -10° just nu, men ändrar lite hela tiden för att hitta det ultimata, stance är också väldigt individuellt, smal stance, snabbare edge-to-edge och lättare att spinna men mkt ostabilare, bredstance, tvärtom..

hur åker du? vad åker du? jag skulle nog börja med +21° fram och +6° bak... en bra freeride setup... bara att fråga mer om det är något..

lite info...

The stance angles are the angles of the bindings with the width of the board. Normally, you can find these angles on the binding plates. You can change the angles by unscrewing the binding, turning it and fasten it again. Some (rental) setups have an easy clip system where you can simply push a button to change the angles. The angles are normally written like "+21°/+6°", which means 21 degrees for the front angle and 6 degrees for the back angle.

There is no official way of classifying stance angles, but I think that all sensible setups can basically be categorized into alpine-, forward-, and duck stance. The snowboard styles with the alpine- and forward stance are quite similar, with both knees and the upper body pointing forward. The snowboard style with duck stance differs from the previous stances, with the rear knee pointing backwards and the upper body aligned with the board. All styles have in common that your body (and especially your knees) should always be in a natural position. For example, the rear angle should never be larger than the front angle. Needless to say that your knees will have a bad time otherwise. (This may seem obvious to you but I have seen people off piste with a setup of +30°/+40° :-)

Alpine stance
This setup is used for alpine (or race, or carve) boards. These stiff boards are narrow and have a square tail. These boards are used with hard boots and the stance angles for this setup are steep: the front and rear angles are anywhere between +70° and +35° degrees. This style allows for aggressive carving and is thus well suited for racing contests. The stance on an alpine board is nowadays more or less determined by the width of the board with respect to your feet (instead of some fixed angles). In order to maintain good control in short turns, the difference between the front- and rear angle should be at least 5°.

Forward stance
This is the most common stance setup used on regular freeride- and freestyle boards. The front angle can be between +40° and +15° degrees and the rear angle anywhere between +30° and 0° degrees. With the resulting snowboard style, both knees point forward and the shoulders are aligned with the feet. Anatomically, it is a good idea to make the difference between the front- and rear angle not too large, say, less than 21° degrees. A common all-mountain setup is +21° on the front and +6° on the rear. A common, more carve oriented, stance is +30°/+15° (and some people say that this is also a good stance for learning snowboarding).

Duck stance
This setup is not so common nowadays but it is seen frequently in the half-pipe. With duck stance, the front angle is anywhere between 30° and 0° degrees while the rear angle is negative, between -1° and -20°. With this snowboard style, the front knee points forward while the rear knee points backward. The upper body is aligned with the snowboard. Anatomically, one should keep the difference between both angles large enough, say, more than 10°, i.e. a 0°/0° degree setup is not very good for the knees since they are forced to point inward. Common setups are "laid back" +18°/-6° and "mirror" +15°/-15°.

Montera bindningarna
testa skruvmejsel ;) sen e de ju bara ändra i backen om va som känns best o åka på de e ju en personlig smak sak.

Montera bindningarna
är ca 183, har ju en parkbräda, men kommer även vara i alperna och där finns det ju inte alltid park. men nått freestyle som funkar i pist had ejag tänkt mig.

Montera bindningarna
Ställ dig hemma på vardagsrumsgolvet och testa vad som känns skönt bara, stance är jättepersonligt och även en vane-sak, lyssna på andra men kör alltid på vad du tycker är sweet, inget som är speciellt mkt rätt o fel här. Själv tycker jag det är givet att ha - på bakfoten. Eftersom du köpte en twin bräda måste du ju kunna köra switch, det är ju hela poängen med twin brädor och utan duck stance är ju switch ingen höjdare.

