Musik vs. Skidåkning/Friluftsliv...???

Ær det många "musiker" på Freeride???

Jag umgås næstan uteslutande med musiker eller folk som på något sætt håller på med musik, antingen som arbete eller innom någon utbildning. Intresset før idrottsliga aktiviteter hos dessa personer brukar, oavsett aktivitet, inte vara speciellt entusiastiskt.....

Det verkar vara ett måtto att på sin højd bæra gitarren till gigget før att "træna" armen lite... musiker skall ha en "bohemisk" livsstil och absolut inte ægna sig åt någon skidåkning. 1. Det ær ju jobbigt, 2. Man kan bryta fingrar, handleder och allt møjligt, 3. Det kan "førstøra" intrycket av att vara en "seriøs" musiker......

Personligen ær jag lika frælst av kænslan i en hyttetur på fjællet eller en topptur med fin skogsåkning på nervægen som en lyckad konsert man framført med vilda applåder från publiken som resultat....

Någon som har något att invænda eller komentera?

Undrar om folk som ægnar størsta tiden av sitt liv åt att planera och genomføra diverse skid/brædåkning har samma negativa vibbar av att hålla på med musik....??? (som musiker har om att hålla på med fysiskt krævande aktiviteter) har svårt att tænka mig det.....

om ni inte redan somnat av det hær kilometerlånga inlægget kan ni ju skriva en rad.......(eller iofs. vad får mig att tro att ni øht. orkat læsa ænda hit......)

Jag läste hela...och jag förstår PRECIS vad du menar. Jag har en drös musikerkompisar och de är hopplösa, iaf en del av dem. Träning är av ondo och om nån annan kan bära instrumenten åt dem bör de göra det.

Själv spelar jag gitarr lite oseriöst, och jag ser mig absolut inte som en musiker, men så åker jag ju skidor också. :)

känner en som är "proffesionell" musiker och han lyfter inte ett finger, han hatar allt som ens rimmar på idrottslig aktivitet..

mvh/daniel

Jag ser mig som en musiker, jag brukar vissla samtidigt som jag vallar skidorna.
Och jag avgudar friluftsliv, går endast in när jag måste.
(spelade även treangel en gång på musiken i 2an)

Båda saker är grymt roligt enligt mig! Spelar själv ett par instrument och springer gärna en mil på söndag förmiddag (om inte dieselmannen slagit mig med den stora gröna spaden i huvudet). Man ska väl ha kul. Svårare än så är det nog inte. Skit i hur det "ska vara".
Det finns ju en massa grejjor man tror att man behöver göra för att man tror att man tillhör en viss grupp.

En som borde veta mer om kominationen musik/snö är väl Magnus_Ibanez här på freeride.nu. Flera säsonger i Val T med AfterSkispel samt åkning.

Ha det gott och kör hårt!

Rolig tråd och rolig iakttagelse.

Visst är det som du säger, är man musiker så skall man inte hålla på med sånt. Troligen är anledningen mer att det är ointelligent att sporta mer än att man kan bryta något. Musiker tycket ju gärna att det dom gör är det ädlaste och det ända vettiga att lägga tid på (hur kan man vara så korkad att man lägger tid på att kasa mer för ett berg?).

Sen tycker nog dom flesta som kasar ner för berg eller håller på med andra sporter att hur kan man vara så korkad att man sitter och spelar gitarr 5-6 timmar om dagen när man kan ut och röra på sig?

Men så här är det nog mer.
Riktiga musiker (läs, lever på att spela och kan spela) tycker inte så alls. Visst är inte skidåkning så stort bland musiker, oftast får man sitt skidintresse när man är ung och då satt dom hemma och övade, men alla jag känner tycker det verkar skit coolt och vill testa.
Många av dom springer på gym, är ute och joggar, tar långa promenader i skogen med hunden, osv.
Största orsaken till att det är få skid-åkande musiker är två, att leva som musiker är inget jobb där du har semester som vanligt folk så det är svårt att planera resor. Åker du bort som musiker förlorar du jobb, man måste vara tillgänglig alltid.
Anledning två är att det finns grymt få musiker.

Dom som DrBrinkman pratar om är inte musiker utan folk som håller på med något instrument och som inte vill något hällre än att bli identifierad med gruppen "musiker".
Så dom tror att man skall vara så, annars är man ingen riktig musiker.

Själv har jag kombinerat skidåkning och musik i hela mitt liv.
Men jag började åka skidor långt innan jag började spela musik.
Dom senaste 8 åren har jag varit heltids musiker som åker mycket skidor (vara av fem år har varit hela säsonger, på väg in i nr 6), cyklar mountain bike, sportfiskar osv.

Tack för orden att jag borde veta, Besse.

Tillsist vore det roligt att veta om alla andra tycker samma om musiker eller om det bara är såna som har skidor och som hemskt gärna vill identifiera sig med gruppen skidåkare som tycker det?
Det är ju stor skillnad på musiker och musiker på riktigt och lika stor skillnad är det ju på skidåkare (läs, åker en vecka om året, kan allt om alla dom senaste prylarna men sitter mer på afterskin än i backen, har blonderat hår och förstora byxor) och riktiga skidåkare.

Mvh

mmmmm många fina tankar att begrunda!

Jo visst, många musiker (de som Magnus_Ibanez syftar på "läs, lever på att spela och kan spela") trænar i någon form. En stor anledning till detta tror jag också ær ren sjælvbevarelsedrift! Sitter man och spelar många timmar om dagen och næstan bara ægnar sig åt statisk træning får man førr eller senare problem med fysiken. Sjælv har jag haft (och har) stora problem med ryggen. Træning (oavsett art) gør ju helt klart att kroppen tål fler timmar vid instrumentet....

De jag syftade ær kanske inte fullt så aktiva musiker... det kan du ha rætt i, men jag kænner faktiskt några som livnær sig på att spela och ændå totalt saknar intresse før motion..... men man skall ju inte generalisera folk....

Sjælv uppskattar jag verkligen friluftsliv i alla former och idrottar gærna. Kan inte påstå att jag ær en aktiv musiker. Spelar lite då och då ute. Bristen på gigs beror till viss del på att jag fortfarande studerar (på jazzlinjem vid musikkonservatoriet i Trondheim) och inte ær "tillgænlig hela tiden...".... men mycket piano blir det..... hoppas på att kunna kombinera en sæsong med musik och skidåkning i Chamonix till vintern. Har en førhoppning om att någon resturang eller hotell vill ha lite stæmningsfulla klanger från en "jazzpianist".......

Jag tycker också det vore kul att få lite respons på Magnus_Ibanez sista stycke i hans inlægg!

Till DrBrinkman.

Du har alldeles rätt i att man inte skall generalisera fast ibland är det svårt att låta bli.
Och jag känner också proffs musiker som hatar sport fast dom är faktiskt färre än dom som inte gör det.
Kan helt enkelt bara hålla med i allt du skriver.
Man skall inte dra alla över en kam och jag var nog lite snabb att göra det.
Vi får väl bara hoppas att fler musikutövare inser vikten av att röra på sig, man brukar göra det när man fattar hur jobbigt det är att åka på turné och spela varje kväll i två månader.
Men framför allt så får man perspektiv på musiken och förstår att det är mycket men inte allt ( och man måste ju ha någon form av erfarenhet att ösa ur när man spela och den får man inte hängande över ett instrument).

Vi får också hoppas vi får lite svar på våra frågor från utomstående och man kan säga så?

Det borde inte vara något problem att få jobb som bar pianist om du ligger på lite.
Ett trevligt sätt att spendera en säsong.

Mvh

håller med magnus_ibanez starkt.
en riktigt proffsig muskiker håller väl bara på med musiken...inte för att bli bättre utan för att inte bli sämre.inte tappa formen helt enkelt. är man uppe på en sån hög nivå är de väl svårt att hålla på med nåt annat.. fast förmodligen tar man väl paus nån gång eller lugnar sig lite och tar ett å annat åk i backen.
samma sak gäller väl proffsskidåkare. De måste ju träna hela tiden för att inte bli sämre på ett eller annat sätt. men de är ju inte alltid som man kan åka skidor eller träna så kanske man plockar fram guran å drar en vals :)
men inte tror jag man kan tjäna stora pengar på båda saker samtidigt.. så länge man inte är en spelande musiker som drar ett gitarrsolo samtidigt som en backflip i en pipe...:)
själv åker jag både skidor och spelar bas o jag älskar allt vad båda innebär. två av de bästa sakerna i livet :D
hopppas nån håller me mej eller så har jag kanske fattat hela tråden helt fel..
hade fint
//G

jag spelar synt. Det funkar utmärkt tillsammans med mina fritidssysslor, som skidåkning och windsurfing. Musiken tycker jag att man kan kombinera med "farliga" sporter. jag tycker helt enkelt att alla borde spela ett instrument för det sägs att man blir smartare. :D

Ärade musiker hur fasen klarar ni av att dra med er all utrustning? Ett gäng skidor och en snowboard o en fet väska med kläder är väl vad man klarar att bära som mest? Skulle aldrig fixa att dra med mig en synt eller en gitarr också!

