Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Någon som vill guida i Engelberg
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Hawk100" data-source="post: 1198476" data-attributes="member: 15720"><p>Det har ju varit väldigt mycket fokus på guider här och då avses ju certifierade guider som både har en väldigt gedigen utbildning och har lagt en stor summa pengar och lång tid på sin utbildning. Men produkten som TS efterfrågade kunde ju till viss del ha utfört av ”vanliga skidlärare” vilket ju sker även i Schweiz. CarlColouir jobbade ju tex i in skidskola vars dotterbolag är absolut så nära man kan komma guidning utan att det genomförs med guider.....</p><p>Och i skidskolorna finns det ju mängder med skidlärare som guidar sina elever ut i off-pist utan att för den sakens skull vara guideutbildade..... Dessutom kan det hända att de gör sin första säsong på orten!</p><p></p><p>Så jag förstår att guiderna slår vakt om sin marknad och de prisnivåerna man sätter men jag är ärligt talat inte övertygad om att det bara är omtanken om samtliga människors väl o ve som ligger bakom utan lika mycket den krassa ekonomiska verkligheten.</p><p>Under min tid som säsongsre hände det tom att guiderna slog efter oss med stavarna när vi körde om dem när deras gäster låg utspridda som bowlingkäglor på klassiska och enkla åk i så pass flack terräng att laviner i princip omöjligt kunde gå. Jag förstår att det kan bli tufft för guiderna när de sålt in det som stort o farligt för sina gäster men när ”alla som gjort några säsonger” då bränner av åken som vardagsmat.....</p><p>Om TS fråga hade gällt högalpin guidning med långa anmarscher, flerdagarsturer etc så anser jag att det skulle vara en helt annan sak, men så var ju faktiskt inte fallet....</p><p></p><p>[USER=45343]@chrtur[/USER] Sweeeeeet!! Bra arbetsplats du valt!!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Hawk100, post: 1198476, member: 15720"] Det har ju varit väldigt mycket fokus på guider här och då avses ju certifierade guider som både har en väldigt gedigen utbildning och har lagt en stor summa pengar och lång tid på sin utbildning. Men produkten som TS efterfrågade kunde ju till viss del ha utfört av ”vanliga skidlärare” vilket ju sker även i Schweiz. CarlColouir jobbade ju tex i in skidskola vars dotterbolag är absolut så nära man kan komma guidning utan att det genomförs med guider..... Och i skidskolorna finns det ju mängder med skidlärare som guidar sina elever ut i off-pist utan att för den sakens skull vara guideutbildade..... Dessutom kan det hända att de gör sin första säsong på orten! Så jag förstår att guiderna slår vakt om sin marknad och de prisnivåerna man sätter men jag är ärligt talat inte övertygad om att det bara är omtanken om samtliga människors väl o ve som ligger bakom utan lika mycket den krassa ekonomiska verkligheten. Under min tid som säsongsre hände det tom att guiderna slog efter oss med stavarna när vi körde om dem när deras gäster låg utspridda som bowlingkäglor på klassiska och enkla åk i så pass flack terräng att laviner i princip omöjligt kunde gå. Jag förstår att det kan bli tufft för guiderna när de sålt in det som stort o farligt för sina gäster men när ”alla som gjort några säsonger” då bränner av åken som vardagsmat..... Om TS fråga hade gällt högalpin guidning med långa anmarscher, flerdagarsturer etc så anser jag att det skulle vara en helt annan sak, men så var ju faktiskt inte fallet.... [USER=45343]@chrtur[/USER] Sweeeeeet!! Bra arbetsplats du valt!! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Någon som vill guida i Engelberg
Tillbaka
Topp