Några frågor om montage och längd?

• Trådstartare Trådstartare user35807
  • Start datum Start datum
U

user35807

Guest
Tja
Jag har planerat att köpa ett par schrach BC men jag vet inte riktigt vilken längd och montagepunkt jag ska ha. Jag är hyfsat bra åkare och åker ungefär lika mycket i parken, pisten och offpisten.
jag väger ca: 80kg och är 183cm lång.

det jag välger mellan är mitt- eller bak motage och 176cm eller 182cm

Men om jag gör både och ska jag inte ha lite av varje då typ 176cm och bakmontering.

Du är en stor tung pojk, du skulle egentligen satsa på 188cm. Jag är 175cm och väger 77kg och 188 kändes lagom till mig.

Om jag vore dig så skulle jag satsa på 188cm och montera den på "modern" markeringen, Jag kör själv med mina scott p3 185cm och de fungerar utmärkt i parken men även bra i offpisten.

På tal om ingenting, nån som vet vilken skärningsradie det är på Ross b2 för de kortare skidlängderna, ~170cm?

körde på schratch bc:n under några dagar i gränsen i våras. om jag inte missminner mig finns det två rekommenderade markeringar på skidan. "Modern" markeringen ligger bara 2-3 cm längre fram än den andra så jag tycker inte att det är så mycket att fundera på. Montera vid bakersta läget om du överhuvudtaget åker utanför parken.

Jag körde på 188:an och upplevde skidan som stabil, dock ganska långsam från kant till kant vilket man kanske bör vänta sig av en skida med 90 mm midja. Skidan flöt fint och svängde lätt i den vårtunga sorbé-snön utanför pisten men jag upplevde den som lite trög i pist. För mig (åkte ca 30 dagar förra sässongen, 183 lång, 80 kg) hade nog 182 modellen passat bättre men det beror på var man åker och hur van man är med långa skidor.

Ska du åka mycket lössnö tycker jag du ska välja 188:an annars kan du nog gå ner en storlek

Jag har kørt med frammontage på mina scratch bc, ca 2cm framfør modern-markeringen. Kanske inte det optimala om du inte åker mycket park, men dom fungerar bættre æn vad alla sæger i pist och offpist. Tyværr sæger många att mitt/fram-montage gør skidorna dåliga på allt førutom park, utan att verkligen kørt på det ett længre tag. Det handlar om att vænja sig, åker du inte 1m pow pow så kommer dom inte dyka. Sen læt jag en kille från demoteamet testa dom i pist, det enda han klagade på angående skidan var att den var lite før bred før att få ut allt av pisten (monteringen tyckte han var helt ok).. Så vælj vad du sjælv tror passar dig bæst, men mitt tips ær att sætta bind på modern-linjen.. Lycka till!

Glømde: Enligt min mening tycker jag du ska ta 182cm, lite mer allround. Tar du 188cm så kommer du få det ganska tufft i parken och skogen, skidan ær ju inte den lættaste som har tillverkats.

Ska kanske tilægga att jag åker runt 90-100dagar om året, alltså ingen veckoturist som leker recensent.(Jag sæger inget illa om de andra som har skrivit)

Peace

Hahaha
Det sved... man får vad man förtjänar

Tänkte bara att det kan vara kul att gämföra med en normalåkare istället för stålmannen eller Åka-Skidors "jag åker 300 dagar per år" recensenter

182 och montering på "modern" markeringen skulle jag rekommendera. Alltså den främre montagepunkten. Har köpt ett par Scratch BC i längden 176 monterad på den främre montagepunkten. är ca 174 lång, väger runt 56 kg och den funkar utmärkt som jibb- och pist skida, känns inte alls så klumpig som man tror den ska vara. Vet inte hur den flyter i lössnö men jag skulle tro att "modern" markeringen är en bra kompromiss mellan standardmontering och centrerat. Den är ju bara ca 2-2.5 cm framför standardmarkeringen.

Tillbaka
Topp