Mysigaste/genuina by/skidort i Sverige med bra utbud av pister

macl

Aktiv medlem
Vad är det ni saknar i de Svenska skidorterna? Personligen skulle jag önska en mysig skidby i anslutning till pisterna och att det finns allt där inkl. om det är dåligt väder att det finns storpool, bowling, padelbanor mm.

Vad är det ni saknar i de Svenska skidorterna? Personligen skulle jag önska en mysig skidby i anslutning till pisterna och att det finns allt där inkl. om det är dåligt väder att det finns storpool, bowling, padelbanor mm.
För egen del brukar jag inte sakna mycket på själva orten/byn, där det ofta finns ett överflöd av utbud som jag ändå oftast inte utnyttjar. Jag kommer för skidåkningen. Förbättringar bör främst inrikta sig på själva skidåkningen - liftar, backar, snökanoner, pistning etc och där finns det oändlig potential till kontinuerlig förbättring.

För mig känns det som att "finns allt" står i visst motsatsförhållande till "mysig".
redigerat. Som @Ivo också var inne på.

För egen del brukar jag inte sakna mycket på själva orten/byn, där det ofta finns ett överflöd av utbud som jag ändå oftast inte utnyttjar. Jag kommer för skidåkningen. Förbättringar bör främst inrikta sig på själva skidåkningen - liftar, backar, snökanoner, pistning etc och där finns det oändlig potential till kontinuerlig förbättring.
Håller fullständigt med.

Är det något som det satsas för mycket på är det väl just "storpooler" och paddelbanor.
Nej, leta upp det bästa berget, släng upp billigast möjliga boende, rejält med kanoner och ett fåtal bra pister, men lämna resten av berget orört sånär som på utglesning av skog (såklart en bit från liften där det inte syns för Sport-Love Svensson). Fixa en matbutik and call it a day. Ska det bekvämas till så komplettera med en backrestaurang med rimliga priser.

Är det något som det satsas för mycket på är det väl just "storpooler" och paddelbanor.
Nej, leta upp det bästa berget, släng upp billigast möjliga boende, rejält med kanoner och ett fåtal bra pister, men lämna resten av berget orört sånär som på utglesning av skog (såklart en bit från liften där det inte syns för Sport-Love Svensson). Fixa en matbutik and call it a day. Ska det bekvämas till så komplettera med en backrestaurang med rimliga priser.
Beskrev du inte (typ) precis Kittel?

Afterski! Något sådant som t.ex. i Österrike St. Anton och Ischgl eller här i Finland i Levi.

Fördelen med om det finns "runtikring-härk" att tillgå är ju att folk som är lite mindre entusiastiska tillbringar tid där istället för på berget, och då blir det ju mer plats och snö över till oss utpräglade dårar. Sen att platser som t.ex. Experium i mina ögon är något av det omysigaste som finns, och att folk som tycker att möjlighet till padel på skidsemestern är viktigt kanske får ett roligare sportlov om de stannar i stan, är en annan historia.
Det allra största problemet/utvecklingsområdet med svenska fjällen är väl hur utspritt allt boende brukar vara överlag? Det hade varit intressant att se hur det hade sett ut om någon projekterat exempelvis Sälen eller Åre från scratch idag.

Det allra största problemet/utvecklingsområdet med svenska fjällen är väl hur utspritt allt boende brukar vara överlag? Det hade varit intressant att se hur det hade sett ut om någon projekterat exempelvis Sälen eller Åre från scratch idag.
Ja "ski-in, ski-out" är ju faktiskt värdefullt. Men välfungerande skidbussar kan kompensera för detta (utom för barnfamiljer). Man vill helst inte behöva sätta sig i bilen direkt före och efter en skiddag. Med folk som lutar sina skidor mot den så jag får repor i min blanka Kia Picanto...

Njae, gillar tanken @Heddious men poolerna och banorna drar ju samtidigt dit en massa folk som gör att det korkar igen så fort solen visar sig. Nä, helst skulle det optimala berget ligga minst fem mil längre bort från Stockholm än resorten med paddelbanorna så att den fungerar som ett filter som bara dårarna kör/åker förbi.
Och så inte för mycket "familjevänliga backar" och "glada maskotar".

Det glesa boendet är ju även ett klimatproblem. Även om man kan ta sig till orten med en kombo av tåg och buss så är det trist när 90 % av boendena mer eller mindre kräver att man har bil på plats.

Snö, fallhöjd, sittliftar med bubblor (ja inte Corona-ået 2020 då) och ski in ski out. Enklare boenden utan hutlösa priser. Tycker att priserna på liftkort är helt okej!

Maten på många ställen i Sverige är ju rentav vidrig!
Det känns som att det strävas efter att alla ska ha en härjig snabbmatsmiljö där man för ett par hundra spänn utfodras med barnmat värmd i mikrovågsugn.
Många kan ju inte ens erbjuda anständigt kaffe utan vill att gästerna ska glädjas över surt bryggkaffe från isokärl. Sorgligt!

Senast jag var i Blåsjön hade man däremot en trevlig liten restaurang vid liften, det fanns nog bara tre enkla huvudrätter att välja på men de hade en riktig kock som lagade maten med stolthet. Det borde fler ta efter.

Lite som Heddious sade.
När jag började åka så ogillade jag dom som kom till fjällen för att supa och käka och så vidare. Sen så för några år sedan fick jag en uppenbarelse som gjorde att jag ändrade uppfattning. Så nu gillar jag dom istället. Dom pröjsar ju massa pengar till anläggningarna, men åker inte så mycket skidor. Så med andra ord så finansierar dom "mina" skidsystem, utan att själva skapa trängsel i dom. Alldeles perfekt ju!
Så länge dom ger f-n i att kasta ölburkar i liftarna och såna vidriga beteenden bara.

Samma med pittoreska byar, Experium, hundslädar, barnpooler m.m. Perfekt, det innebär inköpta liftkort som finansierar skidsystemen, men som används i mindre utsträckning medan dom är upptagna med annat. Tack för det. :cool:

Så länge det finns kvar några billiga torftiga boenden och mataffärer till mig, så jag har råd att vara där förstås.

Det jag gillar med Åre, förutom berget, är att det är likt en alport; med en levande by i centrum. Många skidorter i Sverige och Norden är anläggningar. Det kan väl vara bra, men det känns alldeles för artificiellt. En levande by med anor från medeltiden är normen i Alperna, men ovanligt här. Därför får Åre tummen upp.

Fördelen med om det finns "runtikring-härk" att tillgå är ju att folk som är lite mindre entusiastiska tillbringar tid där istället för på berget, och då blir det ju mer plats och snö över till oss utpräglade dårar. Sen att platser som t.ex. Experium i mina ögon är något av det omysigaste som finns, och att folk som tycker att möjlighet till padel på skidsemestern är viktigt kanske får ett roligare sportlov om de stannar i stan, är en annan historia.
Mycket bra poänger. Det är egentligen märkligt hur exploateringen av Åre har gått till.
Jämfört med t.ex. Trysil så har ju Åre knappt något ski in/ski out.
Och Sälen känns lika utbrett som Les Trois Vallées. Minus bergen då. :D

Det finns tydligen en förklaring till varför det ser ut så på vissa håll i frankrike:
På 60-/70-talet fick franska regeringen för sig att alla fransmän skulle ha råd att åka till alperna oavsett samhällsklass. Därför slängde man ut dessa kostnadseffektiva (och extremt fula) komplex, med små lägenheter, mitt i backen....

Det finns tydligen en förklaring till varför det ser ut så på vissa håll i frankrike:
På 60-/70-talet fick franska regeringen för sig att alla fransmän skulle ha råd att åka till alperna oavsett samhällsklass. Därför slängde man ut dessa kostnadseffektiva (och extremt fula) komplex, med små lägenheter, mitt i backen....
Fast arkitekterna tyckte de var väldigt fina...

“The architecture of Flaine is an example of the application of the principle of light and shade that I have adopted. The façades of the buildings are shaped like the points of a diamond. The sun's rays strike the faces at different angles and are reflected to produce light of contrasting intensity. The horizontality of the contours with which the manmade buildings are forced to comply contrasts with the chaotic relief of the mountain, witness of nature's omnipotence. Each building uses the best of modern building techniques. The entire composition blends in with Flaine's magnificent and wild scenery, with which it joins forces and which it humanises."

Jaha. Min sammanfattning är ändå: Fult.

Fast arkitekterna tyckte de var väldigt fina...

“The architecture of Flaine is an example of the application of the principle of light and shade that I have adopted. The façades of the buildings are shaped like the points of a diamond. The sun's rays strike the faces at different angles and are reflected to produce light of contrasting intensity. The horizontality of the contours with which the manmade buildings are forced to comply contrasts with the chaotic relief of the mountain, witness of nature's omnipotence. Each building uses the best of modern building techniques. The entire composition blends in with Flaine's magnificent and wild scenery, with which it joins forces and which it humanises."

