Monterosa Ski

LuxLuthor

Medlem
Monterosa Ski
Tjena

Vi håller på att planera för vinterns alpresa och denna gång styr vi nog kosan mot Italien och då området Monterosa Ski (Champoluc, Gressoney, Alagna). Någon som varit där relativt mycket och har tips att komma med?

Var bör man bo om man dels vill ha lätt tillgång till skidsystemet, men ändå vill ha tillgång till restauranger och shopping inom gångavstånd från boendet?

Tips på bra guide att anlita för att få lära sig mer om offpiståkningen där?

Annat matnyttigt som är bra att veta?

Monterosa Ski
Jo, vill man verkligen gå loss är det ju förstås till storstäderna man ska dra sig. Nu tänker jag mest på shopping av mer outdoorsgrejor.

Monterosa Ski
LuxLuthor sa:
Var bör man bo om man dels vill ha lätt tillgång till skidsystemet, men ändå vill ha tillgång till restauranger och shopping inom gångavstånd från boendet?
Hmm, svårt att få båda här som jag ser det.
För resturanger och shopping definitivt Champoluc (som också har ett vettigt pistsystem) . Gressoney/Staffal är väldigt små byar, men ligger mitt i systemet och ger snabb tillgång till hela systemet och offpisten från Indren. Alagna ligger ju nära offpisten från Indren men har väldigt få pister (om man nu tänkte spendera tid där) och det blir lite på sidan om man ska någon annanstans. Har dålig koll på resturanger etc i Alagna i övrigt.

Monterosa Ski
Skidåkningsmässigt så är Gressoney dalen det ultimata stället med bästa utgångspunkten, lite mer myspys så rekommenderars Champoluc. Dock så går det aldrig att jämföra storleken med orter såsom Chamonix eller Verbier....

/Christian

Monterosa Ski
Tack Stefan. Mitt intryck verkar stämma: Champoluc är mer livligt än de andra byarna.

Vi är 4-5 pers som ska iväg och det är bara 3 av oss som är intresserade av offpiståkning, så jag tror nog att Champoluc blir bäst trots omaket med att ta sig till de andra delarna av systemet.

Monterosa Ski
Det är absolut inte jobbigt att ta sig från Champoluc till Alagna, även om det är långt. Det är ju inte direkt så att det är tråkig åkning på vägen. Tar tar strax över timme från Champoluc till byn Alagna om du bränner på bra.
Tar du bussen från Champoluc till Frachey (3 min typ) och tar lift därifrån spar du in ännu mer tid.
Jag har flera gånger satt på mig skidorna i byn Champoluc och varit nere i Alagna byn tagit en kaffe och varit hemma i Champoluc till lunch.

Monterosa Ski
eriC1 sa:
Det är absolut inte jobbigt att ta sig från Champoluc till Alagna, även om det är långt. Det är ju inte direkt så att det är tråkig åkning på vägen. Tar tar strax över timme från Champoluc till byn Alagna om du bränner på bra.
Tar du bussen från Champoluc till Frachey (3 min typ) och tar lift därifrån spar du in ännu mer tid.
Jag har flera gånger satt på mig skidorna i byn Champoluc och varit nere i Alagna byn tagit en kaffe och varit hemma i Champoluc till lunch.
En sak är ju om du vill åka pist men offpist så har det sina begränsningar....Från Gressoney kommer jag upp i princip upp på samma tid till Bettaforca eller Indren, det gör du inte från Champoluc eller Alagna, där finns bara ”ett” sätt upp. Du kan tajma allt väldigt bra över en dag och ligga i första vågorna gentemot längst bak för offpistkombinationer, för att alltid ha grymma möjligheter att få en långt sista offpiståkning som avslutning sist på dagen utan att känna tidspress. Valmöjligheterna är störst utan tidspress....Vill du åka ned mot Alagna med start i Champoluc så får du ligga på....bättre att ta det lugnt och njuta Italienskt atmosfär...;)

Tillbaka
Topp