Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja om han flyttar tån 1cm, men kan bli lite tajt mellan gamla och nya hålen då, bäst att fylla gamla hålen med epoxifiller av nåt slag.Antagligen har förra ägaren monterat bindning så att hans större pjäxa hamnat mitt på skidan när justeringen (på bakbindningen) är i mitten av justermånen. Om du flyttar frambindningen bakåt och justerar bakbindningen framåt hamnar antagligen du också mitt på skidan.
Är pluggen ett måste eller funkar det att bara fylla de gamla hålen med lim/epoxi?Jag betalade till slut 400kr för att få det fixat med mall. Mina pjäxor hamnade lite bakom strecket men det gör inte så mycket om jag förstår det rätt.
Karlstad, jag fick ett gäng pluggar av stadium för några kr. Vad jag förstått så är utomhus trälim eller PU-lim rätt och skruvhålen ska ha minste ett skruvhål mellan de gamla och nya.
Jag vet ärligt talat inte, sök lite på forumet här så finns det förhoppningsvis ett bra svar. Epoxi behöver du inte om du inte ska borra i hålen igen.Är pluggen ett måste eller funkar det att bara fylla de gamla hålen med lim/epoxi?
Jag har fyllt med bara epoxi på väldigt många skidor utan några problem. Det är lite pilligt att fylla hålen helt eftersom hålen är små och epoxi är trögflytande, en något avsmalnad tändsticka att peta bort luftbubblor med är bra.Är pluggen ett måste eller funkar det att bara fylla de gamla hålen med lim/epoxi?
Om du har flyttat några cm så är det ingen som helst fara. Minst en håldiameter kant till kant mellan hålen brukar man säga, men fyller man gamla hålen med epoxi så kan man gå närmre.Precis monterat om mina bindningar några cm jag med och lyckas ej hitta hur om montering påverkar hållbarheten.
Nån här som vet om hur mycket skidorna försämras i hållbarhet av att plugga och borra om?
Läs länken från Black Diamond jag la in ett par inlägg upp. Det är bara utdrags-styrkan på skruven dom testat, dessutom utan plugg, men ändå.Precis monterat om mina bindningar några cm jag med och lyckas ej hitta hur om montering påverkar hållbarheten.
Nån här som vet om hur mycket skidorna försämras i hållbarhet av att plugga och borra om?
Pluggen i kombo med trälim är en lat lösning som man använder för att snabbt och smidigt göra skidan vattentät. Har du däremot tid på dig är det förstås bättre att plocka fram lamineringsepoxi. Den rinner ner i hålet utan några större problem. Vill du sen ha en rejält stabil lösning så blandar du ut epoxin med filler och sen kan du utan problem borra och skruva rakt ner i samma hål eller med överlapp. Jag hittar inte nu men jag vet att det finns i nån gammal tråd här där man tom får högre dragstyrka från sådana hål än från ett jungfruligt hål. Så allt handlar ju om vad man vill uppnå. Är man ok med att hamna lite fel i längsled, har bråttom och vill ha billigast lösning så slår man i en plugg med trälim. Har man gott om tid och vill stå rätt på skidan limmar man hålet med epoxi.Är pluggen ett måste eller funkar det att bara fylla de gamla hålen med lim/epoxi?
Det enda är väl om du i framtiden vill göra ännu fler monteringar eller sälja vidare. Har du en gång tryckt i plugg är det ganska jobbigt att limma istället.Hej, hej!
Jag ska montera om ett par Rossignol Sender Ti (metall under foten) och nya bindningen hamnar helt rätt på skidan med minst 10 mm marginal till de gamla hålen.
Vinner jag något på att köra med epoxy eller duger det med trälim/plugg?