Mössa eller Hjälm?

Kronanspojkar

Ny medlem
Mössa eller Hjälm?
Tja!
Vad åker ni med?
Mössa eller Hjälm?
Om ni åker med mössa filmar ni något då?
Frågar lite för jag brukar ha en GP på huvudet med hjälmen men när man ska på Afterski kan det vara rätt skönt att inte ha hjälmen med sig.

Tips och ideer är välkomna. =)

Mössa eller Hjälm?
Hjälm!

Filmar sällan från hjälmen, föredrar sele eller hållare på ryggsäcken.
Mössan finns i ryggsäcken men på en ordentlig afterskii brukar det vara så varmt och svettigt att mössa sällan behövs.

Mössa eller Hjälm?
Vad är grejen med det här? Varför ska man ha lavinutrustning men skippar hjälmen? Förövrigt så har jag börjat undra om det finns någon fördel med att åka utan hjälm i offpisten då många proffsåkare gör det, typ Sean Pettit. någon som vet? I min värld skall man ha hjälm då det både värmer och skyddar, känner mig helt enkelt bättre (läs säkrare) med hjälmen på. Som ovanstående skrev, mössa i ryggan och du har rott hem det

Mössa eller Hjälm?
Jag sticker ut hakan här och påstår att alla riktiga åkare ser föraktfullt ner på dem som inte använder hjälm. 95% av alla skidåkare använder hjälm idag så man behöver knappast skämmas med hjälm på huvudet.

Mössa eller Hjälm?
Kronanspojkar sa:
Skulle nog behöva köpa en ny hjälm. Någon som har bra tips? = )
Ska du köpa ny hjälm så är det smartast att satsa på en hjälm med MIPS (skydd mot rotationsvåld) från t.ex. Sweet Protection eller POC. De är lite dyrare men det kan det kanske vara värt om du ändå ska köpa ny hjälm. Everest har för övrigt några modeller med MIPS som fått otroligt bra omdömen i hjälmtester. De har dessutom en riktigt trevlig prisnivå.

Här är ett test från Folksam från 2014

Mössa eller Hjälm?
Hjälm behövs väl på afterski om någonstans! Frågan är väl snarare om full face eller inte. Nackdel när man skall svepa öl. Fördel när barstolarna yr runt öronen. För övrigt har jag alltid hjälm vid liftburen skidåkning. Vid turande är jag nuförtiden för lat för att släpa pa den.

Mössa eller Hjälm?
Mössa eller Hjälm?
Vattendroppe sa:
skibumwannabe sa:
Hjälm behövs väl på afterski om någonstans! Frågan är väl snarare om full face eller inte. Nackdel när man skall svepa öl. Fördel när barstolarna yr runt öronen. För övrigt har jag alltid hjälm vid liftburen skidåkning. Vid turande är jag nuförtiden för lat för att släpa pa den.
Köp en lättare/luftigare hjälm.

http://snowbrains.com/rockfall-lesson-learned-mountain-safety/
Good point.
Jag far förstass uppfattningen att den storyn handlade om nagot som inträffat pa vägen uppför och pa vägen uppför har jag svart att föreställa mig att bära hjälm...
Men good point ända.

Är lite spekulant pa en salomon mtn lab och kanske denna konversation en alltför arbetslat fredagseftermiddag kan fa mig att fa tummen ur...
Men sa var det det där med barstolarna... kompletera med tandskydd i innerfickan pa kavajen kanske...

Mössa eller Hjälm?
skibumwannabe sa:
Good point.
Jag far förstass uppfattningen att den storyn handlade om nagot som inträffat pa vägen uppför och pa vägen uppför har jag svart att föreställa mig att bära hjälm...
Men good point ända.

Är lite spekulant pa en salomon mtn lab och kanske denna konversation en alltför arbetslat fredagseftermiddag kan fa mig att fa tummen ur...
Men sa var det det där med barstolarna... kompletera med tandskydd i innerfickan pa kavajen kanske...
Det var mycket riktigt på väg uppför, men verkar som poängen gått fram ändå ;) När jag turar långt eller på exponerade platser (så jag kommer vilja ha hjälm även på vägen upp) använder jag en petzl meteor, 220 gram och extremt välluftad, inga problem att ha på sig eller bära med sig!

