Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
N+1 efter en uppenbarelse. Eller egentligen N-1+2?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fabianSvensson" data-source="post: 1294975" data-attributes="member: 146777"><p>Jag hade nog inte dömt ut att bara ha ett par skidor, än. Du borde nog testa lite andra skidor först.</p><p></p><p>Största skillnaden mellan dina K2 och Secret 92 an borde vara torsionsstyvhet. Secret 92 är rejält styva mot torsion som ger fin kantgrepp.</p><p>Jag hade nog först testat andra skidor med liknande egenskaper och ser om du gillar de och om du kanske kan hittar nåt som passar det mesta. Enforcer serien har tex hög torsionsstyvhet och är lite likt secret mht detta. Även Mindbender 99Ti är lite så. Med såna skidor kommer du får ungefär samma känsla som med secret 92an, skulle jag gissa. Och tex Enforcern 104 eller 94 kan du åker med i pist och i de flesta offpist förhållanden. Sätt på en fin hybridbindning (Duke PT, Shift, Tecton) och du har en set up som klarar det mesta men behöver inte släppa runt en massa prylar och råkar inte ut för att har fel skidor på dig när du ser det där åket med lössnö från liften....</p><p></p><p>Med detta sagt borde du kanske testa flera av de typiska "en skida för allt" kandidaterna. Utöver Enforcern (där du kan välja lite olika bredder) och mindbendern ska väl Rustlern nämnas, och även Bonafide, som är lite mera åt pisthållet. Blizzard skidorna är lite mjukare, men dämpat och lung, med finfin kantgrepp. Sen finns det flera såna skidor, trex BC Navis kan nästan allt, tycker jag. Även om den inte kändes rätt för mig, men det är ju lite personlig. Därt har du sen ett set up som funkar även om det inte är nypistat längre....</p><p></p><p>När du sen har hittat ett par skidor som klarar allt du åker när du åker på större berg, säg alperna eller åre, köper du dig ett par beggade SL skidor för hemmabacken. (Antar att du bor som de flesta, dvs hemmabacken är nån liten kulle). Visst, i hammerby eller Ulricehamn är SL skidor roligare än 100 mm AM skidor. Men typ bara där.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fabianSvensson, post: 1294975, member: 146777"] Jag hade nog inte dömt ut att bara ha ett par skidor, än. Du borde nog testa lite andra skidor först. Största skillnaden mellan dina K2 och Secret 92 an borde vara torsionsstyvhet. Secret 92 är rejält styva mot torsion som ger fin kantgrepp. Jag hade nog först testat andra skidor med liknande egenskaper och ser om du gillar de och om du kanske kan hittar nåt som passar det mesta. Enforcer serien har tex hög torsionsstyvhet och är lite likt secret mht detta. Även Mindbender 99Ti är lite så. Med såna skidor kommer du får ungefär samma känsla som med secret 92an, skulle jag gissa. Och tex Enforcern 104 eller 94 kan du åker med i pist och i de flesta offpist förhållanden. Sätt på en fin hybridbindning (Duke PT, Shift, Tecton) och du har en set up som klarar det mesta men behöver inte släppa runt en massa prylar och råkar inte ut för att har fel skidor på dig när du ser det där åket med lössnö från liften.... Med detta sagt borde du kanske testa flera av de typiska "en skida för allt" kandidaterna. Utöver Enforcern (där du kan välja lite olika bredder) och mindbendern ska väl Rustlern nämnas, och även Bonafide, som är lite mera åt pisthållet. Blizzard skidorna är lite mjukare, men dämpat och lung, med finfin kantgrepp. Sen finns det flera såna skidor, trex BC Navis kan nästan allt, tycker jag. Även om den inte kändes rätt för mig, men det är ju lite personlig. Därt har du sen ett set up som funkar även om det inte är nypistat längre.... När du sen har hittat ett par skidor som klarar allt du åker när du åker på större berg, säg alperna eller åre, köper du dig ett par beggade SL skidor för hemmabacken. (Antar att du bor som de flesta, dvs hemmabacken är nån liten kulle). Visst, i hammerby eller Ulricehamn är SL skidor roligare än 100 mm AM skidor. Men typ bara där. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
N+1 efter en uppenbarelse. Eller egentligen N-1+2?
Tillbaka
Topp