Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Någon som vill guida i Engelberg
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 1198368" data-attributes="member: 83225"><p>Det sista är bra. Tyvärr har folk en tendens att satsa på protektionism framför produktutveckling. </p><p></p><p>Den här diskussionen behöver ju också separeras mellan:</p><p>1. Den lagliga diskussionen. Ja det är olagligt att guida turister utan korrekta cert i massa länder, antagligen så i Schweiz. Det är alltså ganska ointressant att fortsätta den diskussionen. </p><p>2. Den principiella diskussionen om huruvida det är rimligt att man bara kan köpa en viss produkt när man köper guide. [USER=34110]@rabbit[/USER] är ju inne på samma tema ovan. Jag kanske bara vill ha lokalkännedomen, men jag tvingas betala för att någon tar ett helhetsansvar för mig. Det första hade inte behövt vara så dyrt men det senare blir förstås dyrt. Det märkliga blir ju då alla ni som skriker om att då kan man väl för fan åka själv. Ja, det är ju egentligen det TS verkar vilja, men de vill ha nån som visar vägen också för att slippa analysera höjdkartor osv. Däremot verkar de vilja ta eget ansvar för säkerhet osv. Varför ska man inte som kund kunna få välja vad det är man köper? Det är lite som att du vill köpa en biltvätt men får betala för oljebyten och allt möjligt som du lika gärna kan göra själv. En fråga där till [USER=45343]@chrtur[/USER] Hur ser du på folk som väljer att åka själva i offpisten?</p><p>3. Prisnivåns rimlighet. 7000:- för en dag, 9-16 gissar jag på, varav en timme är lunch och du enligt sed betalar även för denna. Så vi pratar alltså om ca 7200 spänn för 6 timmars jobb. Det är 1200kr/h. Samtidigt tror jag att ni alla håller med om att det är väldigt dyrt att bygga bostäder i Sverige? Nu jobbar jag med bostadspolitik och den gängse bilden hos allmänheten är att det är svindyrt. En svensk hantverkare på de större firmorna kostar nånstans runt 700 spänn i timmen (alla priser här utgår jag ifrån är ink moms och skatter). Guiden tar alltså dubbelt så mycket betalt som en svensk hantverkare. Huruvida det är rimligt kan förstås diskuteras.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 1198368, member: 83225"] Det sista är bra. Tyvärr har folk en tendens att satsa på protektionism framför produktutveckling. Den här diskussionen behöver ju också separeras mellan: 1. Den lagliga diskussionen. Ja det är olagligt att guida turister utan korrekta cert i massa länder, antagligen så i Schweiz. Det är alltså ganska ointressant att fortsätta den diskussionen. 2. Den principiella diskussionen om huruvida det är rimligt att man bara kan köpa en viss produkt när man köper guide. [USER=34110]@rabbit[/USER] är ju inne på samma tema ovan. Jag kanske bara vill ha lokalkännedomen, men jag tvingas betala för att någon tar ett helhetsansvar för mig. Det första hade inte behövt vara så dyrt men det senare blir förstås dyrt. Det märkliga blir ju då alla ni som skriker om att då kan man väl för fan åka själv. Ja, det är ju egentligen det TS verkar vilja, men de vill ha nån som visar vägen också för att slippa analysera höjdkartor osv. Däremot verkar de vilja ta eget ansvar för säkerhet osv. Varför ska man inte som kund kunna få välja vad det är man köper? Det är lite som att du vill köpa en biltvätt men får betala för oljebyten och allt möjligt som du lika gärna kan göra själv. En fråga där till [USER=45343]@chrtur[/USER] Hur ser du på folk som väljer att åka själva i offpisten? 3. Prisnivåns rimlighet. 7000:- för en dag, 9-16 gissar jag på, varav en timme är lunch och du enligt sed betalar även för denna. Så vi pratar alltså om ca 7200 spänn för 6 timmars jobb. Det är 1200kr/h. Samtidigt tror jag att ni alla håller med om att det är väldigt dyrt att bygga bostäder i Sverige? Nu jobbar jag med bostadspolitik och den gängse bilden hos allmänheten är att det är svindyrt. En svensk hantverkare på de större firmorna kostar nånstans runt 700 spänn i timmen (alla priser här utgår jag ifrån är ink moms och skatter). Guiden tar alltså dubbelt så mycket betalt som en svensk hantverkare. Huruvida det är rimligt kan förstås diskuteras. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Någon som vill guida i Engelberg
Tillbaka
Topp