Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Någon som vill guida i Engelberg
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Almen1" data-source="post: 1198073" data-attributes="member: 46316"><p>Ett förslag kan vara att man får till en grupp.</p><p>I Engelberg åkte vi med <em>Dan</em> Loutrel (Certifierad guide) och i Andermatt med Christian Edelstam (Certifierad guide). Bra deal för alla. Guiderna fick en full dagslön, och vi delade några fler på kostnaden (ca 1200kr/pers har jag för mig).</p><p>I Fieberbrunn hade vi en certifierad lokal guide (Marcus), och var del av grupp. Kostnad ca 600kr/pers. </p><p></p><p>Prisskillnad beroende på land, och anställningsform. </p><p>Vi har åkt in oss första dagen, och haft guide dag två eller tre. Vi har sedan hittat bättre själva, och njutit av en bättre upplevelse återstående dagar, och åkt delar av de guidade åken själva (De som vi fick som tips att åka själva, de med mindre lutning än 30grader, självklart har vi varit kapabla att söka, gräva och återfinna kamrater etc etc). Inom gruppen har vi god kunskap om prehospitalt omhändertagande, riskbedömning, och akutsjukvård, liksom erfarenhet av berg/skidbestigning/klättring. </p><p></p><p>På ett nytt ställe är man dock 2:a, och lokal erfarenhet är otroligt viktig (vad har hänt tidigare, svaga lager, rimfrost?, sockersnö?, skare? andra faktorer...?</p><p>Hur såg glaciären ut innan snöfallen? (i.e Steinberg) var sprickorna stora som garageportar..? Mao, skall man välja en certifierad guide som bott på orten från början av säsong (lokal), eller tillrest från annat land...? (nästa nivå på frågeställning..)</p><p></p><p>Var försiktiga, -hellre safe then sorry...</p><p></p><p>Jag håller med om att tonen skall vara respektfull. Vi har alla våran erfarenhet, och vi skall försöka hjälpa vandra istället för att kritisera och klanka.</p><p>Det mer hedersamt att hjälpa, fråga, ge tips, och kanske om den andra parten är helt oresonlig, -lägga ned, och låta hen lära av livets hårda skola....</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Almen1, post: 1198073, member: 46316"] Ett förslag kan vara att man får till en grupp. I Engelberg åkte vi med [I]Dan[/I] Loutrel (Certifierad guide) och i Andermatt med Christian Edelstam (Certifierad guide). Bra deal för alla. Guiderna fick en full dagslön, och vi delade några fler på kostnaden (ca 1200kr/pers har jag för mig). I Fieberbrunn hade vi en certifierad lokal guide (Marcus), och var del av grupp. Kostnad ca 600kr/pers. Prisskillnad beroende på land, och anställningsform. Vi har åkt in oss första dagen, och haft guide dag två eller tre. Vi har sedan hittat bättre själva, och njutit av en bättre upplevelse återstående dagar, och åkt delar av de guidade åken själva (De som vi fick som tips att åka själva, de med mindre lutning än 30grader, självklart har vi varit kapabla att söka, gräva och återfinna kamrater etc etc). Inom gruppen har vi god kunskap om prehospitalt omhändertagande, riskbedömning, och akutsjukvård, liksom erfarenhet av berg/skidbestigning/klättring. På ett nytt ställe är man dock 2:a, och lokal erfarenhet är otroligt viktig (vad har hänt tidigare, svaga lager, rimfrost?, sockersnö?, skare? andra faktorer...? Hur såg glaciären ut innan snöfallen? (i.e Steinberg) var sprickorna stora som garageportar..? Mao, skall man välja en certifierad guide som bott på orten från början av säsong (lokal), eller tillrest från annat land...? (nästa nivå på frågeställning..) Var försiktiga, -hellre safe then sorry... Jag håller med om att tonen skall vara respektfull. Vi har alla våran erfarenhet, och vi skall försöka hjälpa vandra istället för att kritisera och klanka. Det mer hedersamt att hjälpa, fråga, ge tips, och kanske om den andra parten är helt oresonlig, -lägga ned, och låta hen lära av livets hårda skola.... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Någon som vill guida i Engelberg
Tillbaka
Topp