Monteringsmall

mrtobbz

Ny medlem
Monteringsmall
Hej!
Någon som vet om det är samma monteringsmall till Jester schitzo som vanliga Jester?, hittar bara till vanliga Jester.

Tacksam om dem som vet svarar,och inga som "tror" de vet.

// Tobbe

Monteringsmall
mrtobbz sa:
Hasse_Lindborg sa:
Det e inte alls samma. Tå delen passa me skruvarna men häl delen är avståndet för kort ca 5-10 mm mellan skruvarna.

Någon som ligger inne me en Schitzo mall?

// Tobbe
Har monterat Schizo sedan den kom med samma mall då det inte finns någon annan mall för Schizo...

Edit: En mall är ganska dyr att köpa in så varför skulle de göra olika till samma bindning för? Schizo är ju en griffon eller en Jester bindning med funktion att skjuta bindningen med. De har ju samma fram del och bakdel som vanliga bindningen.

Edit två: Du har väl 8 hål bak på mallen? Några av dessa borde passa..

Edit tre: Annars så följer det ju med en "plastmall" som det bara är lägga på skidan.

Edit fyra: Kan inträffa att jag har fel men mailade precis och frågade nu så..

Senast ändrad:
Monteringsmall
Går att hitta på nätet, dock i pappersformat som man kan skriva ut. Stämmer inte alltid enligt skala men går att lösa. Funkar bra i många fall. Dock skönt att montera med riktiga mallar så för lite extra ''precision''

/P

Monteringsmall
Hasse_Lindborg sa:
mrtobbz sa:
Hasse_Lindborg sa:
Det e inte alls samma. Tå delen passa me skruvarna men häl delen är avståndet för kort ca 5-10 mm mellan skruvarna.

Någon som ligger inne me en Schitzo mall?

// Tobbe
Har monterat Schizo sedan den kom med samma mall då det inte finns någon annan mall för Schizo...

Edit: En mall är ganska dyr att köpa in så varför skulle de göra olika till samma bindning för? Schizo är ju en griffon eller en Jester bindning med funktion att skjuta bindningen med. De har ju samma fram del och bakdel som vanliga bindningen.

Edit två: Du har väl 8 hål bak på mallen? Några av dessa borde passa..

Edit tre: Annars så följer det ju med en "plastmall" som det bara är lägga på skidan.

Edit fyra: Kan inträffa att jag har fel men mailade precis och frågade nu så..
Hittade denna http://www.tetongravity.com/forums/attachment.php?attachmentid=86249&d=1291016999 den visar bara 4 hål? Jag har mailat sport conrad om de han maila en mall där skidor o bindningar är köpta

Monteringsmall
På en riktig mall så är det 8 hål. Inte pappers mallarna.. Du frågade efter en riktig mall ju? Annars så är det enklast att montera de hos en butik kanske? Och oftast så är det fel skala på de där pappersmallarna så du måste skala om de så de passar....

Senast ändrad:
Monteringsmall
Hasse_Lindborg sa:
På en riktig mall så är det 8 hål. Inte pappers mallarna.. Du frågade efter en riktig mall ju? Annars så är det enklast att montera de hos en butik kanske? Och oftast så är det fel skala på de där pappersmallarna så du måste skala om de så de passar....
Får väl bli en butik som gör de, visste inte de va skillnad på "riktgit"-mall och en "pappers"-mall med måtten.

Monteringsmall
Då är det som är problemet... Livet är inte lätt ibland.... Och det är dessa fyra hål men de är i fel skala skulle ja tro.

Case Closed...

Senast ändrad:
Monteringsmall
Var det inte just Jester-mallen som var lite problem med på Teton? För ett tag sen var det så i alla fall. Jag har inte kollat på en stund. Rådet är att testborra på en planka först om du ska använda den. Finns det den minsta osäkerhet är det alltid en bra idé.

Precis som MountainMan säger... att det är samma hålbild är inte samma sak som att det är samma mall. Även andra märkes mallar innehåller ett flertal olika hålbilder för att passa olika bindningsmodeller.

Monteringsmall
Pappersmall funkar utmärkt. Det är klart att man får kolla skalan på utskriften lite, men det är lätt gjort. Finns referensmått på de jag har testat. Monterade upp en BH Maestro med Jestermallen på premiären. Den var lite off boot-center, men två sekunders tankeinsats senare låg den rätt. Markera först och borra sen - då är det inga problem.

Störigt om inte Schizon finns i pappersversion. Borde komma tycker jag. Går det inte att dra i två hål, skruva och sen använda bindningen/plattan i sig som mall?

(Montera i butik... tsss... yeah, right. Not on my shift.)

Monteringsmall
Om jag hade haft tid o jag har inte råd att göra fel för ska iväg den 26e, julklappar jobb o sånt som tar upp ens tid i dessa dagar. Har lämnat dem till snö & sjö idag så nu får de blir såhär :) Men tack för alla tips & trix!

Tillbaka
Topp