Montering Salomon QST 106

Kautto

Ny medlem
Tjena! Har just införskaffat mig ett par QST 106or, och funderar på hur jag ska montera dom. Salomons egna rekommendation är på -7.85cm från mitten, och det känns ganska långt bak. Jag brukar generellt åka på skidor med full rocker både fram och bak och då brukar jag montera -2cm från mitten.
Nån som har erfarenhet av dessa skidor och kanske har någon åsikt i hur man bör montera?

free_fall

Aktiv medlem
Har precis varit i samma sits själv. Har tidigare kört Extrem Opinon på TC-3,5cm och Salomon Rocker2 122 på TC-3cm. Gillade verkligen den mer centrerade stancen även om jag inte roterar eller trixar nåt. Åker switch ibland men det är typ det.
Gick över till QST106 för att få mer allround egenskaper. Den skidan är ju mer directional och gjord för "vanlig" freerideåkning. Jag monterade mina enligt recommended och trivs grymt bra på dem.

Kautto

Ny medlem
Har precis varit i samma sits själv. Har tidigare kört Extrem Opinon på TC-3,5cm och Salomon Rocker2 122 på TC-3cm. Gillade verkligen den mer centrerade stancen även om jag inte roterar eller trixar nåt. Åker switch ibland men det är typ det.
Gick över till QST106 för att få mer allround egenskaper. Den skidan är ju mer directional och gjord för "vanlig" freerideåkning. Jag monterade mina enligt recommended och trivs grymt bra på dem.
Tack för svar! Ska definitivt ha det i åtanke!

snej

Aktiv medlem
Min personliga åsikt är att det såklart går att fundera över och eventuellt mixtra litegrann med hur man väljer att montera skidorna i förhållande till den rekommenderade punkten. Däremot så är det klart läge att fundera över vilken typ av skida man vill åka på innan man köper. En skida med rekommenderad montering på ung -8 kommer aldrig bete sig som en skida med rekommenderad montering på -2 bara för att den frammonteras, utan då är det frågan om det är rätt skida som är inköpt. Säger inte att det är så i det här fallet, men jag stöter på det problemet rätt ofta.

Åker själv QST 106 på rekommenderad och skulle inte förändra nånting.

//Jens, Salomon/Atomic

Kautto

Ny medlem
Min personliga åsikt är att det såklart går att fundera över och eventuellt mixtra litegrann med hur man väljer att montera skidorna i förhållande till den rekommenderade punkten. Däremot så är det klart läge att fundera över vilken typ av skida man vill åka på innan man köper. En skida med rekommenderad montering på ung -8 kommer aldrig bete sig som en skida med rekommenderad montering på -2 bara för att den frammonteras, utan då är det frågan om det är rätt skida som är inköpt. Säger inte att det är så i det här fallet, men jag stöter på det problemet rätt ofta.

Åker själv QST 106 på rekommenderad och skulle inte förändra nånting.

//Jens, Salomon/Atomic
Nej såklart inte. Jag prövade åka på ett par Rustler 10 i vintras och gillade verkligen hur skidor som är lite hårdare i tailen funkar i puder, så jag är fortfarande väldigt orutinerad när det kommer till den sortens skidor. Själva anledningen till varför jag köper just ett par QST 106 är för att jag fortfarande vill ha ett par skidor som kan vara något poppigare än tex rustler men hårdare i tailen än en skida med full rocker.

Tack för svar!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp