Mount Blanc under vintertid '09

Kosmonaut

Ny medlem
Jag och min polare hade tänkt vandra upp för Mount Blanc någon gång under Januari, vi undrar om det är möjligt att klättra upp där under vintertid. Med möjligt menar jag såklart att det ska vara realistiskt även om kraftig nederbörd förekommer.

Fysiken har vi, jag själv tränar aktivt och min polare är f.d elitidrottare, men vad händer om en oläglig orkan kommer och blåser bort oss, eller förekommer det alls på Mount Blanc? Efter min kompis klättrade Kebnekaise då det var som värst på året var han tvungen att gräva tunnlar under snötäcket, så han är lite ängslig och vill inte att det ska hända igen.

Om det är någon som har någon större koll på detta, tipsa! Det skulle uppskattas väldigt mycket.

Ursäktar om jag skrivit i fel forum.

//Lenny

Om ni tyckte att kebnekaise var lite läskigt kanske ni inte ska klättra upp på berget som kräver fler människoliv per år än hela Alaska per decennium. Anledningen är att folk tror att det räcker med att vara vältränad för att överleva i högalpin miljö. Kebnekaises 2104 meter är inte jämförbart med Mont Blancs 4810.
Januari är kanske den sämsta månaden att försöka. Ska ni nödvändigtvis upp på egen hand så gör det under sommaren. Dessutom känns det som att ni behöver öva på lite mindre berg först, och det hinner ni ju inte. Jag menar inte att låta nedlåtande men jag tycker verkligen att det är en jättedålig idé.

Vill du lära dig mer, kolla länken nedan.

http://www.terragalleria.com/mountain/info/chamonix/mb-easy.html

Det bor 700 000 människor i Alaska. Mont Blanc har 2 grannländer med 65 resp. 60 miljoner människor, jag drar slutsatsen att det är mer människor som klättrar upp för Mont Blanc än vad som vistas i Alaska. Kontentan av detta är att det dör fler människor på M.B än i Alaska.

Antal offer tycker inte jag har någon relevans om svårighetsgraden på berget, endast om antalet äventyrare är densamma. Det förekommer faktiskt fler olyckor på Mont Blanc pga det höga antalet vandrare - sten som ramlar ned i huvudet på folk och blockader på toppen.

Men men, jag har inget belägg för det jag säger, jag spekulerar bara :)

anledningen för att så många skadas och omkommer på mont blanc är för att dem tror att det är en enkel match, gör det utan guide och med dålig utrustning.
tips: boka guide och gå upp på sommaren, vill inte låta nerlåtande med jag håller med Tof, detta låter som en väldigt dålig ide! och förresten det stavas Mont Blanc, bara det kan ju vara en bra början! MVH en fd Chamonix boende!

Alltså svaret är: Nej! Det verkar jättedumt att försöka bestiga Mt Blanc i orkan i janari utan erfarenhet. Det säger väl nästan sig självt? Jag råder dig att lyssna till de andra svaren här i tråden och inte fortsätta försöka hävda din egen ståndpunkt med felaktiga spekulationer som resonemang.

Men givetvis kan ni ju fråga nån auktioriserad bergsguide på plats där nere om det kan tänkas vara ett genomförbart projekt just då när ni är där (i sällskap med guide).

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp