Monteringspunkt generellt, Nordica Patron speciellt

Gargen

Medlem
I vintras hyrde jag ett par nordica patron med griffon hyrbindning. Skidorna carvade som galningar och det var nästan svårt att få till sladd på bakdelen av skidan. I luuuuved it!
Jag köpte hyrskidan och lät montera min marker duke bindning.
Skidan var/är fortfarande go, men inte alls så vild i pisten som jag upplevde den de två dagarna jag hyrde.
Antog att det var pga ändrade snöförhållanden och att det där carving-greppet skulle komma tillbaka, men det gjorde det inte.
Jag bad uthyrningsstället montera duksen på samma ställe som den tidigare bindningen, vilket gör att min boot center hamnar 6,2cm bakom skidans center (2mm bakom rekomendationslinjen).

Nu ska jag montera en dynafit beast och undrar om jag kan tänkas få tillbaka de där galna carvandet (utan för mycket frammåttryck) om jag monterar så bootcenter hamnar 4cm bakom skidans centrum?
Påverkar skillnaden i bindningarnas ramp angle det hela också kanske?
Åker aldrig baklänges, gillar att carva i pisten men åker oftast mer offpist än pist. Turar en del också.
Är rätt god åkare (100 skiddagar förra vintern) 70kg, 180cm lång.

Mycket tacksam för alla tänkbara tips!

Senast ändrad:
Ska tillägga att pga de gamla hålen så är mina alternativ 4cm eller mindre från skidcentrum, alt 5,4 eller mer från skidcentrum.
Nuvarande bindningar sitter som sagt så bootcenter hamnar på 6.2cm bakom skidcenter.

Skulle vara mycket tacksam om någon ville dela med sig av erfarenheter kring hur skidans egenskaper påverkas av att flytta bindningen och eller ändra ramp angle.
Är .05cm märkbart? Ändrar 2cm radikalt skidans egenskaper?

Skidan i fråga är som nämnt en nordica patron, 185cm långa, 113 under fot och hyggligt lång tip och tail rocker.
Jag har mätt befintlig bindnings placering lite nogrannare och funnit att det är 0.5cm alt 2cm frammåtflytt som är möjliga med avseende på bef hål.

Tacksam för alla sorters erfarenheter i ämnet!
Ps. Jag har sökt både freeride och google utan resultat, kanske berir på taskig sökteknik.

Är det verkligen ingen som har någon erfarenhet i ämnet? Har svårt att tro det.
Om det finns trådar jag missat när jag sökt i forumet så vänligen länka mig i rätt riktning.
Har läst allt jag kommit över men fortfarande osäker på hur mycket skidans egenskaper kan tänkas ändras för den här flytten.

Ja här var det dåligt med svar. Borde inte uttala mig eftersom jag har noll erfarenhet av olika monteringspunkter mer än att jag tror att jag själv trivs bättre på skidor med mer modern monteringspunkt. MEN om butiken monterade bindningen på samma platts som hyrbindningen borde det väl inte vara det som är problemet? Och att flytta fram en bindning jämfört med rekommenderad punkt brukar väl göras för att få skidan lite kvickare i park och skog/terräng, har aldrig hört att carvingegenskaperna på hårt underlag skulle förbättras. Men jag kan ha fel!

Som
@heddious skriver har jag åkt en del på Patron. De har varit mina huvudsakliga skidor sedan januari 2011, så det är alltså 3 och en halv säsong. 300+ skiddagar.

Jag hade demobindning på mitt första par, så jag hade möjligheten att prova runt en del. Jag gillar skidorna av ungefär samma anledningar som du beskriver, och jag är också 70kg/180cm. Det är därför riktigt konstigt att du kör dom så långt bak. Jag har prövat några åk på rekommendationslinjen, men det tyckte jag var på tok för långt bak. Efter mycket testande hamnade min ultimata monteringspunkt på 1,5 cm bakom mitten. Rätt så lång fram alltså.

Fördelarna med en något framflyttad monteringspunkt är att ingång i sväng blir enklare och snabbare, du kan kontrollera både nosen och tailen mer precist, de blir väldigt mycket mer lättsvängda i skogen, och du får en skönare surfkänsla. Sedan blir det såklart lättare att åka switch, och lättare att snurra i luften, men det verkade du inte vara så intresserad av.

Eventuella lösningar på ditt problem:
Om du hade en hyr/demobindning på när du hyrde skidorna, så är det inte alls säkert att bootcenter var där bindningen var monterad. Den kanske var något framflyttad utan att du visste det? Fråga, eller prova att montera fram direkt.

Slipa kanterna. Ordentligt. Det är bra skidor, men ett par skidor kan vara hur bra som helst, har de slöa kanter greppar de ändå inte. Var dock noga med att inte slipa för långt fram eller för långt bak, då det kan kompromissa på den där sköna styrbarheten i offpist.

Mitt råd är alltså framåt. Så mycket du vågar.

Intressant som
@Corin skriver... Nu åker jag inte på Patron och har inte ens testat, men 1,5 cm setback är lååångt fram. Om ni frågar mig...

Efter att ha åkt center, -2,5, -3,5, -4, -5 och -7 cm på diverse Armadaskidor är erfarenheten (lite generaliserad) att ju längre bak, desto bättre tryck i pisten vid carving.

Jämför man sedan med mina olika Atomic race-lagg så hamnar man betydligt längre bak och får ett helt annat tryck på kanterna eftersom man "hänger" mer framåt i pjäxorna och får någon typ av hävstångseffekt.

0,5 cm märker du knappast. 2 cm märker du, både gällande carving och sw samt i puder.

Vassa kanter är A och O. Filar du dem varannan dag? Nyfilade 87-88 graders kanterna på racelaggen är något HELT annat än 3 dagar gamla 90 graders kanter på en annan skida. Det skall vara så du skär dig på fingrarna, nästan när du bara tittar på dem och ditt samurajsvärd på väggen känns lika vasst som en sked... ;-)

För carving och offpist kan jag inte rekommendera att flytta fram bindningarna mer än nödvändigt, men med brasklappen att jag inte kört Patron. Men se det som ett generellt råd. -1,5 cm skulle jag aldrig ens drömma om för offpist...

Daniel-LAB sa:
Intressant som
@Corin skriver... Nu åker jag inte på Patron och har inte ens testat, men 1,5 cm setback är lååångt fram. Om ni frågar mig...

Efter att ha åkt center, -2,5, -3,5, -4, -5 och -7 cm på diverse Armadaskidor är erfarenheten (lite generaliserad) att ju längre bak, desto bättre tryck i pisten vid carving.

Jämför man sedan med mina olika Atomic race-lagg så hamnar man betydligt längre bak och får ett helt annat tryck på kanterna eftersom man "hänger" mer framåt i pjäxorna och får någon typ av hävstångseffekt.

0,5 cm märker du knappast. 2 cm märker du, både gällande carving och sw samt i puder.

Vassa kanter är A och O. Filar du dem varannan dag? Nyfilade 87-88 graders kanterna på racelaggen är något HELT annat än 3 dagar gamla 90 graders kanter på en annan skida. Det skall vara så du skär dig på fingrarna, nästan när du bara tittar på dem och ditt samurajsvärd på väggen känns lika vasst som en sked... ;-)

För carving och offpist kan jag inte rekommendera att flytta fram bindningarna mer än nödvändigt, men med brasklappen att jag inte kört Patron. Men se det som ett generellt råd. -1,5 cm skulle jag aldrig ens drömma om för offpist...
Detta kan vara en fråga om både skidteknik, och om definitioner. Vad tycker du är "bättre tryck i pisten"? Det är ju lite olika vad man är ute efter. Jag gillar snabbare ingång i sväng, och lättreglerad utgång, vilket jag tycker man får med framflyttad monteringspunkt. Det går definitivt att åka fortare med bindningarna längre bak, men det är (generellt) svårare och därmed inte lika kul. På mina FIS-racelagg (Atomic) gick det att flytta bootcenter rätt mycket. Även där funkade det bättre för mig längre fram.

