Gargen
Medlem
Monteringspunkt generellt, Nordica Patron speciellt
I vintras hyrde jag ett par nordica patron med griffon hyrbindning. Skidorna carvade som galningar och det var nästan svårt att få till sladd på bakdelen av skidan. I luuuuved it!
Jag köpte hyrskidan och lät montera min marker duke bindning.
Skidan var/är fortfarande go, men inte alls så vild i pisten som jag upplevde den de två dagarna jag hyrde.
Antog att det var pga ändrade snöförhållanden och att det där carving-greppet skulle komma tillbaka, men det gjorde det inte.
Jag bad uthyrningsstället montera duksen på samma ställe som den tidigare bindningen, vilket gör att min boot center hamnar 6,2cm bakom skidans center (2mm bakom rekomendationslinjen).
Nu ska jag montera en dynafit beast och undrar om jag kan tänkas få tillbaka de där galna carvandet (utan för mycket frammåttryck) om jag monterar så bootcenter hamnar 4cm bakom skidans centrum?
Påverkar skillnaden i bindningarnas ramp angle det hela också kanske?
Åker aldrig baklänges, gillar att carva i pisten men åker oftast mer offpist än pist. Turar en del också.
Är rätt god åkare (100 skiddagar förra vintern) 70kg, 180cm lång.
Mycket tacksam för alla tänkbara tips!
Jag köpte hyrskidan och lät montera min marker duke bindning.
Skidan var/är fortfarande go, men inte alls så vild i pisten som jag upplevde den de två dagarna jag hyrde.
Antog att det var pga ändrade snöförhållanden och att det där carving-greppet skulle komma tillbaka, men det gjorde det inte.
Jag bad uthyrningsstället montera duksen på samma ställe som den tidigare bindningen, vilket gör att min boot center hamnar 6,2cm bakom skidans center (2mm bakom rekomendationslinjen).
Nu ska jag montera en dynafit beast och undrar om jag kan tänkas få tillbaka de där galna carvandet (utan för mycket frammåttryck) om jag monterar så bootcenter hamnar 4cm bakom skidans centrum?
Påverkar skillnaden i bindningarnas ramp angle det hela också kanske?
Åker aldrig baklänges, gillar att carva i pisten men åker oftast mer offpist än pist. Turar en del också.
Är rätt god åkare (100 skiddagar förra vintern) 70kg, 180cm lång.
Mycket tacksam för alla tänkbara tips!
Senast ändrad: