Någon som testat Völkl One?

• Trådstartare Trådstartare fcb
  • Start datum Start datum

fcb

Aktiv medlem
Någon som har åkt på Völkl One och kan dela med sig av erfarenheterna?
Hur funkar de offpist, skog, pist osv?

Tänkte byta ut mina Gotama som jag åker överallt med och undrar om även One skulle fungera på hela berget?

/fcb

Senast ändrad:
Hallå
Jag körde hela förra säsongen på ett par One 186cm.
Jag var innan jag fick dem lite less på skidåkning, åkte vid fina dagar och mest för att komma ut lite, hade för 2 år sedan fler cykeldagar den vintern än skiddagar.

Men fick tillbaka skidglädjen med dem, åkte över 40 dagar på dem och gillar dem skarpt, funkar hur bra som helst i Åre där jag bor på hela berget, klart de inte carvar som en riktig pistskida men de sitter bra på alla fören, som sagt gillar dem skarpt.
Något minus, det skulle vara att ibland kan fullrocker vara lite hårt, man står platt på marken och det kan kännas i fötterna, och vid vissa fören så är de lite konstiga i beteendet, men om du har de nyare Gotamerna så vet du vad jag menar...

Du kommer bli nöjd, lovar det

Hej
vilken bra morgonläsning du delar med dig:), är precis vad jag är ute efter en roligare skida.

Det blir ju trots allt en del åkning i pisten med vare sig man vill eller inte o då vill ja inte åka runt bara på sladd även om det med är kul ibland.

Kan man stå på i pisten (förutsatt att man lägger de ordentligt på skär), funkar riktigt bra med Gotaman o jag tappar sällan skäret bara jag trycker till?

Hur beter den sig i snabba svängar på baksidan?

Har du turat med dem?

Men det är just en lekfullare skida jag är ute efter utan att tappa allt det andra:). Åker också en hel del i Åre blandat med Chamonix, Alperna och Italien och det lär förhoppningsvis bli så i år med.

Tack så länge

/fcb

Tack för svaren allihopa, och en mycket bra sida.

Ska fundera lite till men har i princip redan bestämt mig för ett par 186-or.
Skriv gärna mer om ni själva har testat, speciellt om det i andra inlägget jag skrev.

Tyskland nästa vecka och kolla marknaden...

Hallå igen

Ja, du kommer bli nöjd, det kan jag lova. Fartstabila är svårt att säga om de är, körde senast på ett par RTM85 och innan det på Mantra, så gemfört med dem så är One inte lika stabil, men har inte känt mig rädd någongång på dem, så de står pall för mycket fart.

Varför köpa från Tyskland? Du hittar dem billigare i Sverige, känns onödigt att köpa dyrare skidor än vad man kan, dessutom utomlands...

Kollade nu på ditt andra inlägg, de sitter på ren is, så kantgrepp är inget att oroa sig för

De e skitsköna har haft gotamor med, skulle säga att one är som en gotama bara lite lekfullare
rekommenderar dem starkt!

fcb sa:
Hej
.

Det blir ju trots allt en del åkning i pisten med vare sig man vill eller inte o då vill ja inte åka runt bara på sladd även om det med är kul ibland.

Kan man stå på i pisten (förutsatt att man lägger de ordentligt på skär), funkar riktigt bra med Gotaman o jag tappar sällan skäret bara jag trycker till?

/fcb
Völkl One är byggd för att köras på sladd och inte på skär, värt att notera :P

Hej

det är precis de svaren jag hoppades på:D:D.
Ska ändå till Munchen nästa vecka så tänkte passa på och kolla in sport conrad som ligger några mil bort.

Kunde få de med salomon guardian 16 för 6200:- via sidan (frakten på 150kr skulle de bjussa på), 5-700 billigare i butik har jag hört. Ska gå lite mer på tur(inget jätteavancerat) och kanske fastnar för det o då har jag en just bindning.

Tror mig ha kollat igenom de mesta av hemma marknaden både web och butiker men inte kommit i närheten av priserna på conrad...kan ju så klart ha missat något smultronställe så tar tacksamt emot alla tipps.

/fcb

Hej

tänkte kolla om det är någon som har något intressant att tillägga o skidan som inte redan nämnts?
Funkar de som en everyday skida eller blir den enorma rockern ett problem när det mjuka uteblir?

Tillbaka
Topp