Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Hopp & Tricks
Någon på FR som är insatt i fysik?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="GEkroth" data-source="post: 175696" data-attributes="member: 50448"><p>Ett hopp kan väl liknas vid ett kast? Eftersom man inte direkt kan påverkar hur man flyger genom rummet. </p><p></p><p>Tar nu fram min formelsamling som har hjälp mig genom både Fysik A & B. Tyvärr bara med ett G i båda kurserna. "Tabeller och formler för NV- och TE-programmen", Liber, Femte upplagan.</p><p></p><p>Vo utläses som V noll.</p><p>@ utläses Alpha och är elevationsvinkeln, eller kickens vinkel om man så vill.</p><p>t är tiden</p><p>V är hastighet. dvs. riktning och fart.</p><p>Vo är begynnelsehastighet</p><p>g är gravitationskonstanten. Sverige har 9.82ms^2.</p><p></p><p>Kaströrelse:</p><p>Vx = Vo cos @</p><p>Vy = Vo sin @ - gt</p><p></p><p>x = Vot cos @</p><p></p><p>y = Vot sin @ - (g*t^2)/2</p><p></p><p>v^2 = (Vo)^2 - 2gy</p><p></p><p>Kastparabelns ekvation:</p><p></p><p>y = x tan @ - g/(2(Vo^2) cos^2 @) * x^2</p><p></p><p>Stighöjd: (Vo^2*sin^2*@)/2g</p><p></p><p>Kastvidd: (Vo^2*sin2@)/g</p><p></p><p></p><p>Eftersom jag bara hade G i fysiken så undrar jag om Nojlas eller något annat stjärnskott kan säga om jag har rätt eller om jag är helt ute och åker skidor.</p><p>Och med rätt menar jag att jag använder rätt formel!</p><p></p><p>Eller så kan man gå på kännsla.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="GEkroth, post: 175696, member: 50448"] Ett hopp kan väl liknas vid ett kast? Eftersom man inte direkt kan påverkar hur man flyger genom rummet. Tar nu fram min formelsamling som har hjälp mig genom både Fysik A & B. Tyvärr bara med ett G i båda kurserna. "Tabeller och formler för NV- och TE-programmen", Liber, Femte upplagan. Vo utläses som V noll. @ utläses Alpha och är elevationsvinkeln, eller kickens vinkel om man så vill. t är tiden V är hastighet. dvs. riktning och fart. Vo är begynnelsehastighet g är gravitationskonstanten. Sverige har 9.82ms^2. Kaströrelse: Vx = Vo cos @ Vy = Vo sin @ - gt x = Vot cos @ y = Vot sin @ - (g*t^2)/2 v^2 = (Vo)^2 - 2gy Kastparabelns ekvation: y = x tan @ - g/(2(Vo^2) cos^2 @) * x^2 Stighöjd: (Vo^2*sin^2*@)/2g Kastvidd: (Vo^2*sin2@)/g Eftersom jag bara hade G i fysiken så undrar jag om Nojlas eller något annat stjärnskott kan säga om jag har rätt eller om jag är helt ute och åker skidor. Och med rätt menar jag att jag använder rätt formel! Eller så kan man gå på kännsla. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Hopp & Tricks
Någon på FR som är insatt i fysik?
Tillbaka
Topp