Någon som har köpt ut sina skidor efter hyrning?

MoaK

Ny medlem
Hej!

Tänkte kolla om det är någon som har erfarenhet av att ha köpt ut sina hyrskidor nere i Alperna. Har hört att man kan göra det. Pjäxor och skidor. I så fall: vad ligger det på för pris att köpa ut det?

Mvh Moa K

Tjaa, vad kostar en begagnad bil?

Mot nypriset så kan priset ha minskat med sisådär 20-80%, beroende på skick, modell och så vidare.

Att köpa uthyrningspjäxor är som att betala pengar för att få maginfluensa. Uthyrningspjäxor är enbart försvarbart för växande barn som åker lite, eller vuxna som vill pröva på skidåkning en gång eller två.
Om man åker åtminstone vartannat år, ser jag inga som helst anledningar till att inte bränna en 3-4 eller kanske 5 loppor på ett par rejäla pjäxor som är rätt tillpassade efter dina fötter. (Lästning av skal + formgjuten sula, den där hokuspokusmaskinen med värmning som sportbutikerna kör med ger dig inte mycket)
Men köp dem hos en skidbutik, inte en sportbutik. De kostar lika mycket på båda ställena, men hos skidbutiken får du pjäxan korrekt anpassad efter din fot.

Har för mig att de brukar dra av uthyrningskosnaden så du får du nya lagg och pjäxor priset blir som om du köper nytt.

I början av en säsong är det fullt pris på uthyrnings utrusning, de ska ju hyras ut hela säsongen. I slutet av en säsong är det nedsatt pris men jag tycker inte det överväger det faktum att skidorna har förmodligen nyttjats till max. Jag har försökt många gånger och köpa uthyrnings prylar och det brukar vara skandalösa priser och man kan se hur slitna ex skidor brukar vara

Mitt råd köp ej köp nytt på rea.

Glömde tillägga att uthyrningsskidor har alltid uthyrningsbindningar (ifall inte butiken byter ut dem)

Vissa typer börjar glappa efter en tid, många är tunga som bly, och flera typer gör inte skidan riktigt rättvisa (speciellt lite bättre skidor)
Skidan kommer alltså att upplevas bättre om du får en riktig bindning på. Uthyraren brukar dock göra med argumentet att de är lätta att ställa om ifall flera personer vill använda paret. De glömmer dock ofta att nämna att det är rätt viktigt att ställa in DIN-inställningen och förspänningen korrekt, (vilket 90% av sveriges skidåkande män anser sig ha benkoll på - medans de inte har en suck...)

Nu är det dags för en bitter man att gå och läga sig här...
God afton.

vill även lägga till att ju mer avancerad utrusning du finner er på uthyrningen desto vassare skidåkare är det som har hyrt laggen. Man kan hitta bra grejer hos välsorterade butiker men som sagt bra åkare klämt på dessa.

Skidor på uthyrning slipas ofta ofta nästan varje dag för att behaga kunden, belag och stålkanter försvinner.

Har jobbat i en uthyrning flera säsonger, tyckte inte alls att det var något fel på den utrustning vi sålde ut.

Priset till kunden vart oftast inköpspris minus 30 %, dvs våra inköpskostnader.
Sen så slipas inte skidorna något under säsongen, bara vallas.

En full prep med belagfixning samt slip och vallning gjordes innan dom såldes iväg.
Demobindningar brukar behöver inte vara dåliga på något vis, men oftast finns inte dom bra i uthyrningarna, bara dom billiga.
Detta är dock väldigt inviduellt i alla uthyrningar.

Problemt är dock att det inte brukar va så avancerad utrustning som finns i hyran, så därför är det oftast bäst att köpa nytt, eller på rea.

Senast ändrad:
Okej! Tack för svar!

Anledningen till att jag funderar är för att det är första gången jag ska köpa ett par skidor. Har tidigare bara hyrt och det har gått fint. Det jag är rädd för om jag köper pjäxor och skidor här hemma i Sverige är att de inte kommer kännas bra när jag väl har åkt några dagar därnere. Vad gör jag då? På tidigare resor när jag har hyrt så har jag ju bara fått komma in o byta pjäxorna om de inte känts helt bra. Det kan jag ju inte göra med köpta hemifrån.. Det jag tycker är svårt är att pjäxan inte behöver kännas likadant då man provar den första gången och efter 2-3 dagar i backen etc. Förutom de grundliga tipsen om hur en pjäxa ska sitta, hur känner ni av att pjäxan sitter bra? Och om den inte sitter bra efter några dagar i backen, vad gör ni då? Tycker det är jättesvårt.. Men tur att några vänliga huvuden tar sig tid att svara här..Tack!

MoaK sa:
Okej! Tack för svar!

Anledningen till att jag funderar är för att det är första gången jag ska köpa ett par skidor. Har tidigare bara hyrt och det har gått fint. Det jag är rädd för om jag köper pjäxor och skidor här hemma i Sverige är att de inte kommer kännas bra när jag väl har åkt några dagar därnere. Vad gör jag då? På tidigare resor när jag har hyrt så har jag ju bara fått komma in o byta pjäxorna om de inte känts helt bra. Det kan jag ju inte göra med köpta hemifrån.. Det jag tycker är svårt är att pjäxan inte behöver kännas likadant då man provar den första gången och efter 2-3 dagar i backen etc. Förutom de grundliga tipsen om hur en pjäxa ska sitta, hur känner ni av att pjäxan sitter bra? Och om den inte sitter bra efter några dagar i backen, vad gör ni då? Tycker det är jättesvårt.. Men tur att några vänliga huvuden tar sig tid att svara här..Tack!
Den pjäxan som du provar dig fram tills den känns bra - den är i regel 1-3 nummer för stor.
Förutom att det är en lågbudgetpjäxa med ganska kassa egenskaper, gör den för stora storleken att pjäxan blir kall och du kan få kramp i tårna.
Hos en riktig skidbutik gör man en bedömning av din fottyp och mäter din fot noggrant, sen får du enbart prova de modeller som kan tänkas passa din fot.
Eftersom du har hyrt tidigare och inte kört med "riktiga" pjäxor kommer dina nya pjux kännas helknasiga, och väldigt mkt för små. Efter nån veckas åkning kommer du troligtvis vara frälst. Om du inte skulle vara 100% nöjd med pjäxan efter en tids åkning, kan du alltid springa tillbaka till skidbutiken och få det tillfixat. En bra skidbutik kan trolla rätt mycket med pjäxor, en sportbutik kan oftast inte göra ett skvatt.

Du frågade hur en pjäxa ska sitta - för det första ska pjäxan vara så liten som möjligt. Glöm gympadojja-känslan. Tårna ska ta i där fram. (Exempel, mina fötter är 28,4 resp 28,7cm långa - därför köra jag storlek 28,5cm. Tajt e gött!) Anledningen till detta är att du inte ska behöva spänna fast din fot i pjäxan. Om pjäxan sitter som ett smäck behöver du inte spänna fast dig hårt, du behöver bara stänga pjäxan - då får du fin blodtillförsel i foten, fossingen håller sig varm och fin och du minimerar risken för kramp. (Således - en storlek större pjäxa blir kallare och ger mer kramp - helt tvärt om mot att köpa skor)
Passformen ska var som om att du ställde dig i ett skal och sen häller du gips i pjäxan. Tänk dig hur gipset flyter ut runt fötterna och stelnar, det blir inget utrymme kvar någonstans. Snortajt!
Glöm inte en formgjuten sula som anpassas efter din fot, den gör underverk i pjäxan. Glöm inte ett par supertunna skidstrumpor i merinoull.

Så, mitt råd till dig är att lägga större delen av budgeten på ett par svindyra pjäxor, slå på stort, och sen har du ett par grymma pjäxor du kommer ha en lång tid. Ett par vettiga pjäxor går på 3-5 000kr, plus formgjuten sula 800kr. (Lyxalternativen sträcker sig upp mot 8-9000kr) Åker du normalt mycket kan du ha dem i säkert 10 år utan problem.

Skidor däremot, satsa på rean. Glasfibern i skidor mattas av mycket åkning, generellt sett är uthyrningsskidor inget du ska jaga runt efter. MEN, man kan hitta guldkorn där om man vet vad man ska leta efter.
Mitt tips är att satsa på rean som kommer nu snart i höst. Butikerna får in nya fina grejjer, men har alltid kvar nån skida som är årets modell men med fjolårets målarfärg, brukar bli finfina priser på dem!
Skidor är betydligt mer slit-och-släng vara än pjäxor, de åldras snabbare, och är mindre viktiga för att bli en duktig skidåkare. SÅ, lägg krutet på grymma pjäxor, och dammsug skidbutikerna efter en fjolårsskida som du gillar.

koppen89 sa:
Har jobbat i en uthyrning flera säsonger, tyckte inte alls att det var något fel på den utrustning vi sålde ut.

Priset till kunden vart oftast inköpspris minus 30 %, dvs våra inköpskostnader.
Sen så slipas inte skidorna något under säsongen, bara vallas.

En full prep med belagfixning samt slip och vallning gjordes innan dom såldes iväg.
Demobindningar brukar behöver inte vara dåliga på något vis, men oftast finns inte dom bra i uthyrningarna, bara dom billiga.
Detta är dock väldigt inviduellt i alla uthyrningar.

Problemt är dock att det inte brukar va så avancerad utrustning som finns i hyran, så därför är det oftast bäst att köpa nytt, eller på rea.
Har jobbat på ett gäng uthyrningar både i Alperna och i Sverige och vi har slipat skidora flera gånger under säsongen om det har behövts så att de inte är slipade är inte sant. Tror det beror på var man jobbar och vilket klientel man har.

Och de flesta butikerna i Alperna har riktigt fina skidor.

Inte slipa skidorna på en hel säsong i en uthyrning? Hur många kunder hade ni på en säsong? 10?

Snödjup

Tillbaka
Topp