N-Z Sommaren (Vintern) 2010

Daffid

Ny medlem
Hej!

Det är så att jag tillsammans med ett par polare skall åka downunder (N-Z och Austr.) Nu till Februari och sen resa runt där i drygt tre månader. Dock börjar jag då fundera på om man kanske skulle sträcka ut den vistelsen och åka lite skidor på Nya-Zealand innan man drar sig hemåt. Så jag kom på ett par frågor som jag hoppas någon kan hjälpa mig att besvara.

1.) När börjar säsongen ungefär på Nya-Zealand? Från och med vilket datum (ungefär) kan man förvänta sig bra snöförhållanden?

2.) Hur är snöförhållandena i N-Z. Jag har hört att det skall vara lite packat och isigt pga av att de har så låg trädgräns men om ngn med erfarenhet kunde uttala sig skulle det uppskattas.

3.) Vad är det för ungefärlig lön per timma för arbete inom butik/restaurang/liknande. Jag vet att det är svårt att säga och beror på yrke men innan vi åkte till Kanada fick vi till exempel reda på att medellön per timma var 50-60kr.

4.) Är det lätt att få jobb om man bara går in och säger "Hej. Jag vill ha ett jobb?" Eller är det stor konkurrens om jobben?

5.) Hur fungerar det med visum/arbetstillstånd. Lätt att få? Vad för slags tillstånd bör man söka?

6.) Sist men inte minst. Om det är någon som har egen erfarenhet ifrån att säsongat i N-Z ett år får ni gärna komma med tips, förslag, anmärkningar. Eller dylikt :)

Tack på förhand!

tjena!

1) säsongen börjar mellan den 3:e och 4:e veckan i Juni. Om man ska jobba där måste vara på plats första veckan i Juni. Bästa förhållande är slutet av Juli typ

2) som överallt kan det vara isigt, men det kan också vara kaaaanon puder!

3) jag fick ungefär NZ$8 i timmen som customer service supervisor

4) Det är som alla andra jobb. Så länge ni har visum och bra på att snacka och flexibla med vad ni vill ha är det lätt. Jag hade barjobb också. Fast anläggningarna är ganska små, så att få liftjobb osv är ganska svårt.

5) working holiday visum måste ni ha för att jobba. kostar typ 1500 spänn eller nåt. lätt att få.

6) jag var förra sommaren och säsongade i Turoa i Mt Ruapehu. ganska tufft att jobba på en vulkan och det var tufft att åka in i vulkanen osv! NZ är sjukt schysst land. roliga personner, fantastiskt landskap osv.

Ha de

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp