Monterosa/chmapoluc lavin

skanken

Aktiv medlem
Jag och några polare ska till champoluc i feb å det är ju så klart Puder som skall åkas.

En av dom yrade om att han läst att man måste ha särskild lavin utrustning för vissa liftar, antar att dom angränsar till lavinfarliga backar? nån som vet om det är så?

Va till österike å åkte förra året utan en tanke på laviner, rätt så retarded känns det nu i efterhand. tänkte jag
skulle skaffa lite kött på benen i år och kanske en spade eller så.

Jag har föga erfarenhet av lavin utrustning/lavin risker, vad är det som är billigt å bra, vad är det som är ett måste så att säga. spade,sond,trancever?

Avilung är det nått som fungerar?

ABS väskor, är det värt,vart kan man köpa sådanna, hur dyra är dom?

Antar att man kan hyra lavin grejjer på plats, vad kostar det?

Alla lavin erfarenheter är väl kommna, vare sig det är champoluc eller inte.
jag vet bara det jag googlat mig till.

Peace.

Först och främst är det ju kunskap som är viktigast så ta och gå någon lavinutbildning, väl investerade peningar.

Spade, sond och transciever är ett måste och ännu viktigare är det att kunna använda grejerna och övning ger färdighet. Vilka grejer som är bra och prisvärda har förmodligen Centralbyråkraten här på FR koll på (eller ja, han har väl koll på det mesta angående laviner och utrustning runt omkring).

ABS är dyrt men å andra sidan går det väl inte heller sätta ett pris på sitt eget liv, Nojlas har en ABS-väska om jag inte missminner, han kanske har något att berätta om? Hasse, du hade väl också en?

Avalung var faktiskt riktigt vanligt på andra sidan pölen, vet inte hur det är nere i alpland på den punkten men fungerar tror jag allt att den gör, jag har inte hört något annat än positiva saker om den och det brukar ju vara ett gott tecken.

Förhoppningsvis kikar freerides egna lavinguru in med ett inlägg som heter duga :)

1. Gå lavinutbildning, viktigast av allt.
2. Köp utrustning
3. Träna regelbundet på berget (bra aktivitet för dåliga dagar)
4. Läs lite litteratur i ämnet, kolla MM's länk

En ABS får man pröjsa drygt 8000kr för, och är inte som många tror en jättedyr ryggsäck. Det är en pryl som faktiskt kan rädda ditt liv - till det i sammanhanget förmånliga priset 8000kr. Efter ett antal bevittnade incidenter köpte jag en egen, och ångrar inte det en sekund. En ABS är bra, men som sagt, din lavinutbildning är 10 gånger viktigare.

Avalung förbättrar dina chanser en liten smula när allt redan gått åt h*lvette. En klen tröst, men bättre än inget. Ditt mål bör dock vara att aldrig hamna här (därför du ska gå en utbildning)

Hyra grejjer suger eftersom man inte har benkoll på hur dessa prylar funkar, tar lite tid att lära känna sin transa.

Lavinutbildningar finns det gott om i svenska fjällen, och är ganska prisvärda - dessutom får man åka några åk mellan varven. Inte helt tokigt att gå. Jag tog två kurser i abisko via STF och kan rekommendera det varmt, men jag tror det finns likvärdig kurs bl.a. i Åre.

Från tyska Sport Conrad hittar du prisvärda lavinpaket av bra kvalitet. I hela Monte Rosa-området är det förbjudet att beträda allt utanför pisten om du inte har utrustning eller om du åker ut själv (med eller utan utrustning). År 2007 tog de 3000 euros i straffavgift om man bryter mot det här, och det surrar faktiskt runt poliser titt som tätt för att hålla lite koll..

Du ska bara köra februari eller? Jag och en polare behöver boende för dec-apr i Champoluc, men har ännu inte kommit någonstans på den fronten.. Hojta till om du kan lösa mina problem. :)

Oj jösses, ja vi har ju bestämt oss för å köpa varsina kitt från conrad. å då är det trans,spade,sond som gäller för å inte få böter? det är väll det vi ska köpa, ev, en avilung oxo.

Bonde kan jag inte hjälpa till med vi skä bara dit en vecka så vi har inte så mkt koll.

Hej
Jag ska till Alagna i vinter så jag har läst en del på nätet. Min bror var där förra året. Varifrån kommer uppgiften att man inte får åka utanför pisten utan guide? Länka gärna till där Ni hittat uppgiften. Jag tror det är en skröna!
Däremot har jag muntligen hört att man ska ha lavin-kit om man ska upp för Punta-Indren liften. Det tror jag beror på att det är off-pist tillbaka ner. Tittar man på liftkartan så verkar lavinutrustning vara en god id'e Ta med den för att det är sunt förnuft vare sig det är ett krav för att få åka liften eller ej!

Det vore kul om någon som varit där i modern tid kunde kommentera ryktena.

Har varit i Alagna senaste tio åren och det är inga problem att åka offpist utan guide. Det snurra ett rykte här för ett par år sedan så jag maila turistbyrån i Alagna och dom hade aldrig hört talas om något förbud. I nya liften upp till Indren står skyltar om att man ska ha full lavinutrustning med sig vilket jag tycker är en självklarhet när man åker offpist. När man kliver av liften kan man också kolla om sändaren funkar. Ska du ner hela säsongen Max ? Själv åker jag ner en eller två veckor i mars. Ha dé Öhrman

Ska också till Alagna i feb. Är det någon som har koll på om det går att hyra lavinutrustning på plats å i såfall kostnad för det ?

Hej MrHotDog

Tack för att du svarade.
Nej tyvärr ingen säsong utan bara en vecka. Ärligt talat så ska vi bo i Gressoney. Planen var att delar av sällskapet vill hänga i Gressoney medan andra vill vara i Alagna. Vi ska åka v 10. Jag har pratat med vädergudarna och beställt sanslöst puder men jag har haft dålig karma så du får gärna också ta ett snack med dem.

Klart Slut

Senast ändrad:
Ledsen grabbar men det ser lite risigt ut med snö i Monte Rosa-trakten den här tiden. Olyckan (jag) ska diit (Alagna) v9 och jag brukar inte ha vädergudarna med mig... men å andra sidan... snön kommer väl iofs v 10 när jag åkt hem... så jag ångrar mig. Grattis! Snön kommer säkert vräka ner v 10

Jag åker till Monte Rosa i slutet på denna vecka(10). Nån som jag kan rapportera om aktuellt snöläget?
Kanske nån kan tipsa om nått smidigt boende typ BnB i Alagna eller Gressoney. Sist fick jag bo i riva valdoiba och det var lite seg promenad

Senast ändrad:
Kom en halvmeter i fredags, men solen tar rätt hårt. Med guide borde det dock inte vara några större problem att hitta "orörd" skuggsnö nån vecka till

Var i Gressoney första veckan i februari och då var det inga problem att åka Punta Indren utan lavinutrustning.
(Vi hade med oss, men ingen kollade, och det fanns folk som åkte utan). Det berodde förstås på att det inte fanns en mm lössnö i området...
Verkar som om det är bättre just nu då!

Snödjup

Tillbaka
Topp