Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Någon som vill guida i Engelberg
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mats_Karlsson" data-source="post: 1198492" data-attributes="member: 14956"><p>Hej</p><p>Jag förstår ditt resonemang men vill ändå höj ett varningens finger. Jag är 55 år och har tillbringat halva mitt liv på skidor . Åkt tusentals offpist-repor och de senaste 30 åren alltid med guide. Det är så många aspekter man ska väga in för att få ett så säkert åk som möjligt. En faktor är vädret senaste tiden då snöns stabilitet påverkas av vind, snöfall, temperaturförändringar, lutningsförhållanden och mycket annat. Detta är förhållanden som en bergsguide har koll på. Även om man bara tänkt sig lite skogsåkning behövs dessa kunskaper. Har sett laviner i små öppna fält i skogen som varit stora nog för att begrava en människa. Guideböcker som visar olika offpiståk fungerar bra att använda om man har den kunskap som krävs för att göra det så säkert som möjligt. Som sagt, det spelar ingen roll om man är en avancerad åkare med tusentals offpiståk om man inte vet de lokala förhållandena vad beträffar snöns stabilitet i det aktuella området.</p><p>//Mats</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mats_Karlsson, post: 1198492, member: 14956"] Hej Jag förstår ditt resonemang men vill ändå höj ett varningens finger. Jag är 55 år och har tillbringat halva mitt liv på skidor . Åkt tusentals offpist-repor och de senaste 30 åren alltid med guide. Det är så många aspekter man ska väga in för att få ett så säkert åk som möjligt. En faktor är vädret senaste tiden då snöns stabilitet påverkas av vind, snöfall, temperaturförändringar, lutningsförhållanden och mycket annat. Detta är förhållanden som en bergsguide har koll på. Även om man bara tänkt sig lite skogsåkning behövs dessa kunskaper. Har sett laviner i små öppna fält i skogen som varit stora nog för att begrava en människa. Guideböcker som visar olika offpiståk fungerar bra att använda om man har den kunskap som krävs för att göra det så säkert som möjligt. Som sagt, det spelar ingen roll om man är en avancerad åkare med tusentals offpiståk om man inte vet de lokala förhållandena vad beträffar snöns stabilitet i det aktuella området. //Mats [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Någon som vill guida i Engelberg
Tillbaka
Topp