Nå, kräksnöar det på er i Alperna ännu?!?

På plats i Monterosa kan man konstatera att snöbasen är obefintlig, det behövs minst en halvmeter till som ren packad bas innan det blir nåt vettigt här. Över en meter snö saknas för att det ska bli någorlunda bra förhållanden. Nu spår man ju ca 60cm kommande vecka, så det kanske tar oss halvvägs.

@Heddious
Tummen upp på det!
Flyger till Zurich på torsdag och har hyrbil som väntar. Hur ser det ut i dina trakter? Tarantaise? Värt att styra mot? Eller är det längre norr ut som snön har kommit?

@Hawk100 Här är bra, bortsett från att det har blåst rätt hårt de senaste dagarna (vilket ju gör Val Thorens lite deppigare än alla andra ställen pga trädbristen). Men det verkar som om det ska lugna sig med vind nu och börja snöa seriöst istället. Vi har åtminstone bra bas från typ trädgränsen och uppåt.
Men det är ju en bit från Zürich till hit, och vad jag hört så ska det snöa typ överallt, så du lär knappast behöva åka ända hit ner för att hitta snö (om inte han som rapporterar på WePowder misslyckats helt med sina förutsägningar, heh).

@Heddious
Nä du har helt rätt!
Lutar just åt att det blir ännu ett besök i skidorterna längs Sion-dalgången. Om inte Morris ändra prognosen radikalt de närmsta dagarna...

Det har snöat bra i Courmayer senaste dagarna. Idag åkte många över hit från Chamonix där det varit varmare och regnat, jag är osäker på var frostgränsen låg. Övre delen i lftsystemet här stängt idag pga lavinsprängning

Kan svara själv på att det kräksnöade bra i Aosta och Martigny igår. Knädjupt till midjedjupt idag men solen kom fram efter lunch och ställde till det.....

Tre Dalarna de senaste 48 timmarna:

1. Lite snö + hård vind och flatljus.
2. Kräksnö, ännu hårdare vind.
3. Två timmar av solsken igår efter lunch, plus hård vind och värme.
4. Igår eftermiddag haglade det i någon timme.
5. Därefter ännu hårdare vind.
6. Nu lite mindre vind, plus kräksnö igen.

Håhå jaja.. om inte lavinrisken ballar ur av detta så vet jag inte vad som pågår.
Grävde snöprofil häromdagen.. drygt tre meter djupt för att komma ner till marken, både på nord- och sydsidor på typ 2700 meters höjd. Mycket kan en klaga på men inte basen.

Precis hemkommen från Val D och det har snöat en hel del under veckan, och ser ut att fortsätta. Basen är dock fortfarande sisådär på sina ställen.

Senast ändrad:
Hur ser det ut i Italien? Vad jag förstått har det snöat en del nu senaste veckan?

Drar till Canazei lördag den 27 feb, nån som är på plats runt om i dolomiti superski och kan nämna något positivt snälla?

Snöat en del i Alagna, men inte riktigt som prognosen lovade för förra och denna veckan. Då tror jag aosta dalen fick mer. Ännu saknas det lite snö för att slippa oroa sig för dom där förrädiska stenarna precis under ytan. Tror aldrig jag fått så många coreshot på en och samma vecka. Om det skulle komma ytterligare 50 cm så skulle man vara hemma.

Är i Morillon / Flaine, här har det varit snöblandat hela natten i dalen(Förmodligen massa snö på toppen). Vi var på väg att åka härifrån idag men det verkar som att detta kan vara ett bra ställe att vara kvar på. Ser ju lite dystert ut på de flesta andra håll.. På deras hemsida står det 2,9 cm på toppen, skulle gissa på 100cm på de bästa stället, mycket mark är fortfarande synlig.

Vart kan det tänkas finnas snö eller iaf vettiga åkförhållanden om 2 veckor? blev riktigt åksugen!

Tillbaka
Topp