Någon som vill guida i Engelberg

Gazza1

Aktiv medlem
Vi är två par i 30 års åldern som ska vara i Engelberg 25:e jan till 1: februari.
Jag tänkte kolla om det är någon boende/säsongare i Engelberg som är sugen på att tjäna några kronor och guida oss 4 i offpisten.
Vi är alla vana och duktiga åkare med all utrustning men har aldrig tidigare varit i Engelberg.
Vi tänkte oss att ett par dagar borde räcka. Söndagen och måndagen exempelvis.
Någon intresserad får gärna höra av sig eller om ni har tipps på någon duktig guide som inte tar betalt för en halv förmögenhet.

Gazza1

Aktiv medlem
De tar "en halv förmögenhet" pga av kompetens. Konstigt att allt annat kan kosta pengar men ni vill lägga era liv i random skibums händer...
De tar en halv förmögenhet eftersom allting i Schweiz kostar en halv förmögenhet. Jag har inget emot att betala för kompetens men närmare 7000kr per dag för 4 pers är allt annat än rimligt i min ögon. 14000 kr för 2 dagar för oss 4 är ett extremt högt pris.

Jag behöver enbart någon med god lokalkännedom då jag ändå inte kommer koppla ur mina åsikter vad gäller lavinfara.

Du kanske tycker det är ett rimligt pris och då får du tycka det. Hade det varit avancerad klättring och annat inblandat då börjar det bli en annan sak. Jag däremot är inte villig att betala de summorna för sidecountry guidning.

termons

Aktiv medlem
Bara så ni vet så kan er "guide" hamna i fängelse om hen guidar off piste utan att vara certifierad. Gör er själva en tjänst, betala för en riktig guide, eller köp en guidebok så riskerar ni ingen annans skinn än ert eget.

https://www.swissinfo.ch/eng/extreme-sports_government-tightens-rules-for-swiss-mountain-guides-/44720342

Ännu en orsak att inte åka i Schweiz👍

niillle

Medlem
Kan inte uttala mig om guidepriserna i Schweiz, men har i Frankrike och Italien betalat mellan 330-450 EUR per dag. Vilket jag tycker känns rimliga priser. Dyrast var i Valdisere och billigast i Gressoney.

chrtur

Aktiv medlem
En Schweizisk lönesättning är inte detsamma som en svensk, fransk eller italiensk även om båda personerna gör samma sak, oavsett yrke? En Schweizare kan "inte" inte arbeta och bo i Schweiz med en fransk lön. Det går inte ihop....och likväl om ni börjar att jämföra länder emellan och kostnader för bergsguider. Har man åkt till det "dyraste" alp-landet så får man utgå från det helt enkelt, eller så byter man sitt resmål?

Om ni sedan vill fiska efter guider utan relevant certifikat så gör ni något olagligt den dagen ni står ute i bergen med den personen, oavsett Alpland, och sätter den personen verkligen i "skiten" om något skulle hända (inklusive er själva).

Hawk100

Aktiv medlem
Precis som det är idiotiskt att köra för fort (man kan dö då med), köra moppe/mc utan hjälm bara för att man är utomlands, mecka med elen hemma utan behörighet osv......
Ändå gör vi det om och om igen!!
Och hör o häpna folk dör även när de åker med guider och tom svenska guiders gäster hamnar i laviner då o då!!
Självklart är det bäst att hyra en guide men det är ju inget nytt påfund att snoka rätt på en skibum-bar o snacka lite med bartendern för att få kontakt med någon som kan visa lite off-pistrepor för några hundralappar och en öl eller två......
Livsfarligt??? Förmodligen om du frågar den som lever på att jobba som guide, men förmodligen inte i verkligheten.....
Kram kram!! :love:

chrtur

Aktiv medlem
Faktum kvarstår att du håller på med en olaglig aktivitet och jag tror nog ingen försäkring täcker olagliga aktiviter, puss och kram! 😘

Att åka och lägga ansvaret hos en helt okänd främmande icke-certifierad person i en risk-terräng går för mig inte ihop....? Oavsett hur jag vrider och vänder på det?

