Någon som har besökt NYA FUNÄSDALSBERGET?

hazz1 sa:
Hahaha han menade funäsberget inte ramis MiiZty, Funäs är dope! Parken är den bästa jag har åkt på! ALLTID sjukt välshapad, brukar ej vara hårt och mkt rails . Absoult årets park!
Va? Nej, jag som trodde att R-A-M-U-N-D-B-E-R-G-E-T och F-U-N-Ä-S-D-A-L-E-N stavades exakt likadant. Tänk vad man lär sig nu för tiden. Tack Hazz1 för att du lärde mig stava.

Ärligt talat, det fattade jag väl. Men de som har lite koll vet att de tillhör samma område. Det är inte särskilt lång mellan Funäs och Ramis och den som vill kan köpa liftkort till båda ställena och blanda. Vara ena halvan av veckan i Funäs och andra halvan i Ramis. Allt efter tycke och smak. Det går skidbussar emellan hela tiden under högsäsong.

Därför tyckte jag det kunde passa in att även prata om de nya ställena i Ramis när man överväger att åka till nya delarna av Funäsdalsberget.

MiiZty sa:
Toppstugan i Ramundberget ska bli klar i år! Ska lätt dit! Den kommer inte ligga vid Afterski 1000, utan mitt emellan Osthangliften och Solliften som jag fattat det. Ska bli riktigt schysst att kunna ta en paus i backen med solen i nacken (det rimmade GARV).

Har ni sett de nya husen i Osthang då? De är riktigt feta. Ska försöka hitta bilder på dem och lägga in. Det är där man ska bo alltså. Nybyggda, lyxlägenheter till schysst pris, mitt i en off pist. Man kör skidorna rakt in genom dörren.
de nya lägenheterna/stugorna nu nämner är ren skit för områden, och hatade av såväl ägare av de vanliga, klassiska röda stugorna, som folk nere på byn. vem vill ha funkishus à la sthlm på ett ställe som ramundberget annat än stockholmare? nej, riv skiten säger jag.

i övrigt håller jag med dig.

hazz1 sa:
de nya lägenheterna/stugorna nu nämner är ren skit för områden, och hatade av såväl ägare av de vanliga, klassiska röda stugorna, som folk nere på byn. vem vill ha funkishus à la sthlm på ett ställe som ramundberget annat än stockholmare? nej, riv skiten säger jag.

Haha, du verkar ha koll. Visste du att det mesta i Ramundberget är finansierat av olika stockholmare? Utan Stockholm hade Ramundberget fortsatt vara vad det var för flera år sedan. Men jag kan förså hur du menar, de ser inte ut som "traditionella" stugor. Tycker dock inte likadant som du. Varför måste hus se exakt likadana ut i fjällen? Vem har satt den standarden? Jag gillar de nya husen, de är gjorda av material från bygden och är dessutom byggda en bit ifrån själva området och på så sätt håller en mer naturnära profil än stugorna nere omkring Fjällgården. Dessutom undrar jag var du får infon om att det är hatat av alla. Har hört både positiva och negativa kommentarer om de nya husen.

Senast ändrad:
MiiZty sa:
hazz1 sa:

Haha, du verkar ha koll. Visste du att det mesta i Ramundberget är finansierat av olika stockholmare? Utan Stockholm hade Ramundberget fortsatt vara vad det var för flera år sedan. Men jag kan förså hur du menar, de ser inte ut som "traditionella" stugor. Tycker dock inte likadant som du. Varför måste hus se exakt likadana ut i fjällen? Vem har satt den standarden? Jag gillar de nya husen, de är gjorda av material från bygden och är dessutom byggda en bit ifrån själva området och på så sätt håller en mer naturnära profil än stugorna nere omkring Fjällgården. Dessutom undrar jag var du får infon om att det är hatat av alla. Har hört både positiva och negativa kommentarer om de nya husen.
givetvis ägs många av stugorna och lägenheterna i ramundberget av stockholmare, det är det ingen som sagt nåt annat om. däremot förstör det både trivselkänslan och boendemiljön för min del och många andras, kanske framför allt de andra som bor i området och vill ha fjällkänsla. husen i sig är det inget fel på, jag gillar funkis, men det sabbar området imo.
personligen har jag aldrig hört någon uttrycka sig i positiva ordalag om husen, annat än husen som sådana, om du förstår. så, mitt aningen hetlevrade uttalande grundar sig på detta.

Husen är säkert jättemysiga att bo i om man är lagd åt det hållet, men som de andra säger förstör de de fjällkänslan... Dessutom får man ofta onda blickar från ägarna när man skråar över/förbi deras tomter. Vad tror man om man bygger hus mitt nedanför ett av sveriges bästa liftnära offpistområde!

Jarle sa:
Husen är säkert jättemysiga att bo i om man är lagd åt det hållet, men som de andra säger förstör de de fjällkänslan... Dessutom får man ofta onda blickar från ägarna när man skråar över/förbi deras tomter. Vad tror man om man bygger hus mitt nedanför ett av sveriges bästa liftnära offpistområde!
givetvis kan jag bara instämma i detta. smäller man upp en massa avspärrningar precis där man kommer ner från laputa etc. får man finna sig i att hamna i skottelden. :)

Lee-nus sa:
Jarle sa:
givetvis kan jag bara instämma i detta. smäller man upp en massa avspärrningar precis där man kommer ner från laputa etc. får man finna sig i att hamna i skottelden. :)
Lee-nus: Vad menar du med avspärrningar? Var då? Dem har inte jag sett.

Jarle: Asså, vad det är för ägare som köpt tomterna av de som byggde lägenheterna har ju visserligen inte med saken att göra. Vissa kanske inte trodde det var så använt, men det får de ju acceptera. Men jag kan ju knappast tänka mig att alla ägare där skulle ha något emot att backen används till det den var gjord för. Så länge man inte åker rakt in i husen. Dessutom måste väl samtliga fjällstugor i området klassas som "byggda mitt i området", så varför dessa skulle skilja sig från mängden där får du nog förklara lite närmre.

Tycker också de nya husen ser jävligt tråkiga ut och förstör karaktären på området. Men det blir ju mycket billigare att bygga på det sättet än att bygga traditionella fjällhus med 8 tums timmer och torvtak.

MiZty: Varför tar vi inte och smäller upp ett köpcentrum mitt inne i funäs också :) Eller kanske ett höghus i Kåvan?
De skiljer sig på det sättet att de sur ut att vara hämtade från Hus & Hem, inget fel på det men jag tycker inte att de passar in. Tycker dock att de ska få ligga kvar, tycker de kunde byggt annorlunda bara.. Nu finns de ju där iaf så.. man behöver ju bara se dem 30 sek åt gången ;)

Jarle sa:
MiZty: Varför tar vi inte och smäller upp ett köpcentrum mitt inne i funäs också :) Eller kanske ett höghus i Kåvan?
De skiljer sig på det sättet att de sur ut att vara hämtade från Hus & Hem, inget fel på det men jag tycker inte att de passar in. Tycker dock att de ska få ligga kvar, tycker de kunde byggt annorlunda bara.. Nu finns de ju där iaf så.. man behöver ju bara se dem 30 sek åt gången ;)
Haha, ja du. Det hade varit något. Men det är nog inte långt ifrån. De bygger så knakar i Funäs, så akta dig, de kanske tar dig på orden ;)

Men ärligt talat så är det verkligen en smaksak vad man tycker är snygg och vad man inte tycker är snyggt. Jag tycker vanliga timmerstugor med svenssoninredning också är exploatering. Jag menar, vem bestämde att IKEA-inredning och 90-talsbyggen är "genuint"? Det genuina är, om man ska vara krass, de gamla samebyggnaderna, fäbodarna och de öppna betesfälten. Dessa var där först, utan liftsystem och 90-talsinredningar. Men nu finns de där, och vem av er skulle vilja vara utan schyssta åk i Ramis eller Funäs... på samernas bekostnad?

Anledningen till att jag argumenterar här är för att jag tycker att diskussionen fick lite märkliga proportioner, när man börjar ta upp argument som inte håller. Jag menar, vad har tex Pimpelgas för belägg för att timmerstugor med gräs på är dyrare? Har han siffrorna för de olika byggena, eller var det bara ytterligare ett argument som inte håller? Jag tror inte timmerstuga med gräs på och billig IKEA-inredning i furu är billigare än hus som blivit designat av inredningsarkitekter mm. But that's just me.

MiiZty sa:
Anledningen till att jag argumenterar här är för att jag tycker att diskussionen fick lite märkliga proportioner, när man börjar ta upp argument som inte håller. Jag menar, vad har tex Pimpelgas för belägg för att timmerstugor med gräs på är dyrare? Har han siffrorna för de olika byggena, eller var det bara ytterligare ett argument som inte håller? Jag tror inte timmerstuga med gräs på och billig IKEA-inredning i furu är billigare än hus som blivit designat av inredningsarkitekter mm. But that's just me.
Vem har snackat om IKEA? Är väl ganska självklart att handbilade timmerhus är dyrare än hus med regelstomme? Tyvärr är det för dyrt att bygga traditionellt för de flesta svenska fjällstugeköpare och det finns knappt några som bygger så i sverige längre. I vårt västra grannland finns mer pengar och där går det fortfarande att hitta leverantörer av "riktiga" fjällstugor. Kolla tex:
http://www.mesterlaft.no//?side&bilder=design

Jarle sa:
Hahahha, ja, dom kanske ska bygga om "kjåsken" till Seven eleven?

MiiZty: Jag vet att det byggs som attan och det ser jag bara positivt, gjorde senaste säsongen där och kommer också vara där nästa, du är välkommen in i lifthyddan på berget för en kopp kaffe. Men låt nymodigheterna och de "modernare" lägenheterna hålla sig till Berget och de nybygnationer som redan pågår där fortgå men försök hålla kvar den fjällkänslan som finns i de kringliggande systemen. Berget kommer ju bli "modernt" och fräscht, jag hoppas bara att detta håller sig till de redan planerade ställen, t.ex. väster om berget där det inte stör byn, och inte förstör Funäsdalen. Åre är ett praktexempel på hur jag inte vill att det ska bli.

Hazz1: Den dagen du får ägarn där till att bli 7eleven kommer Jocke Nyberg spränga Hamras driva ned på den ;)

Senast ändrad:
Jarle sa:
MiiZty: Jag vet att det byggs som attan och det ser jag bara positivt, gjorde senaste säsongen där och kommer också vara där nästa, du är välkommen in i lifthyddan på berget för en kopp kaffe. Men låt nymodigheterna och de "modernare" lägenheterna hålla sig till Berget och de nybygnationer som redan pågår där fortgå men försök hålla kvar den fjällkänslan som finns i de kringliggande systemen. Berget kommer ju bli "modernt" och fräscht, jag hoppas bara att detta håller sig till de redan planerade ställen, t.ex. väster om berget där det inte stör byn, och inte förstör Funäsdalen. Åre är ett praktexempel på hur jag inte vill att det ska bli.

Hazz1: Den dagen du får ägarn där till att bli 7eleven kommer Jocke Nyberg spränga Hamras driva ned på den ;)
Jarle: Ja, Åre känns ju långt borta. Tror inte att det är någon som vill ha det och inte heller strävar efter det. Jag tycker också vi ska bevara en fjällkänsla, hålla byggnaderna till "fritidshusbygge" mm. Vi har bara olika åsikter om vad som ÄR fjällkänsla. Men jag kommer gärna in på en kopp, och diskuterar vad som är modernt och vad som är exploatering ;). Kommer vara mycket i området i vinter om jag får bestämma. Får se vad min plånbok säger bara... men det blir åtminstone nyår och öppningshelgen.

Pimplegas: Eh, jag trodde du jämförde med de andra husen i Funäs/Ramis. Men nu börjar du prata om Norge. Hur många hus har du byggt? Vilka av dem var i timmer och vilka var regelstomme? Dessutom, igen... kolla upp dina fakta innan du klagar. De nya husen i Osthang är byggda i massivträ. Du får tycka att de är hur fula som helst, det är en åsikt, och tycke om smak, precis som de som tycker att viss typ av konst är fult. Men omdu vill prata fakta så håll dig till riktiga fakta.

Tillbaka
Topp