Mtn explore 95 vs Zero g 95
Under säsongen har jag lyckats köra sönder min mtn explore skida sedan tidigare. Synd, då jag tyckte väldigt mycket om dem. Nu ser jag på att ersätta dem och kollar på två modeller, Salomon mtn explore 95 (2020/2021) och Blizzard Zero g 95 (2020/2021). Till mina gamla skidor har jag kvar g3 ion 12 bindningar och även stighudar som jag tänkte montera om, sedan tura med dem men också åka då och då i pist när det ges tillfälle. Utöver det ett par salomon s/lab mtn pjäxor. När jag läser på nätet så är ju blizzard testvinnare i många tester så blir sugen på att testa dem. Samtidigt är jag otroligt nöjd med Salomon sedan tidigare och lite orolig att Blizzards otroligt lätta skidor enklare ska gå sönder. Nu hittar jag de att köpa med endast prisskillnad på 400 kr. Så lite frågor.
Är vikten i ett par skidor typ proportionerligt mot hur väl de håller?
Hur står sig skidorna mot varandra utför trots salomons extra 250 gram (förstår att det här är svårt att svara på)
Är det rimligt att tänka att den salomon-skida jag har kvar kan vara "reservskida" ifall någon av de jag kör med blir skadad?
Hur skulle ni tänka i det här valet och kvalet?
Allt gott
Björn
Är vikten i ett par skidor typ proportionerligt mot hur väl de håller?
Hur står sig skidorna mot varandra utför trots salomons extra 250 gram (förstår att det här är svårt att svara på)
Är det rimligt att tänka att den salomon-skida jag har kvar kan vara "reservskida" ifall någon av de jag kör med blir skadad?
Hur skulle ni tänka i det här valet och kvalet?
Allt gott
Björn