Någon som vill guida i Engelberg

LawndartGustav

Aktiv medlem
Powder Extreme i Verbier kör ju offpist med sina gäster utan att vara bergsguider så lär ju rimligtvis inte vara olagligt iaf.
Precis som någon innan skrivit så kan man ju på närmsta bar ibland hitta någon som kan visa lite grovt vilket skidåkare gjort sedan skidåkningen uppfanns. Läggs allt ansvar på den personen, nej absolut inte. Någon afterskiöl och kanske lunch är väl vad man betalar och det hade man ju betalat när man hälsar på en kompis också. Förstår TS till fullo men förstår också att guider måste tjäna sina pengar.
Det var min del av tråden

Jag tror, att ni kan åka absolut utan nån guide de vanliga backside Brunni, Laub, Steinberg och Jochstock off pist åken. Men, kanske till Galtiberg vore det bra att ha nån mer erfaren med... Freeride hellre än byråkratride!
För att ge lite input på läget i Engelberg just nu (och med tanke på prognosen, antagligen hur det kommer se ut när TS kommer dit):
Brunni går bra att avnjuta utan guide, ta med vandringskorna, se upp för snöfläckar så ni inte halkar!
Undvik Laub och Galtiberg om ni inte gillar långa fotvandringar de sista 500 höjdmeterna.
Steinberg och Jochstock åkbara, mest som salsgolv snömässigt men inblandad sten emellanåt. Steinberg glaciär, så tänk två ggr (vilket är två ggr mer än de flesta som åker det åket baserat på hur det sett ut efter "dump" i vinter).
Är ni lika kräsna som de flesta friåkare man ser i Engelberg, ta med skidorna "för när det inte finns något utanför" och trängs med dagsgästerna i pisten. Fördel: räcker med pistkartan! :D (Dalnedfarten rekommenderas INTE just nu...)
I övrigt, har man ett par-tre dagar ser man lätt från liften var det går att åka på Titlis-sidan, hejja om vi ses i liften. :)

Mountain_Man

Aktiv medlem
@danielperret
Kul att se dig på Freeride! Här snackar vi mycket skit ... men det hindrar oss inte från att åka en hel del skidor också, det går alldeles utmärkt att kombinera! :)

Jag har åkt en hel del med bergsguider i alperna, bland annat i Engelberg. Förutom själva säkerhetsaspekten vill ju en duktig bergsguide leverera absolut bästa skidåkningen för stunden vilket ofta (men inte alltid) innebär att man får bra åkning och betydligt bättre än man någonsin skulle kunna spåra upp själv, speciellt om man är veckoturist.

Problemet är att Schweizerfranken är så dyr i förhållande till Svenska kronan, när den kostade omkring 6 kr var det ju drägligt, när den nu närmar sig 10 kr, blir det dyrt, dyrt, dyrt.

/MM

Senast ändrad:

johngustafsson

Aktiv medlem
Välkommen hit, @danielperret, kul att se dig här! Som Mountain man säger, här snackas det mycket skit! Schweiz är dyrt, men helt klart värt det, i min mening.

Gazza1

Aktiv medlem
@Kalle_Luzern

tack för heads-up. Vad gäller snöläget i Engelberg så har jag följt vädret där sedan i november. Min oro sedan i jul har varit att den nya Völkl revolt 121:an inte kommer få så mycket användning på denna resan och desto närmre resan är desto mer ser jag att puderåkning troligtvis inte kommer vara på menyn 😫

chrtur

Aktiv medlem

En bra sorglig story för alla som rör sig i bergen.

"The group also seems to have fallen into a trap known as the expert halo. On their own, the eight skiers were all experienced enough to check weather, research the route, and question the decision to set out in the first place. But because they’d hired an expert guide, they surrendered their decision-making to his. “We just did the trip, not planning. He was supposed to plan,” Piccioli said. “And this probably was a weakness from us. When you self-organize, you really care about things like maps and weather. But once you have a guide…,” his voice trailed off, and he sighed. “Nobody said anything because, probably, they all trusted him. Including me. They all trusted him and said, ‘OK, we’re just following him.’”

That is perhaps the biggest takeaway from the tragedy. “If I have something wrong and go to the doctor, I don’t just blindly trust that they’re making all the right decisions,” Remsberg said. “And I think people should approach the mountains that way, even if they’re hiring a guide to take them out. I would encourage people not to blindly hand over all responsibility to the guide, but to be a team member in the setting and approach it that way.”

Annat reportage.

Nu har jag annan inblick i detta specifika fallet, än dina länkar, och för respekt till alla inblandade, så sjönk min vilja att diskutera mer med dig väldigt mycket. Bergskram!

chrtur

Aktiv medlem
Sin egen säkerhet har man ju alltid eget ansvar för. Men jag förstår inte vad som är så svårt med den andra delen? Ta nån som är svinduktig på säkerhet i offpisten men som bara inte hittar geografiskt på säg Åre-skutan. Denna skulle alltså behöva en guide som åker med och säger "här kan vi gå upp för att komma ner här. Åker vi där så kommer vi tillbaka till en lift sen". Eftersom man själv inte har en jäkla aning om ifall man kommer att hamna i en svacka och få knata i timmar eller om det lutar med hela vägen tillbaka till liften. Det är ju just det sista det verkar som att TS vill ha hjälp med. Vilken klippa måste man svänga vid för att inte behöva 3 timmar taxi. Däremot om vädersträck, snölager osv är säkert kan ju köparen själv avgöra, som om denne hade åkt på egen hand
Vad som är svårt med den andra delen? Fråga (eller fundera på) hur den personen som har vägvisat känner sig om det händer något med de vägvisade personerna?

termons

Aktiv medlem
Nu har jag annan inblick i detta specifika fallet, än dina länkar, och för respekt till alla inblandade, så sjönk min vilja att diskutera mer med dig väldigt mycket. Bergskram!
Förstår att du kan ha annan inblick och också oviljan att diskutera för respekt till dom inblandade. Har läst allt som ja hittat om fallet.Tycker det finns nyttiga saker att begrunda i det material som har publicerats.

lmk30

Aktiv medlem
Njo skulle nog jag säga... ;) Kan dock endast Österrikiska systemet. Här får vi guida med Landes skidlärar utbildning offpist. Kravet är att vi måste komma tillbaka till systemet, och vi får aldrig hajka uppåt, endast skråa ut från befintliga liftar. Det ska även vara i närhet av skidområdet, detta är dock aningens luddigt och kommer väl avgöras nån gång i något rättsfall vad exakt som menas med det.. Dock kostar jag (skidlärare) i princip lika mycket som en Bergsguide, 410€ per dag.. (Bergsguide kostar 450€)

Tycker själva diskussion är konstig, ni betala massa pengar och åker till ett av de dyraste länderna i världen. Klart folk blir upprörda när ni i princip spottar de som jobbar med guidning på professionell nivå i ansiktet. Jag är inte så upprörd som det kanske låter, jag skrattar bara åt dumsnålheten och lycka till mer ert äventyr :)
450 euro per dag för UAIGM/IFMSA (?) är ju ändå rätt mycket bättre än 7000 SEK. Jag hyrde certifierad guide i Österrike förra året, fick kontakt via en Österrikisk guide i Norge. Det kostade precis samma, 1500 :- per person (Vi var 3p) och då ingick lån av ABS. Den nivån känns helt rimlig både för oss som kunder och om man ser till vad som kan anses vara rimlig betalning för guiden. Så hemligheten är väl att åka där priserna är mer i harmoni med vad man känner att man kan betala helt enkelt.

@Kalle_Luzern

tack för heads-up. Vad gäller snöläget i Engelberg så har jag följt vädret där sedan i november. Min oro sedan i jul har varit att den nya Völkl revolt 121:an inte kommer få så mycket användning på denna resan och desto närmre resan är desto mer ser jag att puderåkning troligtvis inte kommer vara på menyn 😫
Är ju tid kvar, fortsätt kolla prognosen och välj skidor att ta med dagen innan packning! :) "Plötsligt händer det" som det heter i reklamen. ;)

chrtur

Aktiv medlem
En faktor som belyses till och från i fortsättningen verkar ju vara kostnaden och vi bör ju kunna enas om att prisbilderna i olika länder ej är detsamma. Så har det ju alltid varit och ibland är man rikare eller fattigare när man är utomlands....Tex

Liftkort:
- Ett dags-liftkort i Engelberg CH 60€
- Ett dags-liftkort i Monterosa IT 47€

En pizza:
- Pizza Margarita i CH: 20€
- Pizza Margarita i IT: 8€

Då är det ju självklart att priset för andra tjänster är olika och man har ju ett val. Schweiz är dyrt och blir dyrare, likväl så sjunker/höjs ju värdet på svenska kronan gentemot €.

Jag som är van vid italienska priser tycker det självklart är galet dyrt i Schweiz....undviker att åka dit om man inte måste....förstår inte hur man kan betala så mycket för en pizza i Schweiz när den inte ens är god.... 😋

Trevlig helg!

chrtur

Aktiv medlem
Så jag förstår att guiderna slår vakt om sin marknad och de prisnivåerna man sätter men jag är ärligt talat inte övertygad om att det bara är omtanken om samtliga människors väl o ve som ligger bakom utan lika mycket den krassa ekonomiska verkligheten.
Under min tid som säsongsre hände det tom att guiderna slog efter oss med stavarna när vi körde om dem när deras gäster låg utspridda som bowlingkäglor på klassiska och enkla åk i så pass flack terräng att laviner i princip omöjligt kunde gå. Jag förstår att det kan bli tufft för guiderna när de sålt in det som stort o farligt för sina gäster men när ”alla som gjort några säsonger” då bränner av åken som vardagsmat.....
Om TS fråga hade gällt högalpin guidning med långa anmarscher, flerdagarsturer etc så anser jag att det skulle vara en helt annan sak, men så var ju faktiskt inte fallet....

@chrtur Sweeeeeet!! Bra arbetsplats du valt!!
Jag tror nog att de flesta guider liksom många andra yrken tycker det är otroligt viktigt att den som tar ett ansvar över en annan person i en riskmiljö har rätt kompetens.

Jag har även hört många gånger om dåligt uppförande hos guider och det vore som om jag tycker alla "locals" är ohyra eftersom de åker ovanför mig eller utsätter mig för indirekt fara, men det gör jag inte. Enskilda personers beteende kan inte styra för alla. Men självklart "skäms" jag som bergsguide när jag får höra detta.

Vardagsmat för en kan vara det svåraste och häftigaste för en annan och det är ju det magiska med att guida människor i bergen. Att få se detta hos dem då jag kanske själv tycker det är vardagsmat....Samma sak med högalpin guidning. Är vardagsmat för många även med långa anmarscher, flera dagar, etc...så för mig faller din teori där... En kort bildsekvens kommer och allt är vardagsmat för många...men är man ödmjuk så förstår man att det kan vara det häftigaste man upplevt och kanske även visar att kompetens kan vara väldigt viktigt...liksom ansvar?

IMG_0929.jpg

IMG_7182.JPG

IMG_9902.JPG

IMG_2652.jpg

IMG_7201.jpg

KaitsuH

Aktiv medlem
En faktor som belyses till och från i fortsättningen verkar ju vara kostnaden och vi bör ju kunna enas om att prisbilderna i olika länder ej är detsamma. Så har det ju alltid varit och ibland är man rikare eller fattigare när man är utomlands....Tex

Liftkort:
- Ett dags-liftkort i Engelberg CH 60€
- Ett dags-liftkort i Monterosa IT 47€

En pizza:
- Pizza Margarita i CH: 20€
- Pizza Margarita i IT: 8€

Då är det ju självklart att priset för andra tjänster är olika och man har ju ett val. Schweiz är dyrt och blir dyrare, likväl så sjunker/höjs ju värdet på svenska kronan gentemot €.

Jag som är van vid italienska priser tycker det självklart är galet dyrt i Schweiz....undviker att åka dit om man inte måste....förstår inte hur man kan betala så mycket för en pizza i Schweiz när den inte ens är god.... 😋

Trevlig helg!
För en vecka sedan i Aosta, Pila: En portion Vitello Tonato som primi, sen en lasagne och en nån vegetarisk kålgryta som huvudrätt med mycket mycket lokalt ost (bäst jag har ätit på Alperna i 20 år!), en halv liter rödvin och 2 stora starköl, hela skit 35 euro! Och, piståkningen var bäst jag har gjort på Alperna (kanske ty mycket långsamma och gamla stolliftar, inte alls för mycket folk där.)

ederedler

Medlem
Tack för tänkvärda diskussioner om ansvar och kostnader vid olika former av guidning, kul med variation till alla "köpa första skidan"-trådar.
Kul att ni som verkligen är insatta i ämnet tar er tid att svara.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp