Någon som är i Japan i helgen?

MiaO

Ny medlem
Har precis flyttat till Tokyo. Ledig fredag och inser ser att det ska snöa en halvmeter fre-lö exempelvis Myoko inte långt härifrån! Söker sällskap. Någon som planerar helgtur från Tokyo eller är i Japan och åker skidor som man kan hälsa på två dagar?

Har med mig egna skidor (Völkl Kiku med Marker Baron och hudar om ni knatar)

Mvh, Mia

tja,kan ju koolla i japan traden :) annars sa kommer jag till tokyo den 21 o tankte dra till hakuba 22-27e ifall du e intresserad :)

tjena mia,

välkommen till japan!
myoko är ett fint område, men har du möjlighet så åk till hakuba eller nozawa. access från tokyo är inga problem, night bus rekommenderas om du vill spara tid och pengar. jag kommer vara där från fredag till tis-ons men är troligen upptagen. nozawa är ett jäkligt trevligt ställe om du vill uppleva lite mer än bara bra snö!

Vi är ett stort gäng i Niseko som gärna hänger med dig i helgen. Sjukt bra snö just nu, så bara kom upp hit så åker vi. Faceshots are back on the menu!

Jag kommer ner till Tokyo den 18e för att hälsa på Mia och få till lite åkning.

Linus, på vilket sätt är hakuba ochh nozawa att föredra före myoko, är det bättre skog, brantare eller mer offpistområden?

Är det någon av er som ska köranågonstans den 19-21a och som vill agera områdesguide och sparringpartner?

Vi tar tacksamt emot åksällskap, orttips såväl som boendetips för en 2- eller 3-dagarstripp från Tokyo! (med tåg eller buss)

/Simon

ytterligare en fråga. Hur ser det generellt ut med möjligheter att hyra några vettiga skidor på plats? Jag är i valet och kvalet om jag ska släpa med ett par Katana ner, jag ska bara vara i Japan i 10 dagar. Finns det bredlagg i alla skidbutiker i orterna eller är det bättre att hyra i Tokyo?

Ski Logik-laggen ser ju riktigt trevliga ut! Finns de att hyra och testa någonstans?

Hej

Tack för svar!

Beek - ska kolla på flyg upp till norra ön, sist jag tittade såg det dock rätt dyrt ut.

Djelo - Simon och jag har bokat in oss på en bussresa till nåt ställe som heter AKAKURA Kanko helgen 26-27 feb. Ingen aning om vad det är för ställe men tror det ligger nära Hakakuba?

Även fått tips att man kan åka till Gala Yuzawa med tåg 70-90min från Tokyo över dan. Nån som vet om det är värt att pröva? Dom verkar ha skrivit ner prognosen något inför denhär helgen så en dagstur söndag skulle kunna vara ett annat alternativ.

Mia

Newstream sa:
Jag kommer ner till Tokyo den 18e för att hälsa på Mia och få till lite åkning.

Linus, på vilket sätt är hakuba ochh nozawa att föredra före myoko, är det bättre skog, brantare eller mer offpistområden?

Är det någon av er som ska köranågonstans den 19-21a och som vill agera områdesguide och sparringpartner?

Vi tar tacksamt emot åksällskap, orttips såväl som boendetips för en 2- eller 3-dagarstripp från Tokyo! (med tåg eller buss)

/Simon
snöförhållandena är bättre på bägge orterna. i hakuba finns mycket brantåkning och nozawa har dessutom fantastisk skogsåkning. det går direktbussar från tokyo så att ta sig dit från tokyo är lätt. har man pengar eller prioriterar tiden rekommenderas shinkansen till nagano sedan direktbuss vidare.

jag kommer vara i nozawa mellan den 20 feb och 2 mars, men törs inte lova nåt då jag har lite jobb att göra!

Newstream sa:
ytterligare en fråga. Hur ser det generellt ut med möjligheter att hyra några vettiga skidor på plats? Jag är i valet och kvalet om jag ska släpa med ett par Katana ner, jag ska bara vara i Japan i 10 dagar. Finns det bredlagg i alla skidbutiker i orterna eller är det bättre att hyra i Tokyo?

Ski Logik-laggen ser ju riktigt trevliga ut! Finns de att hyra och testa någonstans?
feta skidor är inte vanligt i japan på samma sätt som i sverige, men i hakuba finns en bra friåkarscen och butiken rapie har allt mellan himmel och jord vad gäller bc-utrustning. vill du dessutom prova ski logik är butiken en officiell återförsäljare med stort sortiment, även av hyrskidor.

Senast ändrad:
Ohhhhh,da maste jag dra forbi den dar butiken :)
@Mia o Simon..sag till ifall ni kommer hakuba nan dag mellan 21a-27e..drar iofs typ lunch fran hakuba da jag maste va i Kyoto pa kvallen.

Kanske kan overtalas att komma upp torsdag-fre/lor veckan efter frAn Tokyo men flyger till nz den 4e pa kvallen..
Lemme know :D

Svårt val om man ska ta med skidor eller ej. Air China kan tyvärr inte svara på vad det kostar att ta med skidor, det blir en överraskning på plats... Någon med erfarenhet av pris med dem?

Som vår planering ser ut just nu blir det åkning 25-26e i AKAKURA Kanko, tror du det finns några bredlagg att hyra där? Eller finns det någon butik i Tokyo som du vet om har bra plank att hyra ut?

I övrigt avvaktar vi prognosen, ser det bra ut så drar vi dit det är bra helt enkelt. Vore grymt kul om det gick att tajma Nozawa och få till åkning om det passar. Linus, kan man slå dig en signal någon dag för att bolla lite idéer och upplägg vad gäller orter/boenden/skidor etc? Det vore kanonschysst, skicka isf över ditt japanska nummer i ett mail eller något.

Jag ser att prognosen säger att det ska bli varmt i nästa vecka och regna hela vägen upp till toppen, finns det någon japansk snödans att ta till för att omvandla det till snö på bergen?

Newstream sa:
Svårt val om man ska ta med skidor eller ej. Air China kan tyvärr inte svara på vad det kostar att ta med skidor, det blir en överraskning på plats... Någon med erfarenhet av pris med dem?

Som vår planering ser ut just nu blir det åkning 25-26e i AKAKURA Kanko, tror du det finns några bredlagg att hyra där? Eller finns det någon butik i Tokyo som du vet om har bra plank att hyra ut?

I övrigt avvaktar vi prognosen, ser det bra ut så drar vi dit det är bra helt enkelt. Vore grymt kul om det gick att tajma Nozawa och få till åkning om det passar. Linus, kan man slå dig en signal någon dag för att bolla lite idéer och upplägg vad gäller orter/boenden/skidor etc? Det vore kanonschysst, skicka isf över ditt japanska nummer i ett mail eller något.

Jag ser att prognosen säger att det ska bli varmt i nästa vecka och regna hela vägen upp till toppen, finns det någon japansk snödans att ta till för att omvandla det till snö på bergen?
Jag åkte med Air China och då så var det gratis att ta med sig skidorna så länge som packningen totalt vägde mindre än 30 kg. Detta trotts att det stod max 20 kg på biljetten. Jag hade dock närmare 40kg med mig så för de resterande kilona fick jag betala 300kr/kg, men ring till Air Chinas kontor på Arlanda så kan säkert du också få en sån deal att du får ta med dig 10 kg extra...

Kan säga att Niseko inte fått nån snö på ett och ett halvt dygn nu, så det är ganska uppkört på berget, men det har precis börjat dumpa igen så vi hoppas på riktigt fina förhållande till helgen :), Det kommer att bli epic awesome med faceshots i varje sväng, a la Niseko style, så kom hit om ni har möjligheten.

Newstream sa:

no problemo, nu har du mitt nummer så ring när det passar!
akakura kanko har jag inte varit i, men jag ställer mig aningen tveksam till att det ska gå att hitta feta skidor till uthyrning där... :/

edit: vad har du för storlek? eventuellt kan du kanske låna ett par av mig, jag har 27,5.

Senast ändrad:
Lee-nus > Jag har 27,5 på mina pjäxor med yttermått 313mm. Utifall du skulle ha ett par trevliga skidor att låna/hyra ut till mig och det går att lösa praktiskt på något sätt vore det fantastiskt skönt att slippa släpa. Vi planerar att åka 20-21 (Nozawa) samt 26-27e (akakura kanko) som det ser ut just nu.

Jag hoppas att vi kan ses och kanske åka nåt i Nozawa när vi kommer dit, eller kör du film och foto hela tiden? Vad sägs annars om att haka på till akakura kanko helgen efter?

Newstream sa:
Lee-nus > Jag har 27,5 på mina pjäxor med yttermått 313mm. Utifall du skulle ha ett par trevliga skidor att låna/hyra ut till mig och det går att lösa praktiskt på något sätt vore det fantastiskt skönt att slippa släpa. Vi planerar att åka 20-21 (Nozawa) samt 26-27e (akakura kanko) som det ser ut just nu.

Jag hoppas att vi kan ses och kanske åka nåt i Nozawa när vi kommer dit, eller kör du film och foto hela tiden? Vad sägs annars om att haka på till akakura kanko helgen efter?
Ok, har jag ett par ledigt och uppmonterat kan du låna av mig i så fall, jag har samma storlek. Jag har ett par som står i Nozawa nu (Ski Logik Howitzer 186), och ett par Ski Logik Depth Hoar 191 på väg in, men de hinner inte komma förrän mån-tis.

Jag kommer till Nozawa igen den 21 tidigt på morgonen. Då ska jag bara till mitt hotell, byta om, sen drar jag nog ut. Vore kul att åka ihop i alla fall. Tjejen din vet ju hur man kör också! :)
Akakura Kanko har jag ännu inte varit i, jag ska överväga det! Annars är planen att vara i Nozawa fram till den 3 mars!

Kollade just senaste prognosen och det ser inte helt bra ut temperaturmässigt, ska bli varmt under torsdagen och de hotar med regn! Vad tror du om Nozawa, håller sig snön eller blir det bara kladd? ska man välja någon annan ort för åkning denna helg?

Utifall vi drar till Nozawa, finns det möjlighet att testköra Howitzern på söndagen eller måndagen? Vore sjukt kul och intressant att prova dem. När vet du om det finns någon ledig?

Fantastiskt bra film du la upp idag, blir riktigt åksugen! Du får skynda dig dit på måndagen så kör vi, jag planerar att stanna åtminstone till måndag om snön håller sig och vi hittar något ledigt boende. Det verkar riktigt svårt att hitta något lör-sön tyvärr

Newstream sa:
Kollade just senaste prognosen och det ser inte helt bra ut temperaturmässigt, ska bli varmt under torsdagen och de hotar med regn! Vad tror du om Nozawa, håller sig snön eller blir det bara kladd? ska man välja någon annan ort för åkning denna helg?

Utifall vi drar till Nozawa, finns det möjlighet att testköra Howitzern på söndagen eller måndagen? Vore sjukt kul och intressant att prova dem. När vet du om det finns någon ledig?

Fantastiskt bra film du la upp idag, blir riktigt åksugen! Du får skynda dig dit på måndagen så kör vi, jag planerar att stanna åtminstone till måndag om snön håller sig och vi hittar något ledigt boende. Det verkar riktigt svårt att hitta något lör-sön tyvärr
ja, i dalen kan det nog bli milt på torsdag men det lär snöa bra på toppen. temperaturskillnaden är ofta riktigt stor där. jag tror det kvittar om du åker till nån annan ort så länge det inte är långt norrut eller ligger högre beläget. shiga kogen ligger på hög höjd, du skulle kunna överväga det. inte lika roligt ställe dock, och inte lika mycket snö heller.

du kan gå in på mitt hotell och be att få låna howitzern på söndagen, inga problem. säg att jag har skickat dig! hittar ni inget boende alltså? låter ju skitsegt. kontakta turistinformationen!

och tack för feedbacken! ;)

Det gör jag gärna Linus! jag hoppas de släpper skidorna till mig bara :)
Vi får de om vi åker lör eller sön, beror som sagt på prognosen. Vi stannar nog tom måndag hur som helst så jag hoppas vi hinner åka lite tillsammans!

Har du hört något hur varmt det varit idag? Prognosen såg inte så brra ut...

Nu lyfter jag från aröanda om 30 mi

Newstream sa:
Det gör jag gärna Linus! jag hoppas de släpper skidorna till mig bara :)
Vi får de om vi åker lör eller sön, beror som sagt på prognosen. Vi stannar nog tom måndag hur som helst så jag hoppas vi hinner åka lite tillsammans!

Har du hört något hur varmt det varit idag? Prognosen såg inte så brra ut...