Spela riktigt seriöst utan att vara profisionell är precis som skidåkning inte direkt gratis, Min polare bygger om ´sitt studentrum till en jävla studio o sitter med ett ljudkort i datorn för 15lakan. Han bränner lika mycket pengar på det som jag gör på skidåkningen. Slutsatsen är att man måste ha gott om flis för att ligga på topp.

Gott om tid o pengar är väl lösningen på flera hobbies antar jag. Men det funkar nog inte som reseledar eller diskare!

Hallå min käre vän och pianoguru Brinkman!

Förra året satt jag och övade trummor de dagar då jag inte tog
tåget till Åre. Jag fick mycket av både skidor och musik. Ett slags
främlingsskap skulle jag kalla det som här diskuteras. Människor
fruktar splittring. Skidåkning och (vår typ av) musik är båda
behäftade med så mycket attityd att de kan kännas väl disparata.
När jag åker med Östersunds skidgalningar stänger jag
automatiskt av min musikersida, sätter på mig buffen, och börjar
avguda traktens jibber-glin och storabergsmoguler.

Man kan även jämföra den akademiska världen. Det är inte utan
att det kan krävas en kortare övergångsperiod från att sitta och
läsa t.ex. Platon till att gå på White Trash-premiär på Zebra i Åre.

Man får väl finna sig i att vara flera personer i en kropp. Sedan
hoppas (och tror) jag att de helt skilda aktiviteterna inte utesluter
varandra utan snarare kan ge omedveten inspiration. Om inte
annat ges välbehövliga pauser då polymetriövningarna får chans
att "sätta sig", hehe.

Och slutligen till Magnus_Ibanez i all vänlighet: Måste vi ha så
stränga definitioner av musiker/skidåkare? De behöver oftast
förtydligas ändå. En fusion av tolerans och ödmjukhet bättrar på
stämningen och skänker oss den odelade lycksaligheten.

Allt funkar (utom frontflip to the rail) / Erik

Till Edan!

Nä, du har helt rätt, det behöver vi inte.
Jag har ingen definition alls, jag har blivit för gammal och har gjort det för länge (musik biten) för att bry mig. Så för mig är det inte frågan om vad man är utan vad man gör. Vad jag menade var nog mer hur folk ser på sig själva och det som blir kärnan av diskussionen (i mina ögon).
Att anledningen till att sport inte är så stort bland musiker (som ett exempel) är att dom själva vill identifiera sig så hårt med gruppen "musiker" att dom blir rädda för att bli identifierade med något annat, grupp tillhörighet, som när vi gick i skolan och ville ha samma kläder som dom coola killarna.

Så jag tror att det jag menade var att säga att dom som kommit förbi det stadiet att man sysslar med musik för attityden och identiteten det ger en är öppna för alla andra intryck också, för att vidga sina sinnen och för att få inspiration.
Som jag skrev i mitt andra inlägg så är det lite för lätt att generalisera ibland, och det är dumt av mig.
Så du har helt rätt i allt du säger och definitionen i sig inte är viktig, men jag tror att många människor gör den på sig själv. Låser sig i ett fack för att få grupptillhörighet.
Det enda vi kan konstatera med säkerhet (med risk för att generalisera igen) är att många människor nog skulle bli gladare om dom öppnade sina sinne för ett bredare perspektiv.

Jag citerar ”En fusion av tolerans och ödmjukhet bättrar på stämningen och skänker oss den odelade lycksaligheten”.

Kunde inte sagt det bättre själv…

Mvh

Kul med så många reaktioner på min lilla tråd!

Edan. Kul å se att du tagit ditt førnuft till fånga å spenderat lite værdefull øvningstid på freeride i stællet før att fastna i polyrytmiken.... he he

Skæmt åsido, så kan vi væl i varje fall konstatera att man blir en klart større hjælte på fjællet med Viktor Wooten eller Dave Weckl i lurarna..... ha ha ha ha ha

Appro på Wooten førresten. Hørde en kille som kallar sig "The Buddah" (kommer inte ihåg hela namnet). Spelar iaf. på en 10-strængad bas, fort så in i hellvete.... fantastiskt smakfullt å vackert.... Wooten kan ta å stoppa upp sina "tjopps" någonstans..... ha ha ha

mmmmm kanske spårade ut lite från trådens ursprungliga innehåll.... nåja, lite ironi skadar aldrig!!!

Magnus_Ibanez: Jag känner mig hedrad över detta fina
svar som blev en fin ihopknytning av ämnet. Håller med
fullständigt.

Och Brinkman: När det ändå har spårat ur; jag har tyvärr
inte hört Budda, men jag har sett omslaget till videon
och hört en störig story om honom. Tydligen har han
något slags "Budda-rope" som han knyter över
vänsterhanden för att inte kunna avlägsna den för långt
från strängarna. (Något sådant var det, jag tror
Malmsten gjorde något liknande) Det ultramusikaliska
och smakfulla syftet? Jo, att vid behov kunna haka på
Donatis dubbelkaggar, eller att spräcka ljudvallen med
slap-tummen och ändå hinna med med
vänsterhanden. Man kan ju när man minst anar det
behöva det där lilla extra på covergiget.

Slutligen kan jag till jul rekommendera den smakfulla
inspelningen som monsterbasisten Stu Hamm gjort av
Sleigh Ride på skivan Merry Axemas vol. 2. Man får
nästan för sig att det var han som uppfann jazz. (inte
lika ironiskt som det om Budda)

Ha det fint alla forumdeltagare / Erik

Lustigt att Stu Hamm alltid dyker upp i bassammanhang. Förresten, det kanske inte så konstigt när jag tänker efter...
Hur som helst, jag har ett solo med honom (vet inte vad det/låten heter) som är det sjukaste jag har hört i basväg. Fattar inte hur han kan kompa sig själv när han solar! Ofattbart!

Jag sysslar med musik, skidåkning och BMX på fritiden inga problem. Fast det blir inte så jätte mycket av varje kanske. Ett problem är ju att man bor i Uppsala och har svårt att få så mycket skidåkning.

Jag känner till det här med att man ska vara slacker med converse skor bara för att man är musiker. Rätt töntigt att man måste haka på sånt.

Yez!!

Hittade Bill "the Buddha" Dickens hemsida med lite fina bilder och ett par læckra ljudspår!!!! En riktig højdare før alla basister (å andra fusionnørdar som uppskattar tekniska och brutalt snabba "licks", ha ha ha ha....)

Bilder:
http://www.billthebuddhadickens.com/gallery/index.html

Ljudspår:
http://www.billthebuddhadickens.com/bytes/index.html

Har en (kul) liten sak att berætta appropå det ursprungliga æmnet i den hær tråden.

Året var 2000 och jag skulle børja mitt førsta år på en folkhøgskola någonstans i vårt avlånga land. Jag hade redan fått erfara att mina musikintreserade vænner var måttligt engagerade i idrottstimmar av olika slag. Vi hade lyckats få vår lærare i idrott under gymnasietiden att sluta efter en dryg termin. Anledningen var att han inte kænde sig så motiverad till undervisningen eftersom det var mer æn 70 % frånvaro från idrottslektionerna.... (gick en estetisk musiklinje, dær många ville bli førknippade med det musikerfack vi tidigare næmnt i denna tråd). Åter till år 2000. Jag sitter dær i vår fina aula och lyssnar, med måttligt brinnande intresse, på min nya rektors vælkomsttal till alla elever på folkhøgskolan. Avslutningen får mig att reagera nær han i førbifarten næmner att skolan arangerar ett flertal idrottsdagar under året, som kommer att vara obligatoriska før alla UTOM før musiklinjen som ær befriad från dessa...... Skolledningen tog før givet att något sådant intresse ændå var hoppløst att væcka hos "sløfockarna" på musiklinjen...... vilket till viss del visade sig stæmma.....

Tack å hej.

ps. Telemark, fjællvandring och ett par toner på en flygel då och då ær en klockren kombination!!!

JÄVLAR VILKEN KILLE!!! :D fyfan! ska nog ta å köpa mej en sån bas imorrn. :) GRYMT! HÅRDROCK!

Jag åker på mycket och spelar på mycket!

Magnus_Ibanez säger att det finns få musiker
och det är rätt på ett sätt men det finns
många duktiga musiker OCH få musiker som
tar sig fram och kan leva på det.

I slut texten vill jag säga.

"Utan musiker, ingen musik i backen"
Tack och hej

förresten! efter 16-17 års trumspelande
kan jag säga att benstyrka är det sista
jag kan klaga på i skidåkarsyfte och mitt
grepp till stavarna hade nog inte varit så
stabilt utan dessa års armvevande på pukor