Någon som vill guida i Engelberg

Vad är monopol?

Alla yrken som kräver en legitimation kan anses vara i monopol beroende hur man nu ser på ordet monopol. Legitimerade yrken finns ju oftast av en anledning, eller hur?

Bergsguiderna är enligt lagen producenter med monopol på guidning i bergen. Frågan jag lyfte fram är om det är en bra lag då det eventuellt minskar säkerheten i bergen pga att man inte anlitar en guide pga det höga priset.

Vågar föra den här diskussionen då jag litar på att en lag som förbjuder att man rör sig i bergen utan bergsguide inte är så nära att jag i min ålder skulle hinna lida av det. ;)

Senast ändrad:
Jag som TS gav helt upp på denna tråd ett tag. Lite för mycket protektionism och ovilja att se saken från flera vinklar

Jag kunde ha varit tydligare när jag skrev tråden men tog inte höjd för alla som skulle ta illa upp.

Jag är en van skidåkare som åkt offpist länge och på en mängd orter. De som jag åker med är också vana och har bott på olika alporter under många år.
Samtliga har full respekt för guider och professionalismen som de besitter.
Däremot var vi intresserade att kapa lite tid och bli introducerade för liftburen sidecountry offpist kring Brunni skogen och i närheten av Tittlis. Den enklaste sortens guidning som finns. Något som jag själv absolut kan lösa ut med en guidebok och på detta forumet. Eller i stort sett valfri åka skidor tidning som jag har liggande hemma där engelberg och the big 5 där har skrivits om till ledsamhet

Behöver jag då en fullt utbildad UIAGM guide för detta med de priser det medför? Absolut inte.
Det vore som att åka till den dyraste plastikkirurgen i Hollywood för att ta bort 2 stygn efter att man tagit bort ett födelsemärke på valfri vårdcentral.

Precis som flera konstaterat. Hade man haft en spridning på prisbilden i de tjänster man erbjuder så hade det inte varit några konstigheter.
Att man är överkvalificerad för enklare guidning men vill ta betalt utifrån den kompetens man besitter är i grunden ett problem för yrkesgruppen kan jag väl tycka?

självfallet kommer en del inte hålla med om detta påstående. Däremot så funkar det så för alla andra yrkesgrupper att man får anpassa sitt pris utifrån det som faktiskt ska göra.

Hade jag gått in på valfri bar eller på hotellreceptionen och frågat om några åk och enklaste sättet att ta sig hem från Brunni så hade jag fått de svaren där.
Det jag tydligen klantade mig med var att jag faktiskt var villig att ge en local eller säsongare någon slags ersättning för de tipps jag hade fått.

Så de guider som kände sig kränkta av den här tråden kan antigen fortsätta vara det eller tänka igenom ifall affärsidén är helt rimlig i alla delar.
Att tro att erfarna åkare är villiga att betala 14k för att bli guidade i 2 dagar med lättillgänglig liftburen offpist, då måste ni ha lika lite respekt för era kunder och de surt förvärvade pengar vi har som ni uppfattade att denna tråd var ämnad att vara mot er.
Vilket den så klart inte var vill jag försäkra er!

@Pillard Jag förstår inte riktigt frågan? Om jag skulle ha något emot om man själv vill åka offpist så är svaret nej. Att ta betalt för att guida utan rätt certifikat, är svaret ja.

Nu jämför du ju också två yrken i OLIKA länder! Det blir ju fel som jag skrev tidigare...och sedan kan man ju ta en evig diskussion om varför olika yrken skall ta betalt olika och anledningarna till detta.

Ni har ju även fått Schweiziska guiders riktlinjer för arvode.
Frågan baseras på att du inte kunde förstå hur någon kan ge sig ut i offpisten med en guide som inte har alla cert, samtidigt som du alltså tycker det är ok att åka helt utan guide. Hur är det senare smartare än att åka med nån som inte tar ansvar för säkerheten?

Frågan baseras på att du inte kunde förstå hur någon kan ge sig ut i offpisten med en guide som inte har alla cert, samtidigt som du alltså tycker det är ok att åka helt utan guide. Hur är det senare smartare än att åka med nån som inte tar ansvar för säkerheten?
Vi blandar ihop olika frågeställningar här tycker jag och logiken sätter ett sprätt på oss själva nu.

För att vara tydlig: Jag ser inga problem med att någon åker offpist utan guide eftersom det sker på eget ansvar och bergen skall vara till för alla. MEN, om du betalar någon så anser jag att du lägger ansvaret på någon, dvs det handlar om konsumentprodukter, och då skall det göras med certifierade guider enligt lagar och förordningar. Det är för mig återigen en ansvarsfråga och ganska tydligt. Vad anser du?

Vi blandar ihop olika frågeställningar här tycker jag och logiken sätter ett sprätt på oss själva nu.

För att vara tydlig: Jag ser inga problem med att någon åker offpist utan guide eftersom det sker på eget ansvar och bergen skall vara till för alla. MEN, om du betalar någon så anser jag att du lägger ansvaret på någon, dvs det handlar om konsumentprodukter, och då skall det göras med certifierade guider enligt lagar och förordningar. Det är för mig återigen en ansvarsfråga och ganska tydligt. Vad anser du?
Jag anser nog att det är upp till köparen och säljaren av tjänsten att komma överens om vad som ingår i tjänsten. Jag har inte ens nåt emot att grunden är fullt ansvarstagande, men om båda är överens om att göra avsteg från detta så ser jag inget som helst problem med det

Att du betalar någon är inte i mina ögon att du direkt lägger över allt ansvar på dem. Det beror helt och hållet vad man kommit överens om.

Man kan alltid se saker och ting på olika sätt. Men vill man kan man välja att missförstå det mesta andra skriver/säger och tolka det på ett sätt som passar en allra bäst

Bergsguiderna är enligt lagen producenter med monopol på guidning i bergen. Frågan jag lyfte fram är om det är en bra lag då det eventuellt minskar säkerheten i bergen pga att man inte anlitar en guide pga det höga priset.

Vågar föra den här diskussionen då jag litar på att en lag som förbjuder att man rör sig i bergen utan bergsguide inte är så nära att jag i min ålder skulle hinna lida av det. ;)
En sådan lag kan tyvärr vara närmare än du tror vid vissa specifika bergsområden och aktiviteter...

Det finns billigare och dyrare guider, det är en fri marknad, och det finns många andra yrken man kan dra dina paralleller på. Tex Tandläkare? Vi kanske behöver statliga subventioner 😉

@Gazza1 och @Pillard

Jag håller med att köparen och säljaren kan komma överens om vad som gäller. Men dock måste man väl hålla sig inom lagar och förordningar? Håller vi med om det? Lagar och förordningar har ju vanligtvis kommit fram av förklarliga skäl?

@Gazza1 och @Pillard

Jag håller med att köparen och säljaren kan komma överens om vad som gäller. Men dock måste man väl hålla sig inom lagar och förordningar? Håller vi med om det? Lagar och förordningar har ju vanligtvis kommit fram av förklarliga skäl?
Jo, det var därför jag delade upp det hela i tre olika frågor i mitt första inlägg i tråden. Att det nu finns lag som säger detta innebär ju att vi får leva med det. Men huruvida de lagarna är bra och rimliga kan vi ju fortfarande diskutera

Jo, det var därför jag delade upp det hela i tre olika frågor i mitt första inlägg i tråden. Att det nu finns lag som säger detta innebär ju att vi får leva med det. Men huruvida de lagarna är bra och rimliga kan vi ju fortfarande diskutera

Självklart och jag tycker det är bra att det finns regler och förordningar för när man anlitar en viss typ av guide till given aktivitet. Konsumenten får indirekt en person med rätt kompetens i den givna riskmiljön. Är inte det bra? I Sverige kan ju i princip vem som helst kalla sig guide...är det bra? Jag tycker inte det.

Det finns billigare och dyrare guider, det är en fri marknad, och det finns många andra yrken man kan dra dina paralleller på. Tex Tandläkare? Vi kanske behöver statliga subventioner 😉
Du svarar ju inte på frågan ? Är det inte dåligt att jag riskerar min egen och andras säkerhet då jag inte kan ta hjälp av en rutinerad local? Kan ju tom hända att det inte finns någon certifierad guide tillgänglig då jag vill åka på ett visst ställe.

Senast ändrad:
Måste väl jag också påpeka att jag uppskattar guider väldigt högt om det är någon som tvivlar på det.

@Gazza1 och @Pillard

De lagar och förordningar som finns där finns av en anledning och ska självklart respekteras. Det är inte mycket att diskutera kring egentligen.
Det jag var ute efter är säkert på en hårfin gräns huruvida det är regelrätt guidning om vi ska vara helt ärliga.

återigen så anser jag att prisbilden är helt skev för den produkt som jag då vill köpa. Ligger problemet hos mig eller hos guiderna? Säkerligen både och men att som guide helt bortse sin del i en orimlig prissättning blir helt skevt. Då får man sitta och beklaga sig över ”snåla” kunder.
Dessutom skrev jag ett ganska långt inlägg lite högre upp

Du svarar ju inte på frågan ? Är det inte dåligt att jag riskerar min egen och andras säkerhet då jag inte kan ta hjälp av en rutinerad local?
Det går ju inte eftersom vad är en rutinerad local 😉 Skämt o sido, så ser jag inga problem om du som är orutinerade åker med rutinerade kompisar. Självklart bättre! Lägger du inte ett ansvar hos den personen då? Men, för att sätta det i perspektiv här i Italien lagmässigt så kan den rutinerade bli direkt ansvarig vid olycka, oavsett betalning eller inte. Du får bevisa att du är oskyldig eftersom du redan är dömd. Guider som är ute med kompisar, de jobbar inte alltid, sitter tex direkt i en sådan sits.

Självklart och jag tycker det är bra att det finns regler och förordningar för när man anlitar en viss typ av guide till given aktivitet. Konsumenten får indirekt en person med rätt kompetens i den givna riskmiljön. Är inte det bra? I Sverige kan ju i princip vem som helst kalla sig guide...är det bra? Jag tycker inte det.
Att du inte kan anpassa den tjänst du köper efter det behov du har tycker inte jag är bra nej. Jag blir allmänt ganska frustrerad över hur vårt samhälle mer och mer infantiliserar individer. Vi utgår hela tiden från att folk är för dumma för att kunna köpa en tjänst själva. Att vi dessutom gör så samtidigt som vi tillåter dem att åka offpist helt utan kunskap påmegen hand är ju synnerligen inkonsekvent

Det går ju inte eftersom vad är en rutinerad local 😉 Skämt o sido, så ser jag inga problem om du som är orutinerade åker med rutinerade kompisar. Självklart bättre! Lägger du inte ett ansvar hos den personen då? Men, för att sätta det i perspektiv här i Italien lagmässigt så kan den rutinerade bli direkt ansvarig vid olycka, oavsett betalning eller inte. Du får bevisa att du är oskyldig eftersom du redan är dömd. Guider som är ute med kompisar, de jobbar inte alltid, sitter tex direkt i en sådan sits.
Du beskriver en situation här som är följden av det system du själv förespråkar. Tycker du att det är bra? Vi pratar alltså omvänd bevisbörda och att folk som jobbar som guider inte kan åka med sina kompisar

De lagar och förordningar som finns där finns av en anledning och ska självklart respekteras. Det är inte mycket att diskutera kring egentligen.
Det jag var ute efter är säkert på en hårfin gräns huruvida det är regelrätt guidning om vi ska vara helt ärliga.

återigen så anser jag att prisbilden är helt skev för den produkt som jag då vill köpa. Ligger problemet hos mig eller hos guiderna? Säkerligen både och men att som guide helt bortse sin del i en orimlig prissättning blir helt skevt. Då får man sitta och beklaga sig över ”snåla” kunder.
Dessutom skrev jag ett ganska långt inlägg lite högre upp
Prisbilden förstår jag och där blir jag ju delvis partisk. Jag vet att guider tar olika betalt för olika typer av aktiviteter, olika prisklasser. Det är ju en fri marknad och en efterfrågad guide har ju möjlighet att ta ut högre priser gentemot en mindre efterfrågan. Marknaden styr ju delvis som i många andra områden. Tyvärr är Schweiz en väldigt dyrt land just nu och turismen känner ju av det.

Skämt o sido, så ser jag inga problem om du som är orutinerade åker med rutinerade kompisar. Självklart bättre! Lägger du inte ett ansvar hos den personen då
Nej. Varför skulle jag lägga något ansvar på honom? Det är ju lagen som lägger ansvar på den som tar betalt och betalar i detta fall. Tex käk och öl som nämts här.

Att du inte kan anpassa den tjänst du köper efter det behov du har tycker inte jag är bra nej. Jag blir allmänt ganska frustrerad över hur vårt samhälle mer och mer infantiliserar individer. Vi utgår hela tiden från att folk är för dumma för att kunna köpa en tjänst själva. Att vi dessutom gör så samtidigt som vi tillåter dem att åka offpist helt utan kunskap påmegen hand är ju synnerligen inkonsekvent
Jag kan och göra en anpassning till tjänsten som en konsument efterfrågar, så där förstår jag inte riktigt? Det går dock inte att utbilda hur många olika typer av guider som helst tycker jag, någonstans måste ju gränser dras. Det finns ju redan i Alpländerna och det är fortgående diskussioner om hur man skall göra det klart och tydligt.

Nej. Varför skulle jag lägga något ansvar på honom? Det är ju lagen som lägger ansvar på den som tar betalt och betalar i detta fall. Tex käk och öl som nämts här.
Kanske skrev lite otydligt, men om du som orutinerade person är ute med en rutinerade person utan betalning, tex kompisar. Ligger det inte ett ansvar hos den rutinerade? När jag var orutinerade så kändes det iallafall så likväl när jag var i den andra sitsen. Kanske bara jag som tycker så? Vi är väl alla olika?

Jag kan och göra en anpassning till tjänsten som en konsument efterfrågar, så där förstår jag inte riktigt? Det går dock inte att utbilda hur många olika typer av guider som helst tycker jag, någonstans måste ju gränser dras. Det finns ju redan i Alpländerna och det är fortgående diskussioner om hur man skall göra det klart och tydligt.
Så klart att det går att utbilda olika typer. Att du kan anpassa tjänsten hjälper ju inte eftersom du vill ha maxbetalt för din tid.
Att hela Europa är ett bakåtsträvande och protektionistiskt elände kan väl inte komma som en nyhet för någon? Jag ser inte det som något positivt, snarare som ett bevis på att vi är rätt inskränkta ändå. Jag har problem med samma grundprincip till vardags också. Lagstiftare som utgår ifrån att folk inte kan göra bra val och ta ansvar för sina val utan därför reglerar sönder för alla de som vill ta ansvar. Världen skulle bli en bättre plats om man gjorde tvärtom. Låt folk ta större ansvar för sina egna liv och när de gör korkade val så låt dem inte skylla ifrån sig

Tyvärr måste jag gå till sängs och här kommer en bild från dagens berg. Vi behöver komma ut mer! Ser fram emot fortsatta diskussioner!Visa bilaga 2116
DAEE741C-2F5D-432B-9359-28C0A1253C2E.jpeg

Det har ju varit väldigt mycket fokus på guider här och då avses ju certifierade guider som både har en väldigt gedigen utbildning och har lagt en stor summa pengar och lång tid på sin utbildning. Men produkten som TS efterfrågade kunde ju till viss del ha utfört av ”vanliga skidlärare” vilket ju sker även i Schweiz. CarlColouir jobbade ju tex i in skidskola vars dotterbolag är absolut så nära man kan komma guidning utan att det genomförs med guider.....
Och i skidskolorna finns det ju mängder med skidlärare som guidar sina elever ut i off-pist utan att för den sakens skull vara guideutbildade..... Dessutom kan det hända att de gör sin första säsong på orten!

Så jag förstår att guiderna slår vakt om sin marknad och de prisnivåerna man sätter men jag är ärligt talat inte övertygad om att det bara är omtanken om samtliga människors väl o ve som ligger bakom utan lika mycket den krassa ekonomiska verkligheten.
Under min tid som säsongsre hände det tom att guiderna slog efter oss med stavarna när vi körde om dem när deras gäster låg utspridda som bowlingkäglor på klassiska och enkla åk i så pass flack terräng att laviner i princip omöjligt kunde gå. Jag förstår att det kan bli tufft för guiderna när de sålt in det som stort o farligt för sina gäster men när ”alla som gjort några säsonger” då bränner av åken som vardagsmat.....
Om TS fråga hade gällt högalpin guidning med långa anmarscher, flerdagarsturer etc så anser jag att det skulle vara en helt annan sak, men så var ju faktiskt inte fallet....

@chrtur Sweeeeeet!! Bra arbetsplats du valt!!

@Hawk100
Tack. Äntligen någon som verkligen förstår vad jag efterfrågat. Pillard med några till har absolut varit inne på det men den fullständiga oviljan att förstå detta från guidernas sida är faktiskt lite överraskande.

Det finns ju ett skäl till att det inte finns särskilt många guider per ort, det är ju efterfrågan som styr. Priserna i sin tur kan skapa större efterfrågan, men det är en balans. Det finns alltid personer som är villiga att, av helt skilda anledningar, betala 7 tkr per dag (i grupp eller ensamma) för att bli guidare på olika platser. Det är inte orimliga summor, men skulle priserna vara lägre så skulle troligen fler använda tjänsten. Simpel marknadsekonomi egentligen.

2. Den principiella diskussionen om huruvida det är rimligt att man bara kan köpa en viss produkt när man köper guide. @rabbit är ju inne på samma tema ovan. Jag kanske bara vill ha lokalkännedomen, men jag tvingas betala för att någon tar ett helhetsansvar för mig. Det första hade inte behövt vara så dyrt men det senare blir förstås dyrt. Det märkliga blir ju då alla ni som skriker om att då kan man väl för fan åka själv. Ja, det är ju egentligen det TS verkar vilja, men de vill ha nån som visar vägen också för att slippa analysera höjdkartor osv. Däremot verkar de vilja ta eget ansvar för säkerhet osv. Varför ska man inte som kund kunna få välja vad det är man köper? Det är lite som att du vill köpa en biltvätt men får betala för oljebyten och allt möjligt som du lika gärna kan göra själv. En fråga där till @chrtur Hur ser du på folk som väljer att åka själva i offpisten?

Jag fattar inte hur en guide skulle leverera "vägvisningstjänsten" och samtidigt slippa ansvaret för kundernas (och sin egen) säkerhet.

Jag fattar inte hur en guide skulle leverera "vägvisningstjänsten" och samtidigt slippa ansvaret för kundernas (och sin egen) säkerhet.
Sin egen säkerhet har man ju alltid eget ansvar för. Men jag förstår inte vad som är så svårt med den andra delen? Ta nån som är svinduktig på säkerhet i offpisten men som bara inte hittar geografiskt på säg Åre-skutan. Denna skulle alltså behöva en guide som åker med och säger "här kan vi gå upp för att komma ner här. Åker vi där så kommer vi tillbaka till en lift sen". Eftersom man själv inte har en jäkla aning om ifall man kommer att hamna i en svacka och få knata i timmar eller om det lutar med hela vägen tillbaka till liften. Det är ju just det sista det verkar som att TS vill ha hjälp med. Vilken klippa måste man svänga vid för att inte behöva 3 timmar taxi. Däremot om vädersträck, snölager osv är säkert kan ju köparen själv avgöra, som om denne hade åkt på egen hand

Kanske skrev lite otydligt, men om du som orutinerade person är ute med en rutinerade person utan betalning, tex kompisar. Ligger det inte ett ansvar hos den rutinerade? När jag var orutinerade så kändes det iallafall så likväl när jag var i den andra sitsen. Kanske bara jag som tycker så? Vi är väl alla olika?
Menar du att den med mest erfarenhet/kunskaper i vårt kamratgäng är på något sätt ansvarig annat än högst i sitt eget huvud (vilket ju är bra).Kamraterna kan väl inte tänka att han är ansvarig? Skrämmande. Jag skulle inte åka med en sådan kamrat. Förstår inte riktigt hur du tänker?

Jag som TS gav helt upp på denna tråd ett tag. Lite för mycket protektionism och ovilja att se saken från flera vinklar

Jag kunde ha varit tydligare när jag skrev tråden men tog inte höjd för alla som skulle ta illa upp.

Jag är en van skidåkare som åkt offpist länge och på en mängd orter. De som jag åker med är också vana och har bott på olika alporter under många år.
Samtliga har full respekt för guider och professionalismen som de besitter.
Däremot var vi intresserade att kapa lite tid och bli introducerade för liftburen sidecountry offpist kring Brunni skogen och i närheten av Tittlis. Den enklaste sortens guidning som finns. Något som jag själv absolut kan lösa ut med en guidebok och på detta forumet. Eller i stort sett valfri åka skidor tidning som jag har liggande hemma där engelberg och the big 5 där har skrivits om till ledsamhet

Behöver jag då en fullt utbildad UIAGM guide för detta med de priser det medför? Absolut inte.
Det vore som att åka till den dyraste plastikkirurgen i Hollywood för att ta bort 2 stygn efter att man tagit bort ett födelsemärke på valfri vårdcentral.

Precis som flera konstaterat. Hade man haft en spridning på prisbilden i de tjänster man erbjuder så hade det inte varit några konstigheter.
Att man är överkvalificerad för enklare guidning men vill ta betalt utifrån den kompetens man besitter är i grunden ett problem för yrkesgruppen kan jag väl tycka?

självfallet kommer en del inte hålla med om detta påstående. Däremot så funkar det så för alla andra yrkesgrupper att man får anpassa sitt pris utifrån det som faktiskt ska göra.

Hade jag gått in på valfri bar eller på hotellreceptionen och frågat om några åk och enklaste sättet att ta sig hem från Brunni så hade jag fått de svaren där.
Det jag tydligen klantade mig med var att jag faktiskt var villig att ge en local eller säsongare någon slags ersättning för de tipps jag hade fått.

Så de guider som kände sig kränkta av den här tråden kan antigen fortsätta vara det eller tänka igenom ifall affärsidén är helt rimlig i alla delar.
Att tro att erfarna åkare är villiga att betala 14k för att bli guidade i 2 dagar med lättillgänglig liftburen offpist, då måste ni ha lika lite respekt för era kunder och de surt förvärvade pengar vi har som ni uppfattade att denna tråd var ämnad att vara mot er.
Vilket den så klart inte var vill jag försäkra er!
Hej
Jag förstår ditt resonemang men vill ändå höj ett varningens finger. Jag är 55 år och har tillbringat halva mitt liv på skidor . Åkt tusentals offpist-repor och de senaste 30 åren alltid med guide. Det är så många aspekter man ska väga in för att få ett så säkert åk som möjligt. En faktor är vädret senaste tiden då snöns stabilitet påverkas av vind, snöfall, temperaturförändringar, lutningsförhållanden och mycket annat. Detta är förhållanden som en bergsguide har koll på. Även om man bara tänkt sig lite skogsåkning behövs dessa kunskaper. Har sett laviner i små öppna fält i skogen som varit stora nog för att begrava en människa. Guideböcker som visar olika offpiståk fungerar bra att använda om man har den kunskap som krävs för att göra det så säkert som möjligt. Som sagt, det spelar ingen roll om man är en avancerad åkare med tusentals offpiståk om man inte vet de lokala förhållandena vad beträffar snöns stabilitet i det aktuella området.
//Mats

