Montering av Quest 115

Fatboy

Aktiv medlem
Montering av Quest 115
Har köpt ett par Salomon Q115. Bad att få bindningen monterad för freeride, de monterade då bindningen på Salomons rekommenderade linje. Känns som att bindningen sitter långt fram på skidan jämfört med mina katana. Dock borde ju den rekommenderade placeringen från Salomon vara avsedd för freeride på den här typen av skida eller?

Montering av Quest 115
Jämför du med Katana så sitter allt för långt fram. Jag åkte en hel del på bla Rocker2 122, Nordica Patron och protos till Extrem Opinion förra vintern, dvs skidor som är designade för montering kring -3,5 och testade vid ett tillfälle ett par Katana 191 under en halvdag. Det känns då som man har en halvmeter mer skida framför fötterna. Det var riktigt lurigt att hålla styr på Katanas front i utmanande snö när man hade vant sig vid mer centrerad balans och därmed en mer jämn tryckfördelning mellan tip och tail.

Låt bindningen sitta där den sitter. Det kommer bli kanon.

Senast ändrad:
Montering av Quest 115
Det är den rekommenderade linjen som gäller om man inte har några speciella önskemål skulle jag säga. Den satt vid -6 på R2 115, och antar att de inte flyttat den (?).

Montering av Quest 115
Jag hijackar tråden lite och tänker att det kanske finns nån som är lite sugen på att snacka prylnörderi så här i sommarvärmen (ah nåja, lite varmt för skidåkning iaf).

Jag har låtit prylbögandet ta överhanden totalt efter några år av väldigt nöjt åkande på Bibbysar. Valet föll på ett par Q115, efter att ha provåkt ett par efter en rejäl dump i Alagna i vintras. Det jag gick igång på var surfandet som jag inte upplever att Bibbyn gör på samma sätt. Där Bibbyn går grymt fint I snön gick Q115 finfint PÅ snön. Det jag dock upplever som en nackdel är att tailen blir väldigt påtaglig på Q115. Där Bibbyn bara går dit jag pekar oavsett position så håller Q emot mycket mer. En av huvudanledningarna till att jag nu byter är att jag inser att det sista är ett tecken på att jag slarvar med tekniken och blir lite för bekväm i det. Att byta skida är ett sätt att tvinga mig själv att skärpa mig.

När jag provade Q115 så var den monterad på recommended line men efter den jag lånade av har 10mm kortare sulor än jag hamnade jag ju -0,5 bakom recommended. Eftersom jag upplevde det som mycket tail redan där är frågan ifall jag skulle köra på kanske -1 till slut? När jag provade Opinion fick jag montera bak rejält för att trivas men frågan är om det bara är att fortsätta den tekniska genvägen jag gärna tar? Bindningen som ska skruvas dit är en Dynafit radical FT och jag har inte en aning ifall det är svårare att flytta på en sån pga av hålbild jämfört med några andra bindningar?

Tankar och idéer mottages tacksamt

Montering av Quest 115
Pillard sa:
Bindningen som ska skruvas dit är en Dynafit radical FT och jag har inte en aning ifall det är svårare att flytta på en sån pga av hålbild jämfört med några andra bindningar?

Tankar och idéer mottages tacksamt
Ingen skillnad på den och vanliga bindningar i det avseendet!

Montering av Quest 115
Tackar! Bra att veta. Problemet med att prova sig fram med monteringen blir väl helt enkelt att man måste flytta monteringen i steg om minimum 10mm för att inte få hålen för nära?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp