Morocrossgoggles vs skidgoggles

Är det nån skillnad på motocrossgoggles och vanliga skidgoggles? Dom ser ju väldigt lika ut och borde ha samma behov av anto-fog? Eller finns det en genomgående skillnad?
Någon som har erfarenhet av motocrossgoggles i skidsammanhang?

Senast ändrad:
Jag har inte åkt skidor med mx-goggles men däremot cyklat MTB en del med såna. Vad jag har märkt är det ingen skillnad utom att mx-goggles har hållare för tear-offs.

den genomgående skillnaden är som jag tror du har fattat; att mxgoggs är för mx och skigoggs för skidåkning

Mx gogglar har i regel endast enkelglas samt fästen för tearoffs/rolloffs. I vissa fall skiljer även skumgummi och placering/utformning av ventilationshål.
Det går att åka skidor i enkelglasen men det är inte att rekommendera då luftväggen mellan dubbelglasen hjälper med att minska skillnaden mellan ansiktsvärmen och kylan ute, något som framkallar imma.
Så planerar du att skaffa ett par MX gogglar att åka i så se iaf till att det är samma fästen till glasen som vintermodellen, så du kan skaffa dubbelglas till dem.
T ex så har Spy samma fästen på Magneto - Omega och Alloy - Blizzard (Blizzard har dock utgått ur sortimentet nu). Oakley däremot är så förbannat snåla att dom har olika fästen, och omöjliggör därmed chansen att sätta i ett dubbelglas i dom.

Jag har själv åkt med både Alloy och Magneto vintertid, mestadels med dubbelglas dock.

Tänk på att bandet är mycket längre också, har använt mina smith wrap titanium några gånger, men bandet är alldeles för långt

Tillbaka
Topp