Montera FKS 180 med eller utan medföljande 5mm shims

Köpte en billig ross fks 180 bindning i mellandagarna som jag ska montera på mina nyinköpta Down Throwdown 110 och nu undrar jag om man ska montera med eller utan shims under tådele. Kan inget om detta och har förut bara monterat som binding kommit i paketet då det aldrig tidigare följt med shims så skulle gärna höra lite för och nackdelar. Har läst lite på teton men inte hittat så mycket bra konkret info om det hela. Kommer ha dessa som lekskidor och kommer köras med ett par Lange xt130 size 30.0 pjäxor om det spelar någon roll

Det vanligaste för klassisk åkning är väl att montera utan schimsen. Men jag kan tänka mig att för en någorlunda centrerad montering och kanske en del baklängesåkning att en mer neutral stans har sina fördelar och schimsen kan komma till sin rätt. Men vilket som är bäst för dig, din åkstil och dina preferenser tror jag nog att bara du själv kan avgöra.

Om du vill söka mer specifikt på hur åkegenskaper förändras med pjäxans lutning mot skidan så sök på t.ex: binding delta, binding ramp angle etc..

Men du har ju facit bara lite meck bort. Eftersom du sitter på alla prylarna är det ju bara att du testar båda alternativen och känner efter vad som känns bäst just för dig. Välj vilket som och montera. Kör skidorna nån dag i olika förhållanden och testa sen den andra varianten.

Edit. Se bara till att använda de längre skruvarna med schimsen på plats.

Senast ändrad:
Har samma problem jag grubblar över! Vad är fördelen och nackdelen med att köra med shims och utan? har ett par rossignol FKS 18 jag ska montera på ett par bilzzard rustler 11. Funderar även på om jag ska sätt bindningarna på recommended-sträcket eller köra 3cm framför? Vad tror ni?

shakabro sa:
Har samma problem jag grubblar över! Vad är fördelen och nackdelen med att köra med shims och utan? har ett par rossignol FKS 18 jag ska montera på ett par bilzzard rustler 11. Funderar även på om jag ska sätt bindningarna på recommended-sträcket eller köra 3cm framför? Vad tror ni?
Utan shims under tån får du mer framåtlut och mer tryck på främre delen av foten. Jag kör med shims på mina då jag ändå har mycket vikt framåt. Det känns avslappnat och lagom för en mjuk och lekfull skida (Throwdown 110).

Tillbaka
Topp