Montera bindningarna
Jag kör på 15, 15 det funkar fint. va skönt som fan när jag lärde mig snurra 540 och så. det blir grymt liten skilnad på att åka vanligt och fakey

Montera bindningarna
sincan sa:
Dvid sa:
Jag kör på 15, 15 det funkar fint. va skönt som fan när jag lärde mig snurra 540 och så. det blir grymt liten skilnad på att åka vanligt och fakey
15, 15. Har du inte minus på den bakre för att köra fakie?
jo men det är ju igentligen oxå så att man inte ska skriva 15, -15. för igentligen heter det +15, -15 men här ska vi tydligen vara övernogranna

Montera bindningarna
Dvid sa:
sincan sa:
Dvid sa:
jo men det är ju igentligen oxå så att man inte ska skriva 15, -15. för igentligen heter det +15, -15 men här ska vi tydligen vara övernogranna
okay, är det bara inom snowboard som man tvunget skriver ut + framför possitiva svar? 15, 15 kunde du ju lika gärna kört, hur ska man bara veta att den sista är negativ?:S

Montera bindningarna
sincan sa:
Dvid sa:
sincan sa:
okay, är det bara inom snowboard som man tvunget skriver ut + framför possitiva svar? 15, 15 kunde du ju lika gärna kört, hur ska man bara veta att den sista är negativ?:S
säg en seriöst duktig trick åkare eller annan snowboardåkare som har +15° och +15° som sin stance. svaret blir troligt vis att ingen har det. sen så skulle jag villja fråga dig hur du har tängt när du nyss skrev att du trodde att jag hade 15- på den bakre för att överhuvutaget kunna åka fakey för det går fan köra fakey med +23 och +20 så hur du tängte när du sa att jag hade + 15 -15 för att äns kunna köra fakey.

Montera bindningarna
lugnas ner er grabbar, ingen får ut något av detta!

vi är brädåkare allihoppa, inte bråka bara åka...

Okej?!

peaceeeesss.....

Montera bindningarna
Hojvall sa:
Terje kör väl typ +21°/+9° å han kör väl rätt ok switch har jag för mig
Han vann ju kvalet till "Mount Baker Banked Slalom" ett år då han körde switch och avståndet till närmaste konkurrent var över 1 sekund så han kör väl switch rätt ok.

Montera bindningarna
ekdahl sa:
feting duckstanse ftw!!!
ja ryktena går ju om att du kör duck på dina skidor för att få till plogsvängen lite bättre.. ;)

Stance är ganska personligt så att testa sig fram är aldrig fel. Vem vet man kanske ska åka goofy istället för regular =)

Montera bindningarna
En djävligt enkel friåkningsregel är att minsta vinkel du kan ha är när skorna inte sticker ut över kanten. Hänger skon ut tappar du greppet så fort du kantar brädan. Vill du exempelvis köra med 0 grader måste du köpa en bräda som dina fötter får plats på. Därför görs det exempelvis "wide" modeller. Börja med att kolla med skon monterad i bakrebindningen och justera så att den är innanför kanten. Sedan kan du lägga på en 10-20 grader på framfoten. Då får en freeride setup som funkar både i park och i pist. En anledning till att ha lite mer vinkel på framfoten är att du lättare sätter en hälsväng eftersom du kan få fram höften i svängen. Står duck eller rakt/rakt blir dina hälsvängar lättare av typen sitta på toaletten.

Montera bindningarna
Dvid sa:
sincan sa:
Dvid sa:
säg en seriöst duktig trick åkare eller annan snowboardåkare som har +15° och +15° som sin stance. svaret blir troligt vis att ingen har det. sen så skulle jag villja fråga dig hur du har tängt när du nyss skrev att du trodde att jag hade 15- på den bakre för att överhuvutaget kunna åka fakey för det går fan köra fakey med +23 och +20 så hur du tängte när du sa att jag hade + 15 -15 för att äns kunna köra fakey.
Blir det inte negativa vinklar när bindningen är vinklad bakåt, (från nosen)? så har man inte lite possitiv vinkel på främre och negativ på bakre, eller säger man tvärtom?

Montera bindningarna
om man kör duckstance så blir det tex -15, 15

som i allt annat går med efter hur solen snurrar :P (ville bara rätta till det)

Tillbaka
Topp