Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Mot det moderna skidpeppet
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="RandoScando" data-source="post: 1079581" data-attributes="member: 80520"><p>Men okej</p><p> [USER=45951]@jibberisch[/USER]. Nu sitter jag framför en dator i ett kontor, och har således tid att diktera ner ett litet svar. Det kommer vara rått, rakt på sak och ingen ironi. Jag tror inte det kommer bli vackert.</p><p></p><p>Jag tycker absolut du har en poäng. Megastoket som alla pumpar ur sig hela tiden är påfrestande, drygt och irriterande. Det stör min världsbalans, precis som det verkar göra din. Skönt att veta att en inte är ensam i spenaten. Men det finns en liten detalj jag tycker du ser över. Även i storstan, när det ilar blask siledes, alla bussar är inställda, stadens genomfartsled stängs av, det behövs militärkonvojer för att utfodra de strandade på motorvägen och det är utlyses undantagstillstånd, blir jag lite gladare av snö. Det blir lite ljusare. Det blir lite trevligare. Det blir lite tystare. Och nånstans blir jag lite påminnd om att det finns en värld och ett liv som inte innebär att kriga med tusen tusen människor i en överfylld kollektivtrafik för att ta sig till ett halvtråkigt kontorsjobb, bara för att komma hem till en hög med vardagssysslor som effektivt blockerar den lilla strimman kvarvarande tid att faktiskt göra något kul med. Och den påminnelsen gör mig lite gladare.</p><p></p><p>Nu är jag förvisso till karaktären något negativt lagd som person. Det hela underlättas också av att det snökaos som drog in över Stockholm råkade sammanfalla med att jag hade arbetsuppgifter som gick att sköta hemifrån. Jag tror ändå det gäller för de flesta som gillar vinter, lite snö i vardagen gör de vardagsjämna plågorna lite lättare att bära helt enkelt. Däremot har jag svårt att känna någon slags skidpepp egentligen.</p><p></p><p>Nu kanske vissa här tänker påpeka att jag till viss del hycklar. Somliga har kanske sett att jag, på väl valda ställen deklarerat att jag tänkte säsongspremiära i hammarbybacken förra veckan. Förvisso, men sett till vad jag egentligen sagt så handlade det om att jag _tänkte_ säsongspremiära i hammarbybacken, men på grund av kollektivtrafik så sket sig den idén. Dessutom var det mest en ursäkt för att träffa en gammal säsongspolare jag inte sett på några år och samtidigt testa det nya kameraobjektivet jag nyligen införskaffat, att åka skidor var i någon mån sekundärt. Det hade lite att göra med att försöka irritera</p><p> [USER=29415]@la_grave[/USER] också genom att <a href="https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=76452&p=1" target="_blank">åka tunnelbana i full skidutrustning</a>, men mest det tidigare. Inget jävla onödigt skidpeppande här. Men trots det så blir _lite_gladare_av_snö_.</p><p></p><p>Jag tror vi sitter i samma båt. Lite gladare av snö, men vem fan orkar vara pepp när en bor mitt i det svenska plattlandet? Men ja, det moderna skidpeppet måste bort, jag håller med dig. En mer modest hållning. Som Solon sa - μηδὲν ἄγαν. Jante och allt det där. I stora drag skulle jag vilja ersätta #älskasnö med #litegladareavsnö, komplettera med instagrambilder på folk som är på väg hem från jobbet och inte ser totalt döda ut, utan kanske har en hint av leende på läpparna eller någon som står nere i förrådet och klickar med sina bindningar.</p><p></p><p>Jag vet inte riktigt var jag vill komma med det här, men jag tror inte snön i sig har något med saken att göra. Jag tror snarare det är den konstanta superpeppen och positiviteten i sociala medier vi måste göra något åt. Det gäller inte bara snö och skidpepp, det gäller det mesta. Tänk efter - hur ofta har du sett en uppdatering om något dåligt eller något som inte är helt fantastiskt i sociala medier (baitposter med folk som säger att de mår dåligt eller postar en rad krossade-hjärt-emojis utan att gå in på orsaker gills inte)? Det är klart, det har väl hänt, men hur stor andel av flödet handlar det om? Inte många procent skulle jag gissa.</p><p></p><p>Och på ett sätt är det väl bra. I någon mån går det att dra energi från andras pepp på sociala medier. Till en gräns. Den gränsen är nådd. Som det är just nu sitter en annan mest och mår dåligt över att alla andra har det så jävla bra medans en själv sitter i POCholm och funderar vad på vad meningen med livet är. Men det kanske var det som var hela din poäng?</p><p></p><p>#μηδὲνἄγαν</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="RandoScando, post: 1079581, member: 80520"] Men okej [USER=45951]@jibberisch[/USER]. Nu sitter jag framför en dator i ett kontor, och har således tid att diktera ner ett litet svar. Det kommer vara rått, rakt på sak och ingen ironi. Jag tror inte det kommer bli vackert. Jag tycker absolut du har en poäng. Megastoket som alla pumpar ur sig hela tiden är påfrestande, drygt och irriterande. Det stör min världsbalans, precis som det verkar göra din. Skönt att veta att en inte är ensam i spenaten. Men det finns en liten detalj jag tycker du ser över. Även i storstan, när det ilar blask siledes, alla bussar är inställda, stadens genomfartsled stängs av, det behövs militärkonvojer för att utfodra de strandade på motorvägen och det är utlyses undantagstillstånd, blir jag lite gladare av snö. Det blir lite ljusare. Det blir lite trevligare. Det blir lite tystare. Och nånstans blir jag lite påminnd om att det finns en värld och ett liv som inte innebär att kriga med tusen tusen människor i en överfylld kollektivtrafik för att ta sig till ett halvtråkigt kontorsjobb, bara för att komma hem till en hög med vardagssysslor som effektivt blockerar den lilla strimman kvarvarande tid att faktiskt göra något kul med. Och den påminnelsen gör mig lite gladare. Nu är jag förvisso till karaktären något negativt lagd som person. Det hela underlättas också av att det snökaos som drog in över Stockholm råkade sammanfalla med att jag hade arbetsuppgifter som gick att sköta hemifrån. Jag tror ändå det gäller för de flesta som gillar vinter, lite snö i vardagen gör de vardagsjämna plågorna lite lättare att bära helt enkelt. Däremot har jag svårt att känna någon slags skidpepp egentligen. Nu kanske vissa här tänker påpeka att jag till viss del hycklar. Somliga har kanske sett att jag, på väl valda ställen deklarerat att jag tänkte säsongspremiära i hammarbybacken förra veckan. Förvisso, men sett till vad jag egentligen sagt så handlade det om att jag _tänkte_ säsongspremiära i hammarbybacken, men på grund av kollektivtrafik så sket sig den idén. Dessutom var det mest en ursäkt för att träffa en gammal säsongspolare jag inte sett på några år och samtidigt testa det nya kameraobjektivet jag nyligen införskaffat, att åka skidor var i någon mån sekundärt. Det hade lite att göra med att försöka irritera [USER=29415]@la_grave[/USER] också genom att [url=https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=76452&p=1]åka tunnelbana i full skidutrustning[/url], men mest det tidigare. Inget jävla onödigt skidpeppande här. Men trots det så blir _lite_gladare_av_snö_. Jag tror vi sitter i samma båt. Lite gladare av snö, men vem fan orkar vara pepp när en bor mitt i det svenska plattlandet? Men ja, det moderna skidpeppet måste bort, jag håller med dig. En mer modest hållning. Som Solon sa - μηδὲν ἄγαν. Jante och allt det där. I stora drag skulle jag vilja ersätta #älskasnö med #litegladareavsnö, komplettera med instagrambilder på folk som är på väg hem från jobbet och inte ser totalt döda ut, utan kanske har en hint av leende på läpparna eller någon som står nere i förrådet och klickar med sina bindningar. Jag vet inte riktigt var jag vill komma med det här, men jag tror inte snön i sig har något med saken att göra. Jag tror snarare det är den konstanta superpeppen och positiviteten i sociala medier vi måste göra något åt. Det gäller inte bara snö och skidpepp, det gäller det mesta. Tänk efter - hur ofta har du sett en uppdatering om något dåligt eller något som inte är helt fantastiskt i sociala medier (baitposter med folk som säger att de mår dåligt eller postar en rad krossade-hjärt-emojis utan att gå in på orsaker gills inte)? Det är klart, det har väl hänt, men hur stor andel av flödet handlar det om? Inte många procent skulle jag gissa. Och på ett sätt är det väl bra. I någon mån går det att dra energi från andras pepp på sociala medier. Till en gräns. Den gränsen är nådd. Som det är just nu sitter en annan mest och mår dåligt över att alla andra har det så jävla bra medans en själv sitter i POCholm och funderar vad på vad meningen med livet är. Men det kanske var det som var hela din poäng? #μηδὲνἄγαν [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Mot det moderna skidpeppet
Tillbaka
Topp