Senast ändrad:

Hawk100

Aktiv medlem
Du har absolut rätt logiskt och moraliskt......
Men hur blir det om man tex följer andras spår, eller har läst om en tur i en guidebok osv??? Eller hakar på några som man surrat med i liften eller kanske träffat på after-ski dagen innan. Blir det säkrare då? Även då måste man använda sitt personliga omdöme och sina (eventuella) lavinkunskper....
Och om man mot all förmodan skulle råka ut för en olycka när man följer en ”icke certifierad guide”, varför skulle man då berätta att man betalt för ”svartguidning”??

chrtur

Aktiv medlem
I dina första exempel med fortkörning och el så är det ju du själv som gör det. Det går att likställa med att du åker offpist själv. Frågan är ju om du låter en främmande person skjutsa dig över hastighetsbegränsningen eller monterar elen hemma hos dig?

Var och på vem lägger man ansvaret?

Om du följer spår eller tar in information från böcker förstår jag inte hur det är relevant till ursprungsfrågan?

För att besvara sista delen så kommer man alltså överens att om det händer en olycka så får detta inte komma fram? Det kan man ju säkert göra, men hör ni inte hur det låter?

Undrar vad trådstartaren jobbar med och att det är vanligt att jobba på det sättet i hans yrke?

Senast ändrad:

niillle

Medlem
En Schweizisk lönesättning är inte detsamma som en svensk, fransk eller italiensk även om båda personerna gör samma sak, oavsett yrke? En Schweizare kan "inte" inte arbeta och bo i Schweiz med en fransk lön. Det går inte ihop....och likväl om ni börjar att jämföra länder emellan och kostnader för bergsguider. Har man åkt till det "dyraste" alp-landet...
Min avsikt var bara att dela med mig av vad jag betalat för guide i alperna. Tog ingen hänsyn till att Schweiz är dyrare :)

lmk30

Aktiv medlem
Kanske hade varit enklare att efterfråga lokala åkkompisar i området att åka med mer informellt utan betalning osv. Annars hamnar man ju i en lite risky sits.
Själv åker jag alltid med certifierade guider om jag anlitar någon men det blir också bara på ställen där jag anser mig ha råd med den lokala prisbilden...

carl_couloir

Aktiv medlem
Man får vad man betalar för, den som är dum nog att inte inse risken och konsekvensen med att jobba som "svart" guide gör nog inte heller dom bästa bedömningarna på berget!!!

Att ha "sparat" halva kostnaden när allt går åt helvete är en klen tröst......

rabbit

Aktiv medlem
Jag förstår inte alla påhopp i den här tråden.
Ett av många exempel: "De tar "en halv förmögenhet" pga av kompetens. Konstigt att allt annat kan kosta pengar men ni vill lägga era liv i random skibums händer..."

De fyra som startat tråden kanske har kompetens?
De kan lika gärna vara gamla extrem-NM-rävar som har jobbat som pistörer i kanada i flera år men aldrig varit i Engelberg och tycker det vore kul att åka med några bummare och få lite rundtur, ta några öl och snacka bummar-minnen?

Men istället tas det för givet att dom är inkompetenta och dumsnåla och skall klankas ner på!?
Skäms på er! Vill ni själva bli bemötta på det sättet? :D

chrtur

Aktiv medlem
Ibland är sanningen för rak 😘

Jag är delvis partisk men tycker det också är så intressant att se hur människor tänker i frågan? Tycker inte att jag ifrågasätter deras kompetens eller klankar ned på dem. Tycker du det?

KaitsuH

Aktiv medlem
Nu, fy helvete! Jag har åkt på Alperna sedan 90-talet, men har haft råd för rejäla guider bara 3 gånger. För dyra för oss. Nu tycks det vara så, att rika smart ass människor skriker här allt för mycket. Vi är inte rika, vi kan inte hyra nån guide varje gång, när vi åker på nåt nytt ställe!

Vi har sniikat /följt efter guider för nån betald gruppe i ST. Anton, följd skidbummar i Andermatt, betalt några öl för skidbummar, etc. Men vi har lärt oss med så viss nästan alla router i St. Anton, och också i Zillertal.

Om ni är rika, ta absolut en certifierad guide. Om inte, gör det nåt annatvis...

Vad det Maria Antoinette som sade, när människorna klagade över, att fattiga har inte ens råd för bröd: "Varför inte äter dom bakelser då?"

Senast ändrad:

chrtur

Aktiv medlem
Varför behöver man en guide varje gång man kommer till ett nytt ställe? Om man är intresserad av offpistskidåkning så är det ju inte någon omöjlig konst att lära sig att hitta och förbereda sig. Självklart behöver man tid att lära sig och bli bättre över flera "resor". Men att läsa in sig på skidområden är ju fullt möjligt: Fråga i skidforum, läsa kartor, läsa guideböcker, använda IT appar, etc.. Kostar ju väldigt lite....

Engelberg har ju sina BIG 5: https://www.engelberg.ch/en/freeride-the-big-5/the-big-5/

Till alla som "snikar" efter guider: Det är inte så kul om ni gör något som utsätter guiden för fara eller indirekt sätter ett ansvar på hen genom ert beteende. Men det tänker ingen på, jag vet, men så otroligt oschysst.

90-talet var för 30 år sedan och myndigheter, etc ser saker på ett annat sätt idag, jag lovar, och kom ihåg att ni gör något olagligt...

Senast ändrad:

KaitsuH

Aktiv medlem
Varför behöver man en guide varje gång man kommer till ett nytt ställe? Om man är intresserad av offpistskidåkning så är det ju inte någon omöjlig konst att lära sig att hitta och förbereda sig. Självklart behöver man tid att lära sig och bli bättre över flera "resor". Men att läsa in sig på skidområden är ju fullt möjligt: Fråga i skidforum, läsa kartor, läsa guideböcker, använda IT appar, etc.. Kostar ju väldigt lite....

Engelberg har ju sina BIG 5: https://www.engelberg.ch/en/freeride-the-big-5/the-big-5/

Till alla som "snikar" efter guider: Det är inte så kul om ni gör något som utsätter guiden för fara eller indirekt sätter ett ansvar på hen genom ert beteende. Men det tänker ingen på, jag vet, men så otroligt oschysst.

90-talet var för 30 år sedan och myndigheter, etc ser saker på ett annat sätt idag, jag lovar, och kom ihåg att ni gör något olagligt...
Just så! Jag förstår inte alls ni nuförtidens ungdomar: Om man går till gym., man behöver en PT, om till off pist, man behöver en guide! När vi började off pist åkningen, vi hade några topo kartor, men inte mera. Allt var ju också mer spännande, mer utmanande, men också mer lärande och lönsammare. Men, om jag möter nån tjej eller kille nånstans, och hen känner området väl och kan visa mig några bra åkningar, om jag är färdig att bjuda på ett par öl och nån pitsa, så va fan är dåligt med det?

Jag tror nog, att några, eller allt för många här i Freeride har allt för mycket pengar.

Senast ändrad:

Almen1

Medlem
Ett förslag kan vara att man får till en grupp.
I Engelberg åkte vi med Dan Loutrel (Certifierad guide) och i Andermatt med Christian Edelstam (Certifierad guide). Bra deal för alla. Guiderna fick en full dagslön, och vi delade några fler på kostnaden (ca 1200kr/pers har jag för mig).
I Fieberbrunn hade vi en certifierad lokal guide (Marcus), och var del av grupp. Kostnad ca 600kr/pers.

Prisskillnad beroende på land, och anställningsform.
Vi har åkt in oss första dagen, och haft guide dag två eller tre. Vi har sedan hittat bättre själva, och njutit av en bättre upplevelse återstående dagar, och åkt delar av de guidade åken själva (De som vi fick som tips att åka själva, de med mindre lutning än 30grader, självklart har vi varit kapabla att söka, gräva och återfinna kamrater etc etc). Inom gruppen har vi god kunskap om prehospitalt omhändertagande, riskbedömning, och akutsjukvård, liksom erfarenhet av berg/skidbestigning/klättring.

På ett nytt ställe är man dock 2:a, och lokal erfarenhet är otroligt viktig (vad har hänt tidigare, svaga lager, rimfrost?, sockersnö?, skare? andra faktorer...?
Hur såg glaciären ut innan snöfallen? (i.e Steinberg) var sprickorna stora som garageportar..? Mao, skall man välja en certifierad guide som bott på orten från början av säsong (lokal), eller tillrest från annat land...? (nästa nivå på frågeställning..)

Var försiktiga, -hellre safe then sorry...

Jag håller med om att tonen skall vara respektfull. Vi har alla våran erfarenhet, och vi skall försöka hjälpa vandra istället för att kritisera och klanka.
Det mer hedersamt att hjälpa, fråga, ge tips, och kanske om den andra parten är helt oresonlig, -lägga ned, och låta hen lära av livets hårda skola....

beng122

Medlem
Hej! Jag kan förstå att man tycker att det är dyrt med 7.000 för en dag, och att det är lockande att fråga efter något billigare. Men tänk på att bergsguide är ett yrke, precis som en målare i Sverige. När man anlitar en målare i Sverige svart så bidrar man till att dumpa priserna, och de som betalar in skatt och gör rätt för sig får mindre jobb. Precis samma sak gäller såklart bergsguiderna, så klart att folk blir upprörda och man kan diskutera om det är oetiskt. Jag har aldrig varit i Engelberg, men jag kan tänka mig att det är som i de flesta alpbyar, att folk uppmärksammar om det är någon säsongare som åker runt med turister, och det är som @Hasse_Lindborg skrev här ovan inte så populärt ;)

Anzom

Aktiv medlem
Här kanske guidefirmorna borde tänka till för att skapa en attraktivare produkt för att få fler som vill använda den. Ingen vettig människa lägger 14000 för två dagar.

1. Sätt ett dagspris istället för ett personpris. Och därefter ett maxtak per guide (vilket redan finns).

2. Ha olika prisnivåer beroende på vad saken gäller. Dumpa prisnivåerna för enklare guidning. Så att fler får upp ögonen och använder er till svårare turer med. Typ titlis roundtour.

3. Var lite kreativa! Folk idag har större möjligheter att ta sig utanför backen. Var kreativa och skapa nya inkomster. Annars självdör marknaden för guidning. Du kan ju scouta det mesta med telefonen.

Pillard

Aktiv medlem
Det sista är bra. Tyvärr har folk en tendens att satsa på protektionism framför produktutveckling.

Den här diskussionen behöver ju också separeras mellan:
1. Den lagliga diskussionen. Ja det är olagligt att guida turister utan korrekta cert i massa länder, antagligen så i Schweiz. Det är alltså ganska ointressant att fortsätta den diskussionen.
2. Den principiella diskussionen om huruvida det är rimligt att man bara kan köpa en viss produkt när man köper guide. @rabbit är ju inne på samma tema ovan. Jag kanske bara vill ha lokalkännedomen, men jag tvingas betala för att någon tar ett helhetsansvar för mig. Det första hade inte behövt vara så dyrt men det senare blir förstås dyrt. Det märkliga blir ju då alla ni som skriker om att då kan man väl för fan åka själv. Ja, det är ju egentligen det TS verkar vilja, men de vill ha nån som visar vägen också för att slippa analysera höjdkartor osv. Däremot verkar de vilja ta eget ansvar för säkerhet osv. Varför ska man inte som kund kunna få välja vad det är man köper? Det är lite som att du vill köpa en biltvätt men får betala för oljebyten och allt möjligt som du lika gärna kan göra själv. En fråga där till @chrtur Hur ser du på folk som väljer att åka själva i offpisten?
3. Prisnivåns rimlighet. 7000:- för en dag, 9-16 gissar jag på, varav en timme är lunch och du enligt sed betalar även för denna. Så vi pratar alltså om ca 7200 spänn för 6 timmars jobb. Det är 1200kr/h. Samtidigt tror jag att ni alla håller med om att det är väldigt dyrt att bygga bostäder i Sverige? Nu jobbar jag med bostadspolitik och den gängse bilden hos allmänheten är att det är svindyrt. En svensk hantverkare på de större firmorna kostar nånstans runt 700 spänn i timmen (alla priser här utgår jag ifrån är ink moms och skatter). Guiden tar alltså dubbelt så mycket betalt som en svensk hantverkare. Huruvida det är rimligt kan förstås diskuteras.

AbsolutIggy

Medlem
@Pillard : du räknar med en väldigt kort dag, den guide som inte startar förrän klockan 9 missar ju det bästa. Dessutom blir det ju ofta en del planering. Även på längre utflykter gäller samma pris. 7200 spänn på 10 timmar blir ju "bara" som en handverkare i Sverige..

En "fulltidsguide" i Alperna är på tur ca 300 dagar om året. Uselt att vara hemifrån så mycket, med ett riskfyllt jobb. Utbildningen är dyr: ca 25'000 CHF bara för kursavgiften, lägg till inkomstbortfall under 2-3 år och själva tiden, utrustningen etc. I slutändan blir deras lön inte särskilt hög, utan endast rättvis i min mening. Det de får in är ju endast omsättning, inte lönen..

För att kanske hjälpa diskussionen: riktpriset för bergsguider (https://sbv-asgm.ch/tarife-und-avbs/#toggle-id-1) i Schweiz ligger mellan 650-850 CHF. Det finns dock många som tar andra priser, framförallt för "lättare" jobb (lite Freeride-ande och enkla skidturer utan klättrning och glaciärer). Det brukar gälla per dag, inte per gäst - men bokar man via en organisation ser det ofta annorlunda ut. Bäst pris får man nog om man bokar en guide personligen.

För offpiståkning och enklare skidturer behövs däremot inte en UIAGM-Guide, i Schweiz får även skidlärare med rätt utbildning guida sådant. Kolla alltså med den lokala skidskolan, där brukar man ha möjlighet att hänga med en grupp. Priset då blir väl ca 100CHF/Person/dag.

Pillard

Aktiv medlem
@Pillard : du räknar med en väldigt kort dag, den guide som inte startar förrän klockan 9 missar ju det bästa. Dessutom blir det ju ofta en del planering. Även på längre utflykter gäller samma pris. 7200 spänn på 10 timmar blir ju "bara" som en handverkare i Sverige..

En "fulltidsguide" i Alperna är på tur ca 300 dagar om året. Uselt att vara hemifrån så mycket, med ett riskfyllt jobb. Utbildningen är dyr: ca 25'000 CHF bara för kursavgiften, lägg till inkomstbortfall under 2-3 år och själva tiden, utrustningen etc. I slutändan blir deras lön inte särskilt hög, utan endast rättvis i min mening. Det de får in är ju endast omsättning, inte lönen..

För att kanske hjälpa diskussionen: riktpriset för bergsguider (https://sbv-asgm.ch/tarife-und-avbs/#toggle-id-1) i Schweiz ligger mellan 650-850 CHF. Det finns dock många som tar andra priser, framförallt för "lättare" jobb (lite Freeride-ande och enkla skidturer utan klättrning och glaciärer). Det brukar gälla per dag, inte per gäst - men bokar man via en organisation ser det ofta annorlunda ut. Bäst pris får man nog om man bokar en guide personligen.

För offpiståkning och enklare skidturer behövs däremot inte en UIAGM-Guide, i Schweiz får även skidlärare med rätt utbildning guida sådant. Kolla alltså med den lokala skidskolan, där brukar man ha möjlighet att hänga med en grupp. Priset då blir väl ca 100CHF/Person/dag.
Det finns säkert olika nivåer här också förstås men den enda gången jag hyrt guide i alperna (Alagna) så träffades vi vid 09 och den planering som kan ha behövts för den åkningen var nog inte mer än max 15 min. Priset var iof klart mer rimligt (tror vi betalade 3-4000 för en dag på 3-4 personer).

Visst har jobbet massa nackdelar men det har det ju oavsett land. Min bild är dessutom att guider/lärare tjänar sjukt kasst över lag så om Schweizarna helt plötsligt ska ha en "normal" lön så är det ju klart att internationella kunder kommer att reagera. Det är ju på sikt något de får fundera kring. Potentiellt kan det ju göra det helt orimligt att ens skidsemestra i Schweiz om man inte är schweizare själv.

Det låter ju dock som att det kan erbjudas just det som TS efterfrågar så det är ju jättebra.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Om jag kommer ihåg korrekt så finns det folk som har fått stora böter för att de har dragit igång laviner på farliga ställen Engelberg. Vill inte ens tänka på böterna för att guide utan tillåtelse och utbildning där då... (kan tro oxå att de har full koll på denna tråden oxå i Engelberg nu då det finns en del fastboende svenskar där som är goda vänner med guider eller guideaspiranter plus att det är någon av de som är medlem här.)

carl_couloir

Aktiv medlem
Nja skulle jag säga, beror lite på..... lutning, snöförhållanden, glaciär terräng osv. hade en rejäl genomgång just kring detta när jag jobbade som skidlärare i Verbier förra vintern.

/C

termons

Aktiv medlem
Inte riktigt lätt att stifta lagar kring detta. Förstår att berggsguiderna gärna vill ha monopol på bergen.

Alla sätter ju sin egen risknivå. Jag anser att säkerheten stiger rejält om du åker med någon local första dagarna på ett nytt område mot att du åker på egen hand.

Intressant situation om du erfar att du inte har råd med en bergsguide.

chrtur

Aktiv medlem
@Pillard Jag förstår inte riktigt frågan? Om jag skulle ha något emot om man själv vill åka offpist så är svaret nej. Att ta betalt för att guida utan rätt certifikat, är svaret ja.

Nu jämför du ju också två yrken i OLIKA länder! Det blir ju fel som jag skrev tidigare...och sedan kan man ju ta en evig diskussion om varför olika yrken skall ta betalt olika och anledningarna till detta.

Ni har ju även fått Schweiziska guiders riktlinjer för arvode.

chrtur

Aktiv medlem
Vad är monopol?

Alla yrken som kräver en legitimation kan anses vara i monopol beroende hur man nu ser på ordet monopol. Legitimerade yrken finns ju oftast av en anledning, eller hur?

Nja skulle jag säga, beror lite på..... lutning, snöförhållanden, glaciär terräng osv. hade en rejäl genomgång just kring detta när jag jobbade som skidlärare i Verbier förra vintern.

/C
Njo skulle nog jag säga... ;) Kan dock endast Österrikiska systemet. Här får vi guida med Landes skidlärar utbildning offpist. Kravet är att vi måste komma tillbaka till systemet, och vi får aldrig hajka uppåt, endast skråa ut från befintliga liftar. Det ska även vara i närhet av skidområdet, detta är dock aningens luddigt och kommer väl avgöras nån gång i något rättsfall vad exakt som menas med det.. Dock kostar jag (skidlärare) i princip lika mycket som en Bergsguide, 410€ per dag.. (Bergsguide kostar 450€)

Tycker själva diskussion är konstig, ni betala massa pengar och åker till ett av de dyraste länderna i världen. Klart folk blir upprörda när ni i princip spottar de som jobbar med guidning på professionell nivå i ansiktet. Jag är inte så upprörd som det kanske låter, jag skrattar bara åt dumsnålheten och lycka till mer ert äventyr :)

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp