Montera med carvingplate?

MaartinW

Ny medlem
Tjena gott folk
Jag har köpt ett par offpistlagg och ska montera bindningarna på dem snart. Detta är mina första renodlade offpistskidor så jag har inte så bra koll på vad man bör göra och inte. Min tanke var som så att smälla på ett par bindningar med en carvingplate under så att man kan flytta bindningarna lite som man själv vill utan att ändra moteringshålen. Är detta någon dålig ide och varför isåfall?
Tacksam för svar

Senast ändrad:
Montera direkt på skidan för att få en nära och bra känsla och glöm plattor. Vill du gå på styltor så gör det på garageuppfarten och inte på berget. Marker jester/griffon schizo är väl ett alternativ dock, ser inte ut att bygga mycket och ger dig möjlighet att flytta 3cm framåt och 3 cm bakåt från valda monteringspunkten!

Senast ändrad:
Det beror lite på vilken platta det är. En platta som är en ren höjning på kanske 10-13mm i hårdplast kommer i ärlighetens namn inte göra speciellt stor skillnad på skidorna. Det ser kanske lite omodernt ut med en sådan platta på ett par bredlagg, men vid ett blindtest tror jag extremt få skulle märka någon skillnad i skidan egenskaper eller närhet till snön. Vad man dock får räkna med om man använder en sådan platta är att förspänningen påverkas mer än vad den gör utan platta vid flexning av skidan. En del bindningar hanterar det bra, andra sämre. Jag har åkt en del på breda skidor med Salomon DrivePlus faktiskt genom åren. Det är en ren hårdplastplatta med genomgående skruvar. Det var egentligen oftast bara för att jag inte orkade leta fram rätt skruvar för att montera utan platta, men jag kände en väldigt liten skillnad, främst pga en aning mer ramp. Och då är jag ganska finkänslig när det gäller skidor. Och den lilla skillnad som jag märkte var faktiskt till det bättre. Mer ramp gav en lite behagligare stance. Snökontakt, kantnärvaro och kraftöverföring var oförändrade, bortsett från en viss inital placeboeffekt.

En platta med dämpning i däremot kan ha extremt stor effekt på skidans känsla och egenskaper. Typexemplet är väl den gamla Derbyflexen som ger nästan vilken skida som helst en tung störloppskänsla. Jag skulle personligen undvika alla former av dämpande plattor, om jag nu inte har testat skidan och eftersträvar mer dämp som sista åtgärd innan försäljning eller liknande.

Senast ändrad:
När du säger genomgående skruvar vad menar du då?
Jag har införskaffat ett par STH 14 men jag har ingen aning hur hög den plattan är för jag tänkte beställa ifall det blir med en sådan.
Skidorna är ett par Völkl Sumo och vad jag har hört så ska dom vara ganska mjuka vilket kanske kunde vara en fördel ifall plattan gör skidan styvare.
Mycket
Beträffande höjden på plattan så tror jag inte att jag är såpass van att det är något som skulle min åkning men jag vill ju så klart ha så goda förutsättningar som möjligt för att bli duktig. :D

Meli sa:
När du säger genomgående skruvar vad menar du då?
Med det menar jag just genomgående skruvar. Dvs plattan sätts inte i skidan, utan som en ren distans mellan bindning och skida. Man använder längre skruvar till bindningen och drar plattan och bindningen med samma skruvar. Inget alternativ för din del alltså, utan det var mer tänkt som en referens.

Min prognos är att även om du har plattor så kommer du inte att flytta runt bindningen speciellt mycket. Även om det är enklare än att borra i skidan, så är det ändå lite meckigt. Jag trodde att du redan hade en platta, eller kansket om en bindning som kräver en platta, men eftersom du inte har en så finns det ingen anledning att betala extra för att få det. Fundera istället en stund på hur du kommer att använda skidan. Läs sedan på hur andra folk har monterat här på den här sidan och på Teton (www.tetongravity.com/forums och sen TechTalk). Bestäm dig för en punkt som känns rätt, montera där och kör. Det fungerar för dom allra flesta. En del rockade skidor är väldigt känsliga för monteringspunkt, men Sumon är det inte. Någon cm fram eller tillbaka förändrar förvisso karaktären en aning, men du vänjer dig vid den montering du väljer väldigt snabbt, om du inte väljer något riktigt extremt.

Tillbaka
Topp