Jaha. Min sammanfattning är ändå: Fult.

Det blir tyvärr lite "miljonprogram i alperna". Modern arkitektur i natur kan ju vara fantastisk, som t ex Falling Water av Frank Lloyd Wright, men det bygger på att man bygger "med" naturen. Det har man inte riktigt lyckats med i de här franska fallen där man enligt beskrivningen istället gått på kontrast. Oharmoniskt och fult.

Är det inte en av de första delarna av Les Arcs som är ritat/byggt så att husen från vissa vinklar nästan inte syns? Även fast de är höga och "fula"?

Är det verkligen normen i alperna? Det finns sådana, och de är väldigt trevliga men det finns ju också en hel del av typen Les Arcs, Val Thorens osv osv
Haha, tänkte faktiskt på om jag skulle lägga in en brasklapp för de franska skidorterna.
De är undantagen som bekräftar regeln då. ;)
Det är synd att några av de högsta och mest grandiosa bergstopparna har fula betongbebyggelse som anläggning.

Å andra sidan är det inte konstigt att dessa är artificiella då ingenting växer på dessa höjder.

Les Arcs är väl ändå en typisk anläggning, med miljonprogramshus i mer eller mindre fantasifull design, där ingen egentligen bor.
I dalen finns samhället Bourg-Saint-Maurice och det går att åka skidor ända ner dit om det är mycket snö (annars är det mest taggbuskar) och ta funiculairen upp igen. Där finns lite gamla mysiga kvarter med fina hus och trevliga restauranger osv.

Jo, alltså, jag menade inte att Les Arcs inte är en av de hopplösa betongklumparna, jag knöt bara vidare på det jarnebring skrev om att bygga "med naturen", vilket till viss del faktiskt har gjorts, bara det att byggstilen råkar vara fransk betongfunkis så från vissa håll ser det helt förskräckligt ut.

Åre är väl det bästa Sverige har att erbjuda i den kategorin, men det är ju långt ifrån perfekt.
Den långsmala och utdragna formen på byn gör ju avstånden onödigt långa i förhållande till byns storlek, och ofta så behövs det en bil för att sköta inköp eller t.o.m. ta sig till backen från flera boenden. E14 agerar ju också som en ordentlig barriär mellan byn och backarna, och tar bort en stor del av den mysiga bykänslan.
Till skillnad från många andra så tycker jag dock att utbudet av billigt boende är alldeles utmärkt i Åre, så länge man undviker högtider och sportlovsveckor!
Fler billiga och prisvärda restauranger hade dock höjt upplevelsen ordentligt! Thai-takeaway och en lunchbuffé med kinamat är ju min dröm! ;)

Åre är väl det bästa Sverige har att erbjuda i den kategorin, men det är ju långt ifrån perfekt.
Den långsmala och utdragna formen på byn gör ju avstånden onödigt långa i förhållande till byns storlek, och ofta så behövs det en bil för att sköta inköp eller t.o.m. ta sig till backen från flera boenden. E14 agerar ju också som en ordentlig barriär mellan byn och backarna, och tar bort en stor del av den mysiga bykänslan.
Till skillnad från många andra så tycker jag dock att utbudet av billigt boende är alldeles utmärkt i Åre, så länge man undviker högtider och sportlovsveckor!
Fler billiga och prisvärda restauranger hade dock höjt upplevelsen ordentligt! Thai-takeaway och en lunchbuffé med kinamat är ju min dröm! ;)

Hålet i väggen, på sidan av hotell Åregården, som säljer falafel kan rekommenderas. Kanske inte lika bra på vintern då det saknar sittplatser inomhus.

En bit längre upp på andra sidan gatan ligger Sea street Sushi bar. Mkt gott, lagas på beställning. Både avhämtning och äta på plats.😋

Alltså lunchbuffé, varför? Orkar man åka nåt mer efteråt då? Eller är det bara jag som blir hämingslös vid buffé? Jag äter sälan lunch, liftarna stänger ju så tidigt att jag helst fokuserar på åkingen, funkar dock dåligt med barn...

Alltså lunchbuffé, varför? Orkar man åka nåt mer efteråt då?

Till att börja med så är ju "lunchen" en av de bättre tiderna att åka på medan folket håller sig undan. Så antingen något lätt strax för eller strax efter lunch. Buffé och allt som heter "skidåkar..." går bort. Det där med självbehärskning vid buffé är inte min grej.

Alltså lunchbuffé, varför? Orkar man åka nåt mer efteråt då? Eller är det bara jag som blir hämingslös vid buffé? Jag äter sälan lunch, liftarna stänger ju så tidigt att jag helst fokuserar på åkingen, funkar dock dåligt med barn...
Några fokuserar på åkandet, några att ha kul. Jag fokuserar på att ha kul. På morgonen äter vi frokost. Sen åker vii bräda eller skidor till klockan 12-13. Sen har vi en bra lunch, kanske ett öl och schnaps. Vilar en stund, sen ännu 2 timmar åkandet, kanske ännu en gång ner Galzig Maienwasen eller Stuben Albonagrat, Engelberg Laub eller Titlis Steinberg, och sen till afterski!

Jag tycker, att sånt är den bästa skiddagen man kan ha!

Jag som har varit på plats i Flaine och upplevt byn kan tycka att den är väldigt fin, på sitt egna sätt! Marcel Breuer fick helt fria händer i skapandet/ritandet av byn och det märks kan jag säga. Allt från dörrhandtag, offentlig konst/skulpturer av Picasso, byns kyrka/kapell till vilka plattor som ska användas på golven inomhus är handplockat. BRUTALISM deluxe. Det är ju trots allt en skidort upptagen som världskulturarv, hyfsat unikt...
Men också att byn är uppdelad i tre nivåer med markgående liftar (som är gratis) som kopplar ihop dom. När du är på någon av de tre nivåerna så märks/syns inte de övriga två vilket skapar en mysig känsla. @Heddious tror det är Flaine du tänker på och inte Les Arcs :)
Sen är betongen specialblandad för att på sommaren ha samma nyans som bergarterna runtomkring är ju bara en liten detalj som gemene betongkomplex inte riktigt kan stoltsera med.

brutalist-ski-resort_flaine-france_photography-essay_alastair-philip-wiper_dezeen_1568_12.jpg

Robinson-van-Noort-Flaine-France-Contemporary-Architecture-Ski-Resort-Marcel-Breuer.jpg

1706-flaine-2395_1011.6666666667.jpg

1550315158964-Flaine-Art-Ski-Resort-1-of-13.jpeg

5424.jpg

5758.jpg

Lunch är måste, annars orkar man inte After Ski. Men optimalt för mig är dock gulasch+radler.

Riktigt snygga bilder från Flaine, har aldrig varit där själv men blev ju sugen nu!
Jag gillar dock brutalism, men kan förstå att det inte är allas typ av arkitektur.
Det största problemet tror jag dock är att man byggt för stora områden med samma arkitektur, det gäller även de svenska miljonprogrammen.
Ett eller några hus kan vara riktigt snygga och häftiga men det blir lätt lite enformigt och tråkigt och svårare att orientera sig när man bygger mängder av likadana hus på rad! Men det tycker jag gäller oavsett vilken stil husen är byggda i!

Senast ändrad:
Är nog väldigt individuellt, tror jag har en stor ämnesomsättning då jag lätt blir nästan svimfärdig efter några timmar utan mat, men är som piggast efter en stor ordentlig måltid. Har dock vänner som är tvärt om och blir helt däckade efter maten typ...
Anledningen till att jag vill ha buffé är att jag sällan blir mätt på en normalstor restaurangportion, och det känns mer prisvärt att få äta tills jag är ordentligt mätt då!
Men det betyder inte att jag vill slösa bort halva dagen på att sitta och äta, max en timme och sen ska man vara ute i backen igen! ;) Ytterligare en fördel med buffé är ju att man inte heller behöver vänta på maten!

Senast ändrad:
Bara det att av hotellen från när byn byggdes (Les Lindars) idag är UCPA-center och en får hänga vid den här öppna brasan efter varje skiddag är rätt läckert. Lite synd att dom inte riktigt hållit brutalism/Breuer-linjen fram till idag med M3- eller Wassily-stolar. Mer Flaine/betongporr här.

CF090518-Kopie-933x1167.jpg

Tackar xviggens! Vi här i Kouvola har tänkt, att vi är kapitalet av betongbrutalitetet av hela Norden. Jag måste absolut skicka det där till mina arkitekt kamrater!

Tillbaka
Topp