Patron är ju ett par lekfulla puderskidor, och definitivt gjorda för att kunna mittmonteras om man är den typen av åkare. De är absolut inga problem att köra offpist på -1,5, förstår inte varför det skulle vara det heller? Även mina gamla JJs satt på typ -1,5. De blir mer lättmanövrerade och enklare att åka helt enkelt. Man står lättare på båda skidorna och McConkeyturns och liknande blir skönare. Flytet kompromissas inte alls.

Underbart, precis sånna erfarenheter jag ville höra innan jag sätter borren i skidorna imorn. Tack!
Lite lustigt nog hade jag också jjs innan patronerna, även där satt bindningarna på rec-linjen.
Tack också för tipset om opnion-tråden, mycket matnyttig info om bindningsplacering där.
Återkopplar hur jag här när jag testat de ommonterade skidorna efter nyår!

Gargen sa:
I vintras hyrde jag ett par nordica patron med griffon hyrbindning.

Jag bad uthyrningsstället montera duksen på samma ställe som den tidigare bindningen,

Påverkar skillnaden i bindningarnas ramp angle det hela också kanske?
Ja, det gör det. Marker Demo har väl 5-6mm lägre tå än häl medan Duken är jämnhög fram och bak. Om du haft bootcenter på samma punkt på skidan och kört dem med samma pjux skulle jag tro att detta är en trolig orsak till de skillnader du upplevde i skidornas uppträdande.

Det är möjligt att bootcenter kan ha varit samma och endast skillnaden i ramp mellan bindningarna ändrade beteendet. På fredag blir det premiär med nya bindningar 3cm längre fram än tidigare (3cm bakom true center) Ska bli VÄLDIGT spännande att de om jag fått till dröm-setupen eller om jag tabbat mig och måste borra om skiten (:
Tack för alla råd och synpunkter, återkommer med resultatet om två veckor!

Sådär, första dagen avklarad med framflyttad och ny bindning!
Nu var det ju ett år sedan jag åkte på dem senast varvid minnet hinner grumla sig lite. Men upplever att det fortfarande krävs en del frammåttryck för att få rena skär, men inte alls lika mycket som tidigare!
Upplever inga som helst försämringar med framflytten så här långt. Har endast kört dem i pisten dock, men tror inte de kommer bli några överaskningar i pudret heller.
/Gargen

Återkopplar såhär ett år senare.
Har nu slipat skidorna med 0.5 grads hängning vilket tydligt påminner om den grymma spårviljan skidorna hade vid hyrtillfället. Det får mig att tro att skidorna jag åkte på då var planslipade utan hängning, och att butiken märkte att de inte var hängda när jag bestämnde mig för att köpa dem, och helt enkelt hängde kanterna utan att säga något.

Jag kan inte verifiera detta, men jag tycker det känns som ett troligt scenario med tanke på vad jag känt när jag åkt på skidan med olika konfigurationer.

Tack för all input.
/Gargen

Jaha, då var jag här igen med mina monologer!
Hyrde ett par pistskidor häromdan och hade då möjlighet att flytta runt på bindningsplacering.

Slutsatser från olika placeringar på pist-skidorna:
Rekomenderad punkt;
livlös skida men som la fina carvingsskär vid rejält plöstryck.

1.5cm fram;
Med lätt tryck med fotens främre trampdyna spårar skidan fint, går lätt in i carving, lätt att göra skärande sladdsvängar med skidans framdel. Allmänt bra närvaro i skidan då jag hela tiden känner vad den håller på med och minsta input från mig går direkt i skidan/snön.

Ca 3cm fram;
Liknande som 1,5cm men lite mer loj och ospänstig.
Carvar och sladdar fortfarande lätt men inte den där direkta känslan av att skidan är en kroppsdel som 1,5cm-läget.

Skutsats:
Jag personligen trivs med monteringspunkt heldre för långt fram än för långt bak. Exakt cm beror såklart på varje skida.

Corin, du hade helt rätt ang lmonteringspunkten långt fram!

Riktigt vassa kanter gjorde och 0.5grads hängning förstärker känslan jag vill uppnå, men helt klart att monteringspunkten var det avgörande om kanterna är okej.
/Gargen

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp