Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Monteringspunkt Big Trouble + AK Made'n?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="KalleKax" data-source="post: 481283" data-attributes="member: 13885"><p>När det nu kommer till att montera skidor har alla missat en visentlig del av informationen. Vad har tjejen för storlek på fötterna? För helt mekaniskt sett bör en pjäxa som är kort monteras lite längre fram än en stor pjäxa för att få samma tryck fram på skidan. Detta kan man se på typ alla damer på WC. Detta gäller ju först och främst pist skidor för att få skidan att dra in i sväng. </p><p></p><p>Men efter som detta inlägg handlar om två par friåknings skidor så kommer det ju snarar till en smaksak än till någon större praktisk nytta om man inte börjar flytta bindningen flera cm. </p><p></p><p>Jarle vad kan du om skidåkning? Hur kan du påstå att korta svängar gör att skidan planar mindre? Handlar det inte om farten och hur man arbetar skidan? Och Hasse du som åker som en kråka har jag också svårt att förstå hur du ska ha någon egen känsla av hur en skida ändrar sig i förhållande till monterings punkter? Man kan visserligen läsa sig till sådant men varken Jarle eller Hasse har teknik god nog för att känna den skillnaden själva. </p><p></p><p>När det kommer till att skidan blir lättare att få in i svängen vid frammontering har jag inget att säga emot men att den skulle bli mindre fartstabil har jag lite svårt att köpa… Möjligen en mycket lite förändring men knappast någon märkbar. Sämre flyt blir det ju om du flyttar fram tyngden men detta handlar ju också om hur skidan är byggd. </p><p></p><p>När det kommer till min vapendragare Woppa håller jag med honnom i stora drag. Det här med källkritik på freeride är ju så sjukt bristande. Folk lyssnar på vem som och tar det som sanningar. Folk som inte kan göra en skärande sväng pratar om instabila skidor och recenserar olika skidor. Frågan är om dom gör skidorna eller sig själva rättvisa? </p><p>Troligen inte!</p><p></p><p>Så mitt förslag till montering är att utgå från en slullängd på 310mm som kan ses som en viss standard bland herrpjäxor. Sedan ta 310mm minus pjäxans mått (295mm) = 15mm sedan dela 15mm i två och få fram en siffra på 7,5 mm detta är det mått jag skulle montera fram min bindning. Detta är mina personliga filosofi och den funkar fint för mig.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="KalleKax, post: 481283, member: 13885"] När det nu kommer till att montera skidor har alla missat en visentlig del av informationen. Vad har tjejen för storlek på fötterna? För helt mekaniskt sett bör en pjäxa som är kort monteras lite längre fram än en stor pjäxa för att få samma tryck fram på skidan. Detta kan man se på typ alla damer på WC. Detta gäller ju först och främst pist skidor för att få skidan att dra in i sväng. Men efter som detta inlägg handlar om två par friåknings skidor så kommer det ju snarar till en smaksak än till någon större praktisk nytta om man inte börjar flytta bindningen flera cm. Jarle vad kan du om skidåkning? Hur kan du påstå att korta svängar gör att skidan planar mindre? Handlar det inte om farten och hur man arbetar skidan? Och Hasse du som åker som en kråka har jag också svårt att förstå hur du ska ha någon egen känsla av hur en skida ändrar sig i förhållande till monterings punkter? Man kan visserligen läsa sig till sådant men varken Jarle eller Hasse har teknik god nog för att känna den skillnaden själva. När det kommer till att skidan blir lättare att få in i svängen vid frammontering har jag inget att säga emot men att den skulle bli mindre fartstabil har jag lite svårt att köpa… Möjligen en mycket lite förändring men knappast någon märkbar. Sämre flyt blir det ju om du flyttar fram tyngden men detta handlar ju också om hur skidan är byggd. När det kommer till min vapendragare Woppa håller jag med honnom i stora drag. Det här med källkritik på freeride är ju så sjukt bristande. Folk lyssnar på vem som och tar det som sanningar. Folk som inte kan göra en skärande sväng pratar om instabila skidor och recenserar olika skidor. Frågan är om dom gör skidorna eller sig själva rättvisa? Troligen inte! Så mitt förslag till montering är att utgå från en slullängd på 310mm som kan ses som en viss standard bland herrpjäxor. Sedan ta 310mm minus pjäxans mått (295mm) = 15mm sedan dela 15mm i två och få fram en siffra på 7,5 mm detta är det mått jag skulle montera fram min bindning. Detta är mina personliga filosofi och den funkar fint för mig. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Monteringspunkt Big Trouble + AK Made'n?
Tillbaka
Topp