Mössa eller Hjälm?
Vattendroppe sa:
skibumwannabe sa:
Good point.
Men good point ända.

Det var mycket riktigt på väg uppför, men verkar som poängen gått fram ändå ;) När jag turar långt eller på exponerade platser (så jag kommer vilja ha hjälm även på vägen upp) använder jag en petzl meteor, 220 gram och extremt välluftad, inga problem att ha på sig eller bära med sig!
Ok. Det är en klätterhjälm egentligen va? Hade jag pa en del turer förr med.

Mössa eller Hjälm?
skibumwannabe sa:
Stämmer bra, men resonerar att det är bättre än inget. Ger garanterat inte lika fullgott skydd för kraftiga smällar, men är ju åtminstone en hjälm med både skal och frigolit, så skyddar gör den i alla fall. Finns väl en och annan lätt hjälm numera som jag tror uppfyller CE-standard för både skidåkning och klättring, men sista jag kollade var de in i h*vete dyra.

Mössa eller Hjälm?
Vattendroppe sa:
skibumwannabe sa:
Stämmer bra, men resonerar att det är bättre än inget. Ger garanterat inte lika fullgott skydd för kraftiga smällar, men är ju åtminstone en hjälm med både skal och frigolit, så skyddar gör den i alla fall. Finns väl en och annan lätt hjälm numera som jag tror uppfyller CE-standard för både skidåkning och klättring, men sista jag kollade var de in i h*vete dyra.
Helt klart bättre skydd än inget. Tror just den nämnda salomon hjälmen är gjord för att uppfylla alla krav för bade klättring och skidakning.

https://www.freeride.se/prylar/hjalmar/2016/salomon/mtn-lab.html

Dyrt är relativt. Billigare än alla dessa sweet och poc hjälmar som väldigt manga har tror jag...

Mössa eller Hjälm?
Känns som det här börjar spåra ut ... att man ska ha hjälm på när man åker skidor vet ju alla ... men om jag fattat det rätt undrar TS hur man ska göra på Afterskin, och det är ju ett inte alldeles lätt beslut.

Personligen tycker jag det kan vara skönt med hjälm på om det är utomhus och sådär lite småkallt. Ofta kan hinner det både bli mörkt och ofta rejält halt, har man då alpina pjäxor (utan friktionssula) kan hjälmen vara till stor nytta.

Inomhus föredrar jag att köra utan hjälm, nu väljer jag iofs. oftast lite lugnare ställen och jag är helt övertygad om att det finns ställen där hjälmen är bra att ha på även inomhus. I dessa situationer är absolut en lättare luftig modell att föredra (typ klätterhjälm), men som sagt det beror ju på hur aktiv man är!

Trevlig helg!
MM

Mössa eller Hjälm?
En lösning är att bo precis jämte nåt lämpligt afterskiställe – då kan du svänga förbi hemma och lämna av all utrustning och rentav byta till skor, och sen gå på afterski. :D
Minimerar även risken för snodda/förväxlade skidor.

Mössa eller Hjälm?
Also det där med att byta till skor inför afterski är en sak jag har problem med. Rent principielt tycker jag det är helfel. Absolut no go. Men utan tveckan ökar det pa komforten och ökar även livslängden pa sina dyrt inköpta pjäxor. Lösnigen pa det senare kanske är ett par speciella afterski pjäxor att byta till för att inte sunka sönder sina finpjäxor. Ett par sadana där gammla oranga technica tnt eller ett par hederliga gammla lange kanske...

Mössa eller Hjälm?
skibumwannabe sa:
Lösnigen pa det senare kanske är ett par speciella afterski pjäxor att byta till för att inte sunka sönder sina finpjäxor. Ett par sadana där gammla oranga technica tnt eller ett par hederliga gammla lange kanske...
Men va f-n.... Nu måste jag ju packa tre par pjäxor nästa gång jag åker.... :D Men självklart är detta lösningen!