Sin egen säkerhet har man ju alltid eget ansvar för. Men jag förstår inte vad som är så svårt med den andra delen? Ta nån som är svinduktig på säkerhet i offpisten men som bara inte hittar geografiskt på säg Åre-skutan. Denna skulle alltså behöva en guide som åker med och säger "här kan vi gå upp för att komma ner här. Åker vi där så kommer vi tillbaka till en lift sen". Eftersom man själv inte har en jäkla aning om ifall man kommer att hamna i en svacka och få knata i timmar eller om det lutar med hela vägen tillbaka till liften. Det är ju just det sista det verkar som att TS vill ha hjälp med. Vilken klippa måste man svänga vid för att inte behöva 3 timmar taxi. Däremot om vädersträck, snölager osv är säkert kan ju köparen själv avgöra, som om denne hade åkt på egen hand

Vad ska hända i en situation där "vägledar guiden" tycker själv att det är för riskabelt att fortsätta men den svinduktiga gung ho kunden tycker att det går hur bra som helst? Jag tycker att det inte går att separera vägval tex från analys av snölager. En skrämmande tanke faktiskt.

Vad ska hända i en situation där "vägledar guiden" tycker själv att det är för riskabelt att fortsätta men den svinduktiga gung ho kunden tycker att det går hur bra som helst? Jag tycker att det inte går att separera vägval tex från analys av snölager. En skrämmande tanke faktiskt.

Ursäkta att jag hoppar in.

Vad gör en certifierad guide i detta fall?
Är väl mycket lättare i kamratgänget. Gung ho killen åker, själv svänger du tillbaka. Du har ju gjort ett misstag då du tog med honom. Välj bättre guide/kamrat.

Senast ändrad:
Menar du att den med mest erfarenhet/kunskaper i vårt kamratgäng är på något sätt ansvarig annat än högst i sitt eget huvud (vilket ju är bra).Kamraterna kan väl inte tänka att han är ansvarig? Skrämmande. Jag skulle inte åka med en sådan kamrat. Förstår inte riktigt hur du tänker?

Faktiskt sant, ja. I alla fall är Schweiz (antar lika i andra länder) kan den som leder gruppen bli juridiskt sett ansvarig vid olyckor, även helt utan betalning i kompisgäng. Konceptet kallas "faktischer Führer". Det förutsätter dock en relativt stor skillnad i kunnande och erfanhet mellan "gäster" och "ledare". Att ha gjort några turer mer än den man tar med räcker nog inte, men är "gästen" helt oerfaren, och man själv har varit ute på t.ex. någon kurs, kan man bli ansvarig om det händer något - och inte bara i det egna huvudet. Om någon är utbildad bergsguide så blir han automatiskt juridiskt ansvarig, oavsett gästernas kunnande (förutsatt de inte också är guider, då..).

Tillbaka till temat: varför tror alla att det inte går att fråga en guide/skidlärare om de är villiga att ställa upp en halvdag med lite lättare turer? Pris enligt överenskommande? Har ni försökt? Klart det inte går med dumpingpriser, men de flesta bergsguider är faktiskt vettiga människor. Det behöver inte alltid bli 1400 EUR för en dag...

Antar att det vid en större olycka alltid blir någon form av utredning. Blir ju ett ganska kostsamt pådrag.

Sen är det alltid intressant att höra hur folk värdesätter andras tid och skäliga ersättning. Bergsguider har ex antal skiddagar per säsong. Det är extremt väderberoende. Alla vill bara boka när det har dumpat och solen skiner. Samt kostnader för utrustning, lokalhyra, ansvarsförsäkringar, pensionsavsättningar m.m.

Fyller man en grupp så blir det inte så farligt. Är det dyrt, skippa lunch i backen, middag på stan och 5 öl på afterskin. Alt åk nånstans med fördelaktigare priser eller boka med UCPA. Alt fråga på afterskin efter fler åkare att fylla gruppen med.

Jag ser guidening som både en upplevelse samt en investering i bättre kännedom om området. Som jag kan dra nytta av när jag åker i egen grupp.

Hej
Jag förstår ditt resonemang men vill ändå höj ett varningens finger. Jag är 55 år och har tillbringat halva mitt liv på skidor . Åkt tusentals offpist-repor och de senaste 30 åren alltid med guide. Det är så många aspekter man ska väga in för att få ett så säkert åk som möjligt. En faktor är vädret senaste tiden då snöns stabilitet påverkas av vind, snöfall, temperaturförändringar, lutningsförhållanden och mycket annat. Detta är förhållanden som en bergsguide har koll på. Även om man bara tänkt sig lite skogsåkning behövs dessa kunskaper. Har sett laviner i små öppna fält i skogen som varit stora nog för att begrava en människa. Guideböcker som visar olika offpiståk fungerar bra att använda om man har den kunskap som krävs för att göra det så säkert som möjligt. Som sagt, det spelar ingen roll om man är en avancerad åkare med tusentals offpiståk om man inte vet de lokala förhållandena vad beträffar snöns stabilitet i det aktuella området.
//Mats
Hur funkar då guidernas koncept ”Best skiing at the moment” där man kör kors o tvärs med en guide i alperna och jagar snö???? Har de koll på lokala förhållandena över hela Alperna? Självklart kan de lyssna runt med guidekollegor på orten (om de nu är sugna på att dela med sig till en konkurrent som kommer utifrån och kör upp ”deras” snö?) men innebär det att de därmed har bättre koll på förhållandena än en lokal säsongare som kanske varit många vintrar på just den orten??
Sedan är jag fascinerad av hur många som verkar tro att guide=ingen risk att dö i laviner på tur med dem..... Det händer ju upprepade gånger varje vinter att både guider och deras kunder dör!!!

Vi är två par i 30 års åldern som ska vara i Engelberg 25:e jan till 1: februari.
Jag tänkte kolla om det är någon boende/säsongare i Engelberg som är sugen på att tjäna några kronor och guida oss 4 i offpisten.
Vi är alla vana och duktiga åkare med all utrustning men har aldrig tidigare varit i Engelberg.
Vi tänkte oss att ett par dagar borde räcka. Söndagen och måndagen exempelvis.
Någon intresserad får gärna höra av sig eller om ni har tipps på någon duktig guide som inte tar betalt för en halv förmögenhet.

Jag tror, att ni kan åka absolut utan nån guide de vanliga backside Brunni, Laub, Steinberg och Jochstock off pist åken. Men, kanske till Galtiberg vore det bra att ha nån mer erfaren med... Freeride hellre än byråkratride!

Senast ändrad:
Sedan är jag fascinerad av hur många som verkar tro att guide=ingen risk att

En bra sorglig story för alla som rör sig i bergen.

"The group also seems to have fallen into a trap known as the expert halo. On their own, the eight skiers were all experienced enough to check weather, research the route, and question the decision to set out in the first place. But because they’d hired an expert guide, they surrendered their decision-making to his. “We just did the trip, not planning. He was supposed to plan,” Piccioli said. “And this probably was a weakness from us. When you self-organize, you really care about things like maps and weather. But once you have a guide…,” his voice trailed off, and he sighed. “Nobody said anything because, probably, they all trusted him. Including me. They all trusted him and said, ‘OK, we’re just following him.’”

That is perhaps the biggest takeaway from the tragedy. “If I have something wrong and go to the doctor, I don’t just blindly trust that they’re making all the right decisions,” Remsberg said. “And I think people should approach the mountains that way, even if they’re hiring a guide to take them out. I would encourage people not to blindly hand over all responsibility to the guide, but to be a team member in the setting and approach it that way.”

Annat reportage.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp