Motsvarigheter till Salomon Aero GT?

kamelbullen

Ny medlem
Har precis återupptagit skidåkandet efter drygt 15 års uppehåll, och WOW! det var ju lika kul som jag minns... Var på den tiden det begav sig (när jag var <20) hyftast duktig (skidskola Svart special och allt vad det var), och det kändes över förväntan nu i Sälen. Väggen på Hundfjället gick najs, gött med farten i carvingskidorna (vilket ju förstås var en ny bekantskap).

Nåväl; jag tänkte hålla ögonen uppe nu när det reas och vill ha lite idéer om vilka skidor jag bör kika på. Jag körde ett par Rossignol Z5 som jag trivdes bra med, men på skidtestningen i Lindvallen passade jag på att kika runt lite. Rossignol Z9 tyckte jag inte alls om, för styva, men Salomon Equipe GC Race passade bättre. Men den stora åkglädjen kom med ett par Salomon Aero GT, de blev som en förlängning av foten bara, suveränt skön skida; kärlek! Det vill säga, något åt det hållet är jag ute efter. Användningsområdet är till 80-90 % pist i svarta och röda backar, resterande offpist när pudret ligger. Hopp och sånt ståhej får nog vara (åldern ni vet :-)

Alltså: Vilka andra bra alternativ till Salomon Aero tror ni jag kan kika på?

PS
Ja, jag lovar att ta lektioner nästa år ;)

Har kört på lite olika skidor men valde att byta till Atomic SL 12 PB i år. Tokgrymma i pist men sådär (läs, inte bra) off-pist! Har testat en del så kallade all-mountain skidor och tycker att ingen håller måttet av att vara bra både i och utanför pisten, blir lätt halvtaskiga på båda.

Tillbaka
Topp