Någon som åkt nedför Ahkkà?

Mike77

Ny medlem
Undrar om någon åkt nedför Ahkkà, hur tungt det var att gå upp och tips och trix... tänkte knalla upp med brädan. Det kan bli rätt så... rätt så nice...

Undrar också om någon knallat upp med snöskor och cirkus hur lång tid det tog. Behöver man ha med stegjärn och rep??

Senast ändrad:
Jag har varit upp 2 gånger med turskidor, i strålande sol!
Vi har gått från Ritsem över vattnet och tältat i närheten av bäckravinen som går upp till glaciären. Sedan är det en heldag innan man är tillbaka, det är ju trots allt Sveriges högsta fallhöjd om jag minns rätt. Ca 1500m.
Jag har inte haft stegjärn, men en yxa var skönt att ha när man kom upp på kammen från glaciären. Planerar man att äka ner samma väg lämnar man skidorna här, om man inte rekat ut någon brantare nedfart.
Jag har inte varit där för att åka extremt på något vis då vi fortsatte in i Sarek sedan, men åkningen ner över glaciär har på sin höjd varit trevlig.
Själva toppturen från denna sida är en fin tur i bra väder som du säkert klarar om du är i hyfsad form. Men det är stort och högt, och jag skulle rekommendera att man vet vad man ger sig in på.

Det är några år sedan jag var upp senast, men viss fanns det många linjer jag gärna skulle tagit brädan och åkt.
Men helt ärligt, personligen skulle jag inte orka släpa prylarna upp på toppen. Inte säker om man kan ordna med skoter för att komma närmare heller.
Förhoppningsvis är det någon som skriver som varit där nyligen i samma syfte som dig.

Jag var där för några påskar sedan. Även vi åkte från Ritsem dock fick vi lift över sjön med skoter. Nationalparken börjar nånstans där sjön slutar så efter det är det kört med motordrivna fordon. Vi hade basäger något lägre än det ställe som carbonflex dvs någonstans upp längs bäckravinen fast innan glaciären. Dagen vi gjorde stortoppen började faktiskt lite senare än vad vi planerat tror vi var iväg runt 9snåret. Vi hade hyffsat tempo på vägen upp, allt flöt på bra. När vi hade kommit upp en bra bit på glaciären in i grytan så blev den sista bite upp ganska så brant. Vi tog av oss skidorna och satte dom på ryggen och plumsade upp sista biten. Där la vi av oss skidorna för att göra en sista kamvandring för att verkligen nå toppen. Kamvandringen var jäkligt sketchy stup på ena sidan och 50graderslutning på den andra ca 70cm brett. Vi var inknutna samt hade stegjärn och isyxor, hade INTE gjort den vandringen om vi inte hade haft den utrustningen. Varierar ju år till år men när vi var där var det riktigt smalt. Efter ha nått toppen gick vi tillbaka tog på oss skidorna och skulle påbörja åket ner och då var klockan 18. Åkningen ner gick finfint, vi var så sjukt taggade så vi tog en till liten topp efter det, var vid baslägret runt 21 helt döda i benen. Svårt att förklara exakt hur vi gick så därför har jag ritat in våran rutt på en karta jag hitta på internet. Bry dig inte om röda streck, gröna streck är lugnt att gå utan stegjärn och isyxa. Svarta sterck bör du ha det(endast sista kamvandringen.)

http://img148.imagevenue.com/img.php?image=43208_ahkka_122_942lo.jpg

Vi gick med telemark och stighudar, ingen aning hur lång tid det tar med snöskor tyvvär. Kamvandringen tog sjukt lång tid för oss skippar man den så går det fortare. Kan även nämna att vi var där påsk förhållanden lär ju se ut annorlunda andra tide på året.

Akka är ett sjukt fint topptursområde så jag rekomenderar att du är där några dagar så du hiner köra lite mer än bara stortoppen.

Reserverar mig mot eventuella stavfel och gramtiskafel, lär finnas en del när man skriver så här sent på kvällen.

Lycka till!

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp