Montering av NTN bindning?

dannelino

Ny medlem
Hej,

Har precis köpt 185 cm Black Crows Corvus (135/105/126) och undrar var jag skall montera bindningen. Rekomenderad alpinmontering är långt bak på skidan så det blir mycket skidlängd framför bindningen. Jag är 177 cm lång, väger 79 kg och har 27,5 cm pjäxlängd. Jag undrar nu om jag skall följa punkten för alpinmontering eller montera bindningen x antal cm minus (framåt) eller plus (bakåt) på skidan?

Med vänlig hälsning

Daniel

Jag verkar inte kunna ladda upp den texten från sidan 36 ur "free-heel skiing" av Paul Parker. Den berättar dock om att hitta varje skidas balanspunkt är old school och att man istället skall mecka med med att mäta ut "chord center mark" men det låter enklare att utgå från varje skidas rekomenderade alpinmonteringsmärkning trots att jag tycker den sitter skrämmande långt bak på mina Black Crows Corvus? Svar önskas alltså fortsatt på min grundfråga i denna tråd!

Senast ändrad:
Funderade på samma sak med mina blizzard kabookie med ntn, det blev mittmontering (tillverkarens rek), känns som man inte riktigt gör fel då,sen är det väl att nöta åkning
Lycka till!!

Tack. Så blir det. Nu har jag bestämt mig. Monterar dem mitt på balanspunkten; dvs mittmontering (tillverkarens rek).

Hej,

En till fråga. Hur skall man montera bakdelen med hällyftarna? Finns det någon idealposition för dem? Det skiljer typ fem cm på om man monterar dem så att de går mot pjäxhälens främre vs bakre del. Tacksam för input!

/Dannelino

En ytterligare fråga;jag har medium (blå) powertubes på båda mina NTN Rotterfella Freedombindningar och undrar hur ni andra gör med spänningen. Har ni den löst mot position 1, hårt mot position 5 eller vad?

dannelino sa:
Hej,

En till fråga. Hur skall man montera bakdelen med hällyftarna? Finns det någon idealposition för dem? Det skiljer typ fem cm på om man monterar dem så att de går mot pjäxhälens främre vs bakre del. Tacksam för input!

/Dannelino
mina är ungefär monterade som på den första bilden du visade dvs mot främe delen

dannelino sa:
En ytterligare fråga;jag har medium (blå) powertubes på båda mina NTN Rotterfella Freedombindningar och undrar hur ni andra gör med spänningen. Har ni den löst mot position 1, hårt mot position 5 eller vad?
Jag har blå tuber som jag ställt på 1.
Funderar/ska på att gå ner på grön tub och pos 3

Blå är nog för aggressiv och för mig //Silverfang

Tillbaka
Topp