Mössa eller Hjälm?
Om en dricker tillräckligt mycket på afterskin så känner en inte när en slår i huvudet. Då kan en skippa hjälmen.

/drH

Mössa eller Hjälm?
telemarkus sa:
Kronanspojkar sa:
Skulle nog behöva köpa en ny hjälm. Någon som har bra tips? = )
Ska du köpa ny hjälm så är det smartast att satsa på en hjälm med MIPS (skydd mot rotationsvåld) från t.ex. Sweet Protection eller POC. De är lite dyrare men det kan det kanske vara värt om du ändå ska köpa ny hjälm. Everest har för övrigt några modeller med MIPS som fått otroligt bra omdömen i hjälmtester. De har dessutom en riktigt trevlig prisnivå.

Här är ett test från Folksam från 2014
Jag har faktiskt Everest testvinnande MIPS-hjälm, köpte förra säsongen, är jättenöjd. Sitter bra och ett pris en kan överleva(eller om en vill lägga cash på annat).
Vettiga detaljinställningar, vädringshål som kan öppnas/stängas med vantar på, viss del av fodret går att plocka bort också om en är väldigt varm av sig.

Mössa eller Hjälm?
telemarkus sa:
Jag sticker ut hakan här och påstår att alla riktiga åkare ser föraktfullt ner på dem som inte använder hjälm. 95% av alla skidåkare använder hjälm idag så man behöver knappast skämmas med hjälm på huvudet.
Är du en riktig åkare ? Hur stor del av 95% av åkarna är såna som ser föraktfullt på dem som inte använder hjälm?

Undrar bara hur stor % av åkarna är sådan som jag inte uppskattar?

Mössa eller Hjälm?
Jaha..
Jag tror alla är överens om hjälm iaf.. :P
Kändes som det var många som ville ventilera detta.... :D

Ska leta reda på en hjälm som inte är allt för stor.
Har åkt med POC tidigare och sedan köpte jag en ny förra året men då såg man ut som ett ägg.. Den var sjukt stor.

Mössa eller Hjälm?
"Kronanspojkar
16 timmar sedan
Jaha..
Jag tror alla är överens om hjälm iaf.. :P
Kändes som det var många som ville ventilera detta.... :D

Ska leta reda på en hjälm som inte är allt för stor.
Har åkt med POC tidigare och sedan köpte jag en ny förra året men då såg man ut som ett ägg.. Den var sjukt stor."

Jag tror att alla är överens om att man inte behöver skämmas om man använder hjälm.

Senast ändrad:
Mössa eller Hjälm?
termons sa:
telemarkus sa:
Är du en riktig åkare ? Hur stor del av 95% av åkarna är såna som ser föraktfullt på dem som inte använder hjälm?

Jag får ont i nacken av folk som åker utan hjälm av att se ned på dom så mycket. Får ju fasiken stoppa huvudet mellan benen och se helt jäkla Mongo ut. Folk undrar ju vad man håller på med... Försök förklara för någon att du är vettig med huvudet mellan benen, det är inte det lättaste att få någon att tro en. Så ha hjälm era själviska jäklar så jag slipper frågor och voltaren hela vintern...

Mössa eller Hjälm?
havreboll sa:
termons sa:
telemarkus sa:

Jag får ont i nacken av folk som åker utan hjälm av att se ned på dom så mycket. Får ju fasiken stoppa huvudet mellan benen och se helt jäkla Mongo ut. Folk undrar ju vad man håller på med... Försök förklara för någon att du är vettig med huvudet mellan benen, det är inte det lättaste att få någon att tro en. Så ha hjälm era själviska jäklar så jag slipper frågor och voltaren hela vintern...
Aj aj. Det här verkar inte bra annat än för Voltaren tillverkaren. Riktiga åkare med hjälm får nackont pga allt nedåtsende på folk utan hjälm och folk utan hjälm får ont i nacken pga hakan i bröstet pga av skammen.

Hjälmtvång ?

Senast ändrad:
Mössa eller Hjälm?
telemarkus sa:
Säg de till guiderna i Chamonix ;)

Mössa eller Hjälm?
Tillbaka
Topp