Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Montera med carvingplate?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 828987" data-attributes="member: 12152"><p>Det beror lite på vilken platta det är. En platta som är en ren höjning på kanske 10-13mm i hårdplast kommer i ärlighetens namn inte göra speciellt stor skillnad på skidorna. Det ser kanske lite omodernt ut med en sådan platta på ett par bredlagg, men vid ett blindtest tror jag extremt få skulle märka någon skillnad i skidan egenskaper eller närhet till snön. Vad man dock får räkna med om man använder en sådan platta är att förspänningen påverkas mer än vad den gör utan platta vid flexning av skidan. En del bindningar hanterar det bra, andra sämre. Jag har åkt en del på breda skidor med Salomon DrivePlus faktiskt genom åren. Det är en ren hårdplastplatta med genomgående skruvar. Det var egentligen oftast bara för att jag inte orkade leta fram rätt skruvar för att montera utan platta, men jag kände en väldigt liten skillnad, främst pga en aning mer ramp. Och då är jag ganska finkänslig när det gäller skidor. Och den lilla skillnad som jag märkte var faktiskt till det bättre. Mer ramp gav en lite behagligare stance. Snökontakt, kantnärvaro och kraftöverföring var oförändrade, bortsett från en viss inital placeboeffekt.</p><p></p><p>En platta med dämpning i däremot kan ha extremt stor effekt på skidans känsla och egenskaper. Typexemplet är väl den gamla Derbyflexen som ger nästan vilken skida som helst en tung störloppskänsla. Jag skulle personligen undvika alla former av dämpande plattor, om jag nu inte har testat skidan och eftersträvar mer dämp som sista åtgärd innan försäljning eller liknande.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 828987, member: 12152"] Det beror lite på vilken platta det är. En platta som är en ren höjning på kanske 10-13mm i hårdplast kommer i ärlighetens namn inte göra speciellt stor skillnad på skidorna. Det ser kanske lite omodernt ut med en sådan platta på ett par bredlagg, men vid ett blindtest tror jag extremt få skulle märka någon skillnad i skidan egenskaper eller närhet till snön. Vad man dock får räkna med om man använder en sådan platta är att förspänningen påverkas mer än vad den gör utan platta vid flexning av skidan. En del bindningar hanterar det bra, andra sämre. Jag har åkt en del på breda skidor med Salomon DrivePlus faktiskt genom åren. Det är en ren hårdplastplatta med genomgående skruvar. Det var egentligen oftast bara för att jag inte orkade leta fram rätt skruvar för att montera utan platta, men jag kände en väldigt liten skillnad, främst pga en aning mer ramp. Och då är jag ganska finkänslig när det gäller skidor. Och den lilla skillnad som jag märkte var faktiskt till det bättre. Mer ramp gav en lite behagligare stance. Snökontakt, kantnärvaro och kraftöverföring var oförändrade, bortsett från en viss inital placeboeffekt. En platta med dämpning i däremot kan ha extremt stor effekt på skidans känsla och egenskaper. Typexemplet är väl den gamla Derbyflexen som ger nästan vilken skida som helst en tung störloppskänsla. Jag skulle personligen undvika alla former av dämpande plattor, om jag nu inte har testat skidan och eftersträvar mer dämp som sista åtgärd innan försäljning eller liknande. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Montera med carvingplate?
Tillbaka
Topp