Nu lyfter jag från aröanda om 30 mi
Nej, det ska vara milt, men det är det ganska ofta i Nozawa. På tisdag ser det ut att bli en del regn i dalen, tror vi drar till ett annat, högre område då!

Jag förstår. Men det blir Nozawa först hur dom helst för att hämta grejer eller? Vad finns det för alternativA orter som ligger högre, är det niseko då eller?

Jag har fått med en till kille som kommer kajka runt 10v i Japan fr.o.m. Idag. Han är säker sugen på äventyr om du ska iväg framöver och behöver åksäälskap. Han är duktig och kör en del tävlingar o så.

Vi höra när jag är på plats, nu lyfter vi

Newstream sa:
Jag förstår. Men det blir Nozawa först hur dom helst för att hämta grejer eller? Vad finns det för alternativA orter som ligger högre, är det niseko då eller?

Jag har fått med en till kille som kommer kajka runt 10v i Japan fr.o.m. Idag. Han är säker sugen på äventyr om du ska iväg framöver och behöver åksäälskap. Han är duktig och kör en del tävlingar o så.

Vi höra när jag är på plats, nu lyfter vi
Niseko ligger nog inte på högre höjd, men/och det ligger bra mycket längre norrut. Håller man sig inom Nagano och Niigata finns områden i t.ex. Shiga och Myoko som ligger ganska högt.

Jaså, vad heter han? Undrar om det var han som skrev till mig häromdagen...

Bon voyage!

Det kan det kanske ha varit, han heter Jon. Eller XXjonXX har pa freeride tror jag.

Skont att hora att man inte behover dra lagre norrut, det kanske lite meckigt med flyg och grejer for ett par dagar bara.

vi satsar pa Nozawa imorrn eller pa sondag beroende pa om boende loser sig. ska f;rs;ka hitta numret till turistbyran i Nozawa sa ska man val kunna ordna nagot

vi hors snart!

Newstream sa:
Det kan det kanske ha varit, han heter Jon. Eller XXjonXX har pa freeride tror jag.

Skont att hora att man inte behover dra lagre norrut, det kanske lite meckigt med flyg och grejer for ett par dagar bara.

vi satsar pa Nozawa imorrn eller pa sondag beroende pa om boende loser sig. ska f;rs;ka hitta numret till turistbyran i Nozawa sa ska man val kunna ordna nagot

vi hors snart!
Välkommen till Japan! :)

Okej, oavsett lär vi ses på måndag då? Du har mitt nummer, hör av dig om ni behöver hjälp med nåt!

Än så länge är jag bara i Peking, planet går vidare om nån timme... :)

Vi ses på måndag om allt går som det ska. jag har bett Mia rodda med boende och sånt. jag försöker låna dina howitzer på lördag eller söndag om jag kommer åt dem, ska bli grymt kul att testa dem!

Ha det fint!

Tja Linus, vibbar varit i Nozawa o testat idag, tyvärr var det väldigt blandad snökvalitet pga varmt i veckan, men riktigt bra potential! Vi kör här imorn igen men funderar på om man ska testa nåt annat högre på mån för att se hur det klarar sig. Är du sugen på att åka någon annanstans?

Jag var dprecis o lånade dina skidor på hotellet för att testa imorn om det är ok? De ser riktigt fina ut!

Newstream sa:
Tja Linus, vibbar varit i Nozawa o testat idag, tyvärr var det väldigt blandad snökvalitet pga varmt i veckan, men riktigt bra potential! Vi kör här imorn igen men funderar på om man ska testa nåt annat högre på mån för att se hur det klarar sig. Är du sugen på att åka någon annanstans?

Jag var dprecis o lånade dina skidor på hotellet för att testa imorn om det är ok? De ser riktigt fina ut!
Ja, det ska vara varmt framöver också. Vi kommer försöka hålla oss på hög höjd, alt. gå på tur i veckan som kommer. Har ett par andra ställen som vi funderar på att åka till, samtliga ligger på högre höjd, men återstår att se hur det blir. Hur länge är du kvar?

Inga problem, ta en sväng med mina skidor imorgon du!

tjo tjena,hoppas ni fatt lite grymma ak :) sitter antligen pa planet pa arlanda :) hakuba i overmorgon :) ni kan val sla en signal ifall ni kommer forbi dar,e pa powder lodgen till helgen..mata ne!

Tillbaka
Topp